Gå till innehåll

Pacific sun hyperion R2 VS radion gen2


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

Finns ett antal intressant e27 lampor , men genast krångligare med styrning på varje "färg" osv.. O som vanligt , lite watt i förhållande till priset..

Look at this on eBay:

Beautiful PAR38 LED Aquarium coral reef light! Custom made! BRAND NEW 20K! SALE!

http://bit.ly/119Dczo

Vet inte om detta funkade , men verkar vara en högst akvarie relaterad o intressant lampa för dom mindre karen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det var inte så mycket vita i den, så den kan nog vara rätt vettig :)

Dock svårtweekad som du säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 361
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har Mazarra P med 4 st cool white och 2 st warm white i varje modul. Kör modulerna på i princip 100% och har både fin färg på t.ex. Acros m.m och i princip inga alger alls med totalt tolv timmars belysningstid. Hade önskat lite mer alger till mina sniglar osv faktiskt.

Det finns inget som säger att nya SMT inte fungerar bättre, men det finns bra många kar med vita LED:ar som fungerar utmärkt. Det har blivit lite av mode att totalsåga vita LED:ar nu känns det som.

Den enda nackdelen jag märkt är att mjuka koraller kan tycka att det blir för mycket ljus om de står nära cool white LED:arna. Men det är bara att sätta de lite lägre i karet så är det lugnt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Mazarra P med 4 st cool white och 2 st warm white i varje modul. Kör modulerna på i princip 100% och har både fin färg på t.ex. Acros m.m och i princip inga alger alls med totalt tolv timmars belysningstid. Hade önskat lite mer alger till mina sniglar osv faktiskt.

Det finns inget som säger att nya SMT inte fungerar bättre, men det finns bra många kar med vita LED:ar som fungerar utmärkt. Det har blivit lite av mode att totalsåga vita LED:ar nu känns det som.

Den enda nackdelen jag märkt är att mjuka koraller kan tycka att det blir för mycket ljus om de står nära cool white LED:arna. Men det är bara att sätta de lite lägre i karet så är det lugnt igen.

Poängen är väl inte vad som funkar och vad som inte funkar, utan det handlar mer om att effektivisera. MH och T5or fungerar super MEN dem drar väldigt mycket ström och är dyra i längden.

faktum är att väldigt mycket av spektrumet är onödigt i gult ljus vilket ofta ~25-35% (siffra tagen ur luften) består av i våra ledramper.

Med den nya tekniken kanske det finns möjlighet att ytterliga effektivisera vår belysning för att dra ner kostnader. Man kanske klarar av att löra med 20% lägre watt över sitt kar och ändå få ut samma effekt på sina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till er som förespråkar att "vitt" ljus är onödigt....

Jag tror inte att alla som är på detta forum ens vet vad "ljus" är (nu sticker jag ut hakan, jag vet).

Därför tror jag att vi bör gå igenom en "fyrstegsraket" för att diskussionerna skall bli mer konkreta och innehålla mindre element av pajkastning eller uttalanden som ibland helt saknar grund (eller där vetenskapen ej ännu har ett svar).

Steg ett: Därför så anser jag att någon av er som anser att "vitt" ljus, i för stora mängder, är skadligt för koraller skall vara så vänlig och redovisa vad ljus egentligen är. Ni skall inbegripa radiovågor och röntgenstrålning i denna förklaring.

Steg två: Efter att alla vet vad "ljus" är så borde vi, utifrån en vetenskaplig utgångspunk, titta på korallrevets användning av detta "ljus". Här får vi reda på inom vilka områden vetenskapen inte kan ge oss ett enhetligt svar.

Steg tre: Vi analyserar djupgående den belysningsteknik som finns tillgänglig. Varje enskild tekniks styrkor respektive svagheter skall fastställas så att alla blir medvetna om dessa.

Steg fyra: I steg fyra applicerar vi vår kunskap om revets användning av ljus till tillgänglig belysningsteknik.

Det är alltså inom detta steg som diskussionen i denna tråd nu förs. Jag tror inte att alla som följer tråden har den kunskap som avses i steg ett till och med tre.

Bara några tankar som jag kände att jag behövde få ur mig....

Med ytterst vänliga hälsningar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frevas, jag vet inte om du sett dena tråd, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57441-Styggelsen-med-vita-LED

Det var där den svenska diskussionen startade på allvar. Där finns även en länk till en bra tråd på RC. Ta dig igenom detta material så får du nog svar på mycket av dina frågor - det finns en hel del bakgrundsmarerial i ämnet.

Att definiera ljus ut fysikaliskt perspektiv är kanske inte helt nödvändigt, är man intresserad finns ju allt sådant att tillgå på annat håll. Denna diskussion utgår ifrån ditt steg två, vissa grundläggande befrepp diskuteras här och där dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du som är så klok Frevas kan väl då ta och förklara för oss okunniga allt det här. Vore bra att få ta del av din stora kunskap i ämnet så vi som inte kan något om elektromagnetiska vågrörelser kan förstå var vi gör fel.

MVH Lasse

Och observera - det är ingen här som på något sätt sagt att vita LED är skadliga och varken jag eller Blåbert har sagt något om vitt ljus - vad vi pratar om är LED som sänder ut vitt ljus och deras blandning av våglängder för att vi skall uppfatta det som vitt. Debatten gäller inte vitt ljus - den gäller behovet av att använda LED med fosfor för att få fram ett vitaktigt ljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du som är så klok Frevas kan väl då ta och förklara för oss okunniga allt det här. Vore bra att få ta del av din stora kunskap i ämnet så vi som inte kan något om elektromagnetiska vågrörelser kan förstå var vi gör fel.

MVH Lasse

Och observera - det är ingen här som på något sätt sagt att vita LED är skadliga och varken jag eller Blåbert har sagt något om vitt ljus - vad vi pratar om är LED som sänder ut vitt ljus och deras blandning av våglängder för att vi skall uppfatta det som vitt. Debatten gäller inte vitt ljus - den gäller behovet av att använda LED med fosfor för att få fram ett vitaktigt ljus

Mycket bra sammanfattning Lasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill påstå att jag inte luras på något sätt , men börjar undra om alla dessa som snackar vet vad dom snackar om o FRAMFÖRALLT har egen erfarenhet av det "senaste" inte bara hört/läst o sen rekommenderar till andra..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag håller med dig i din kommentar om egna erfarenheter. Det är tyvärr för mycket tips hit och dit som ibland kan vara gamla spöken som har vandrat runt i flera år som inte stämmer. Det bästa är när man pratar utifrån sina egna erfarenheter och även skriver detta i inlägget, eller hänvisar till källan av informationen.

Men ibland måste man trots allt få sticka ut och disskutera och även få rekommendera kanske en viss typ av lösning etc. som är en sammanfattning av mycket information som man har samlat på sig.

Fast givetvis så är det ju mottagaren/läsaren som avgör till sist vad den vill göra med informationen.

Så tycker jag:)

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag diskuterar ju just dessa saker flera gånger dagligen med mina kunder, och tyvärr uppfattar de flesta just hela diskussionen som man är dömd till ett evigt liv med bruna koraller om man har vita LED´s i sina kluster.....

Om man ska återuppfinna hjulet så får man ju räkna med mothugg och ifrågasättande - kolla bara på hur "Flat Earth Society" får kämpa för sin trovärdighet :)

Så, återigen så får vi väl se om ett år eller så hur dessa nya teorier stämmer - under tiden så kanske det är bra med lite mindre tvärsäkra uttalande, eller.......!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag diskuterar ju just dessa saker flera gånger dagligen med mina kunder, och tyvärr uppfattar de flesta just hela diskussionen som man är dömd till ett evigt liv med bruna koraller om man har vita LED´s i sina kluster.....

Om man ska återuppfinna hjulet så får man ju räkna med mothugg och ifrågasättande - kolla bara på hur "Flat Earth Society" får kämpa för sin trovärdighet :)

Så, återigen så får vi väl se om ett år eller så hur dessa nya teorier stämmer - under tiden så kanske det är bra med lite mindre tvärsäkra uttalande, eller.......!?

Det är ju ett rätt vanligt problem att man vid varje teknikskifte helt förkastar den gamla tekniken. Det finns numera många som tror att det är mer eller mindre omöjligt att hålla koraller med metalhalogen-lampor, att det är endast LED som funkar. Trots att det bevisligen fungerar utmärkt med MH-lampor. Och det finns många som får utmärkta färger och tillväxt med vita LED... att utvecklingen går framåt behöver inte betyda att all gammal teknik är skit.

Sen är jag själv nyfiken på se hur de nya icke-vita LED'en presterar i verkligen. Tycker det är intressant utveckling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig i din kommentar om egna erfarenheter. Det är tyvärr för mycket tips hit och dit som ibland kan vara gamla spöken som har vandrat runt i flera år som inte stämmer. Det bästa är när man pratar utifrån sina egna erfarenheter och även skriver detta i inlägget, eller hänvisar till källan av informationen.

Men ibland måste man trots allt få sticka ut och disskutera och även få rekommendera kanske en viss typ av lösning etc. som är en sammanfattning av mycket information som man har samlat på sig.

Fast givetvis så är det ju mottagaren/läsaren som avgör till sist vad den vill göra med informationen.

Så tycker jag:)

//Henric

Jag håller med att man kan sticka ut o diskutera "teoretiskt" , dock vill jag lägga till att man gör det under ett par Givna förutsättningar..

1, hela gruppen bör veta att det är teori , inte praktik.. Dvs alla förstår utgångspunkten.. Extremt viktigt

2. Jag anser att man ganska lätt skulle kunna "lura" nya att just bara detta funkar , < största lögnen hittills.. Greger verkar nästan hålla med lite längre upp på sidan.

3. Senaste nyheterna behöver inte funkar över våra kar på lång sikt. < är väl egentligen ingen som vet ännu..

Som vi alla som hållt på ett tag har förstått så kan korallerna anpassa sig till sin omgivning många gånger.. Så även denna gång troligtvis.. Hoppas vi på..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag diskuterar ju just dessa saker flera gånger dagligen med mina kunder, och tyvärr uppfattar de flesta just hela diskussionen som man är dömd till ett evigt liv med bruna koraller om man har vita LED´s i sina kluster.....

Om man ska återuppfinna hjulet så får man ju räkna med mothugg och ifrågasättande - kolla bara på hur "Flat Earth Society" får kämpa för sin trovärdighet :)

Så, återigen så får vi väl se om ett år eller så hur dessa nya teorier stämmer - under tiden så kanske det är bra med lite mindre tvärsäkra uttalande, eller.......!?

Torde ju gälla åt bägge håll då....

Jag vill minnas att jag utryckte med försiktighet och att jag var tydlig med att detta är teorier och till viss del overifierad forskning gjord av pacific sun. Jag tänker inte påbörja varje inlägg med någon avbön, men för att igen förtydliga min generella ståndpunkt då:

Jag tror att det ligger mycket detta att man köarar sig utan vita led med "RGB-teknik". T5-rör funkar i allt väsentligt redan så. Jag tror vidare att för mycket ljus från vita led kan leda till mörknad vävnad hos SPS och ökad algtillväxt pga att gula våglängder som inte bejövs för vare sig fotosyntes eller färgåtergivning är dominanta hos vita led.

Sen tror jag att en led-ramp med separat styrbar vit kanal har sitt berättigande, bara man tänker på detta. Dock tror jag att sagda ramp kommer bättre till sin rätt om det är en T5-hybrid och man ordnar sitt vita med lysrör och låter led ta hand om det blå - i huvudsak. Det viltiga är dock att alla får göra sommde vill, och tillverkarna av ramper vill nog vara tillräckligt flexibla för att möta alla - ps smt är rätt extrem trots allt.

Just beträffande jordens rundhet så var det ju många som hånade den teorin när den öades fram.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag diskuterar ju just dessa saker flera gånger dagligen med mina kunder, och tyvärr uppfattar de flesta just hela diskussionen som man är dömd till ett evigt liv med bruna koraller om man har vita LED´s i sina kluster.....

Om man ska återuppfinna hjulet så får man ju räkna med mothugg och ifrågasättande - kolla bara på hur "Flat Earth Society" får kämpa för sin trovärdighet :)

Så, återigen så får vi väl se om ett år eller så hur dessa nya teorier stämmer - under tiden så kanske det är bra med lite mindre tvärsäkra uttalande, eller.......!?

Nu är det väl inte så att denna disskution går ut på om korallerna blir bruna eller inte. Det vet väl alla att det går få snygga koraller med dagens ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med det gula ljuset i havet? På vilket ljup kan man mäta de gula våglängderna? Jag vet att Lasse hade med detta på föredraget i Göteborg men minns inte riktigt.

För skillnaden på smt ramp och en annan med vita led är att de gula våglängderna saknas i smt-rampen. Alla andra våglängder finns med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad det är som gör att så många pratar om oprövad teknik hos oss som påpekar att använda vita LEDs kanske inte är det bästa vi hittat på - det är ju precis tvärtom.

Först låt oss titta på spektralfördelningen hos vita LED av olika Kelvintal

Hybrid 455 och vit 15 000 K

post-2331-14468931845208_thumb.jpg

Vit 16 000 K

post-2331-14468931844641_thumb.jpg

Vit 20 000 K

post-2331-1446893184548_thumb.jpg

Vit 10 000 K

post-2331-14468931844932_thumb.jpg

CREE XM-L

post-2331-14468931846255_thumb.jpg

Gemensamt för alla är en topp i det blåa området och en mer eller mindre puckel i området 500 - 600 nm. Just detta område är där vårt öga är som mest känsligt

post-2331-14468931846423_thumb.jpg

Detta är ju förklarligt eftersom de vita LED vi använder - framförallt CREEs är gjorda för att maximera vårt visuella intryck och att ge så mycket ljus som möjligt där vårt öga är känsligast

Låt oss gå tillbaks till gammal och beprövad teknik (jag så gammal är den väl inte men mer beprövad och använd än nuvarande LED teknik. Hur ser spektralfördelningen ut för många av våra populära T5 rör

Vi börjar med ATI Aquablue special

post-2331-14468931843967_thumb.jpg

Tätt följt av ATI Coral plus. Båda två populära rör som vårt öga uppfattar som krispigt vita

post-2331-14468931844023_thumb.jpg

Vi fortsätter med Corallife 20 000 K

post-2331-1446893184356_thumb.jpg

10 000 K

post-2331-14468931843655_thumb.jpg

Så tar vi några lågkelvinrör

Florasun 5000

post-2331-1446893184373_thumb.jpgTropicsun 5500 K

post-2331-14468931843814_thumb.jpgUltrasun 6000 K

post-2331-14468931843892_thumb.jpg

Hamilton pc-bulb 10 000 Kpost-2331-14468931845764_thumb.jpgPower Gloo 18 000 K

post-2331-14468931846036_thumb.jpg

Generellt

post-2331-14468931846082_thumb.jpg

post-2331-14468931847146_thumb.jpg

Vi kan också ta några populära MH för att visa att bilden varit liknande under många år

post-2331-14468931844258_thumb.png

post-2331-14468931844377_thumb.png

post-2331-14468931844511_thumb.pngSamtliga grafer från T5 och MH jag visat här har mer eller mindre (T5 mer) stora toppar i områdena blå, grön och rött - eller Rött, Grönt, Blått -> RGB

Men de har inte den massiva knöl i området 500 - 600 nm - ändå upplever vi dessa ljuskällor som krispigt vita! Varför

Se här. Bilderna (plus den ovan om Ögats känslighet) är hämtat från denna PDF)

post-2331-14468931846596_thumb.jpg

post-2331-14468931846767_thumb.jpg

post-2331-14468931846974_thumb.jpg

Skall vi så slutligen titta på spektra för Pacific Suns matris utan LED med fosfor på

post-2331-14468931845834_thumb.jpg

Och så en jämförelse med deras ramp med fosforbelagda LED (Vita LED)

post-2331-1446893184407_thumb.jpg

Med tanke på alla grafer från T5 och MH så är min lilla undran - vad är det som är beprövad teknik och vad är det som inte är beprövad teknik?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på alla grafer från T5 och MH så är min lilla undran - vad är det som är beprövad teknik och vad är det som inte är beprövad teknik?

Fast T5-rör har väl aldrig ansetts särskilt perfekta... Vi har ju inte glömt diskussionerna där man uppmanas att blanda en hel uppsjö av olika lysrörsmodeller över akvariet, för att uppnå bra färgåtergivning (dvs fler spektrala toppar!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har*följ debatten på RC men det tog en stund innan poletten ramlade ner. Jag tycker däremot att det var fel av PS och blanda in det där med*bruna koraller det förvirrar bara och är inte*riktigt trovärdigt när man kan se flera burkar som inte får bruna koraller fast de har vita LEDar. Men de har fått igång en jä... debatt och de vinner kanske i längden på det. Hursomhelst är RGB-tekniken*intressant, man får glittret från MH men inte tokblått och de fluorescerande färgerna från T5.*Att det skulle bli problem i längden tror jag inte på, det skulle ha visat sig på T5 för länge sen.

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har*följ debatten på RC men det tog en stund innan poletten ramlade ner. Jag tycker däremot att det var fel av PS och blanda in det där med*bruna koraller det förvirrar bara och är inte*riktigt trovärdigt när man kan se flera burkar som inte får bruna koraller fast de har vita LEDar. Men de har fått igång en jä... debatt och de vinner kanske i längden på det. Hursomhelst är RGB-tekniken*intressant, man får glittret från MH men inte tokblått och de fluorescerande färgerna från T5.*Att det skulle bli problem i längden tror jag inte på, det skulle ha visat sig på T5 för länge sen.

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Alla har ju olika uppfattning. Var ju nån jeppe i rc-tråden som vill motbevisa resonemanget och postade en bild på en beige acropora....

Det är sånt här jag är ute efterahuve2yp.jpg

Sen tror jag att ps smt kan vara en väg, men återigen, komplement med t5 för att få önslad vithet och maximal bredd/infallsvinkel, man borde klara sig med olika blå ledar för mycket PUR och flourocens samt röda för lite flouro också - dvs det är inte bara pacific sun som är lösningen - alla hybridramper där man kan frikoppla de vita ledarna borde alltså funka....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker däremot att det var fel av PS och blanda in det där med*bruna koraller det förvirrar bara och är inte*riktigt trovärdigt när man kan se flera burkar som inte får bruna koraller fast de har vita LEDar.

Han skriver väll såhär:

Hey,

I never said that under typical white/blue led combo corals will not grow or they will only brown.. Please read ALL my posts in this thread again.. I never said that typical LED lamp with white leds cant growth nice colored corals! We are selling taht fixtures since 5 years! smile.gif(with led leds).

I rather want to say - that, based on our experiences - we get BETTER results(comapring to typical LED lamp combo, ratio) using led lamp WITHOUT white leds - but with dedicated leds to "cover" needed by pigments areas.

Och

Red/warm color is needed for PROPER COLOR reading by human eyes? IMHO - yes.

Thats the reason why birdnets coral(or poccilopora) looks perfect and amazing taken of from tank(on sunlight) when under "normal" led lamp(blue:white) its not pink...

It will not be - because DsRED pigments included in coral tissue CANT reflect red light to human eyes - and coral seems to be brown..(only for human eyes).

Lets look - red car will be ONLY red for human eyes when his paint will reflect RED waves (red pigment reflectr red wave spectrum - all other will be absorbed).

If you will not use red light(using mono light source like LED) or you will use "full spectrum" light(but without red range) - it will never be a red(we will not see that).

Och här pratar han om _endast_ varmvitt, typ 6500k mh-källa:

Of course - but that what Im trying to say is, that we cant use continuus warm lighting(which guarantee us proper color renderition) because corals will loose their pigments - will go brown..

Jag läste om alla 18 sidorna idag, jag känner att mitt tidigare inlägg i den här tråden behövde förtydligas & nyanseras lite.

Men det är kanske en diskussion för en annan tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla har ju olika uppfattning. Var ju nån jeppe i rc-tråden som vill motbevisa resonemanget och postade en bild på en beige acropora....

Det är sånt här jag är ute efterahuve2yp.jpg

Sen tror jag att ps smt kan vara en väg, men återigen, komplement med t5 för att få önslad vithet och maximal bredd/infallsvinkel, man borde klara sig med olika blå ledar för mycket PUR och flourocens samt röda för lite flouro också - dvs det är inte bara pacific sun som är lösningen - alla hybridramper där man kan frikoppla de vita ledarna borde alltså funka....

Det finns många anledningar till varför en Acropora får bruna polyper, det vanligaste är nog för mycket näring. Jag är inte lika förtjust i hybriderna det känns som ett mellansteg bara för att tekniken inte är mogen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han skriver väll såhär:

Och

Och här pratar han om _endast_ varmvitt, typ 6500k mh-källa:

Jag läste om alla 18 sidorna idag, jag känner att mitt tidigare inlägg i den här tråden behövde förtydligas & nyanseras lite.

Men det är kanske en diskussion för en annan tråd.

Jag sökte på RC men hittade inget om vita LEDs och bruna koraller, så jag får ta tillbaka det, det har förmodligen nämnts så många gånger här på SG att jag blandat ihop det.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...