Gå till innehåll

Pacific sun hyperion R2 VS radion gen2


Emil_kba

Rekommenderade inlägg

  • Svar 361
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Själv tror jag på något mellanting... En lösning med fler spektrala toppar jämfört med en RGB-LED, men med lägre intensitet i ögats känsligaste områden... Dvs en LED-lösning med många olika LED som tillsammans motsvarar spektrat av ett helt set av olika T5-rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Frevas. Jag gör inte fosforblandningen. Jag har bara beställt från en tillverkare som tyckte min idè var så intressant att han tog upp den. Att sedan samma eller liknande blandningar dyker upp hos andra tillverkare får man ta då det tar en evig tid med alla ändringar för CNC med mer. ( Min plåtleverantör tycker att Volvo och Scania är viktigare kunder så de får gå före ).

@ Lasse. Allt sedan jag började med led har jag gillat runt 20000K bäst på led. Och det är några år sedan nu. Att de lila kalkalgerna poppar upp tror jag mest beror på actinic effekt från 455 nm andelen i lysdioderna. Den orangeröda flakmontiporan är en av de koraller som färgar sämst i mitt ledljus så jag kan inte tänka mig att jag har för hög andel ljus i området 550 - 600 nm.

Och - gasblandningen i lysrör ger i huvudsak runt 254 nm ljus. Sedan gör lyspulvret resten. Men pulvret i lysrör fluorescerar inte bra från 455nm. Och glaset dämpar 255 nm så att ljuset inte är skadligt.

@ Greger med fler. SMD är en monteringsteknik. Man använder här mindre kapslar på lysdioderna som monteras på lödsidan av kretskorten som oftast har aluminiumbas för att leda värmen bättre. Men det är samma chipteknik i dioderna.

En Creediod är monterad med SMD- teknik om den sitter på en stjärna. Skillnaden är att här har man ett större kort för fler dioder. Surface Mounted Device = Surface Mount Tecnology.

En stor fördel är att man kan gruppera dioder med olika färger nära varann för att minska discoeffekten.

Jag tror att individuella fosforblandningar kommer att bli allt vanligare. I dag säljs fluorescerande fosfor i olika färger till tröjtryckerierna. De går naturligtvis att mixa in i led. Och då kommer utvecklingen att drivas vidare ett steg till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tror jag på något mellanting... En lösning med fler spektrala toppar jämfört med en RGB-LED, men med lägre intensitet i ögats känsligaste områden... Dvs en LED-lösning med många olika LED som tillsammans motsvarar spektrat av ett helt set av olika T5-rör.

Det är så man gör, den har 9 kanaler.

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Greger med fler. SMD är en monteringsteknik. Man använder här mindre kapslar på lysdioderna som monteras på lödsidan av kretskorten som oftast har aluminiumbas för att leda värmen bättre. Men det är samma chipteknik i dioderna.

En Creediod är monterad med SMD- teknik om den sitter på en stjärna. Skillnaden är att här har man ett större kort för fler dioder. Surface Mounted Device = Surface Mount Tecnology.

En stor fördel är att man kan gruppera dioder med olika färger nära varann för att minska discoeffekten.

Fast vi pratar SMT square matrix technology som är PS egna teknik.

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast vi pratar SMT square matrix technology som är PS egna teknik.

Jag uppfattar SMT enbart som ett coolt namn för att montera LED i en fyrkantig matris... Ungefär som de flesta gjort sedan man började med LED, med enda utmärkande skillnaden att man nu börjat sätta dem lite närmare varandra....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon Stig.

@ Lasse och Stig (Förtydligande):

Jag vet att det är en gas. Denna gas avger, vad jag förstått, mestadels UV-ljus. Detta ljus lyser på det material som sitter på insidan av lysrörsglaset och gör så att detta avger ljus i de våglängder man önskar. Denna teknik har dock sina begränsningar då det verkar vara tekniskt omöjligt (har inte koll på detta) att åstadkomma ett fullspektrum. Därav "peakar" och olika rörtyper som bör kombineras för att erhålla ett optimalt spectrum.

Min tanke var alltså följande.... går det att ta en UV-LED för att aktivera fosforn (eller vad det exakt är) på glasets insida för att med hjälp av LED-teknik erhålla ett bredare spectrum med mindre peakar? Görs detta idag någonstans?

Det är här som Giesemann har släppt nyutvecklade rör som har ett bredare och mer sollikt spectrum.

Stig... är jag helt ute och cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några frågor:

Vad kommer det sig att oftast de snyggaste korallkaren kör med lysrör eller kombinationen led med lysrör? Kan det ha med att göra att man inte är riktigt nöjd med vad dagens ledarmaturer presterar?

Är det kul att köra hälften av effekten på de vita led? Vad jag kan läsa mig till så oavsett om man kör Maxspect, Radion, eller något hemmabygge så minskar man på effekten på de vita. Är detta positivt att köpa dyra aramturer och sedan nyttja 75% av totaléffekten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några frågor:

Vad kommer det sig att oftast de snyggaste korallkaren kör med lysrör eller kombinationen led med lysrör? Kan det ha med att göra att man inte är riktigt nöjd med vad dagens ledarmaturer presterar?

Är det kul att köra hälften av effekten på de vita led? Vad jag kan läsa mig till så oavsett om man kör Maxspect, Radion, eller något hemmabygge så minskar man på effekten på de vita. Är detta positivt att köpa dyra aramturer och sedan nyttja 75% av totaléffekten?

Ge mitt kar 6-8 månaders tillväxt så ska du få se på ett led kar;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Frevas - låter väl såontant som att det är att gå åt fel håll att ameta ut spektrat ännu mer? Man vill ju ha peakar (enligt teorin om att rgb är the way)... Som jag skrev tidigare, en bifosforbeläggning på blå dioder vore kanske nåt...

@henric - tillverkarna vill nog att rampen skall passa så många som möjligt. Det är nog få som kör 100% på alla kanaler. Jag har en tamp med vita dipder, men jag kör dem i max 20%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var alltså följande.... går det att ta en UV-LED för att aktivera fosforn (eller vad det exakt är) på glasets insida för att med hjälp av LED-teknik erhålla ett bredare spectrum med mindre peakar? Görs detta idag någonstans?

Det är ju ungefär så man gör vita LED idag... (fast med annat fosfor som reagerar på blått ljus... UV-LED är så otroligt ineffektiva och dyra, så man använder blå LED som är väldigt effektiva istället)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har uppfattat det som SMT står för hur man blandar ihop LEDarna till det ljus man vill ha, att SMD komponenterna sitter i en matris är nog mer av estetiska skäl. Det nya med det här är att man insett brister och möjligheter i en ny teknik(LED) och applicerat den i det gamla settet att gör det på T5. Om man tittar i Lasses bilderbok så ser man att det stämmer och jag har svårt att tro att korallerna ska kunna särskilja ljuset från om det kommer från från T5 eller SMT.

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att använda Led till att få fart på lysrörs ljuspulver. Det behövs kortare våglängd på ljuset för att få fart på fluorescensen. Fembandslysrör t. ex TLD 95 har ett spektrum som är mer åt det kontinuerliga hållet. Men det kostar verkningsgrad. Trebandslysrör har ett mer kontinuerligt spektrum i det röda området vilket vanligtvis kompletteras med en peak i det gula för att få upp verkningsgrad mätt i lumen och en eller flera peakar i blått. Akvarielysrör har en annan fosforblandning.

Även när det gäller lysrör kan man beställa en egen fosforblandning för att få fram en helt egen färg.

Det räcker med att beställa något hundratal. På Tyska marknaden finns många olika fabrikat som i något eller några rör har en egen fosforblandning. Aqua light, Aqua Medic, Aqua Science, Arcadia, ATI, Giesemann, Hobby, JBL, Korallenzucht, Sera med fler. Många är lika men praktiskt taget alla har någon helt egen typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Stig.

Vad pratar vi för våglängder för att få fart på fluorescensen? Måste vi ner på 350 nm eller något?

Bara för den teoretiska tankeleken... om det fanns en UV-led med tillräcklig verkningsgrad inom rätt nanometertal (det kanske behövs flera leds som arbetar med olika nm?). Skulle det fungera teoretiskt?

Vilken teknik tror du Orphek har använt sig av för att erhålla bredspectrumleds (googla gärna på "Atlantik V2")?

Mvh

F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte provat den här tekniken fullt ut, däremot har jag aldrig fallit för det varmvita spåret vad gäller LED utan alltid (så länge jag har haft LED själv) pratat för att använda vita LED med höga Kelvintal. Jag använder Cree XM-L neutral i mitt RSM med bra resultat vad gäller tillväxt. Dock jag har samma typ av skivor där som i mitt Percula (under Dream Chip) och de ser ut som två olika arter. Både vad gäller utseende och färg. Vågar knappt säga det men de är brunare i mitt RSM men det kan beror på andra vattenkvaliteter eller annat och behöver inte vara kopplat till ljuset. Däremot har jag en skillnad i utseende av samma knapp i mitt Percula beroende på vart den sitter. De som sitter direkt exponerade för mitt chip och högt upp i akvariet är fluorescerande gröna medan samma knapp djupare ner i akvariet är brun. En ensam överlevare av typ acropora visar samma tendens. Sidan mot ljuskällan - fluorescerande grön - motsatta sidan brun. Ljuset - och dess sammansättning har betydelse för korallernas färger - är klart - frågan är bara hur det påverkar pigmenteringen. Klart är också att sedan jag startade mina Dream Chip för ca 10 månader sedan så har färgrikedomen ökat betydligt i akvariet

Att Dreamchipet fick en kanal med 10 000 K var en kompromiss från mitt tänk, jag hade velat ha minst 16 000 på bägge kanalerna. Orsaken till detta har varit att det för mig var helt onaturligt att använda chip som hade mycket av energin koncentrerad till våglängder som inte zooxantellerna direkt utnyttjar för fotosyntesen. För tillväxt och god hälsa hos korallerna är våglängderna mellan 400 och 480 allra viktigast. Våglängderna 630 och 660 kan av evolutionsmässiga skäl troligtvis också utnyttjas av de flesta koraller (läs zooxanteller) men min nuvarande åsikt är att de inte är kritiska. Jag har en del erfarenhet från mitt eget akvarium som på sikt kan få mig att ompröva detta vad gäller optimering men det är idag omöjligt att avgöra om mitt högra hörns frodighet (där de flesta koraller trivs bättre) beror på att det chip som är över detta hörn innehåller en kanal med 10 st 630 LED och 10 st 660 LED eller att det är för att det saknar en kanal med 10 st 4445 nm och 10 st 455 nm jämfört med det chip som sitter till vänster. Just nu lutar jag åt att det beror på att jag har för hög intensitet på mina blåa våglängder. Jag har konstruerat min ramp så att jag lätt kan få över 600 i PAR på botten och med ca 70 % av energin i området under 480 nm.

Jag tillhör samma typ av person som Greger - det är svårt att få mig övertygad om saker som verkar vara alltför bra men om jag är övertygad om att det är en bra och rätt grej då har jag oftat gått till djupet med frågan, Dessutom har jag en lång erfarenhet från många olika arbeten och discipliner både inom den biologiska och teknisk/fysiska sfären så jag kan självständigt värdera olika idéer. Ibland så råkar man ut för att någon annan kommer med en liten detalj som öppnar upp saker där man instinktivt har anat att det finns något dolt bakom. Just detta råkade jag ut för när jag läste Pacific Suns förklaringar till varför deras ljus utan vita LED skulle vara bra. När Blåbert ställde frågan om vad jag tyckte om att inte använda vita LED så var min första tanke att dissa ner den här idén totalt men jag läste igenom länken först - och det var tur det. Plötsligen så fanns det ett synsätt som iofs var självklart men som man inte hade sett pga av den "ryggsäck" av regler man alltid bär med sig. Det fanns en stabil grund vad gäller biologi, LED teknik, ögats fysiologi, fluorescerande proteiner mekanik, skyddspigments utveckling osv för deras idéer. Det är också viktig att säga att konstruktionen i sig inte ger 0 i något våglängdsområde men det är så lågt som det går i området 540 - 575 nm. De har en topp kring 590 och anledningen till det är vissa fluorescerande proteiner. Observera det här är ingen teknik som tar bort "vitt" ljus eller ens intrycket av ett krispigt vitt ljus. Tekniken ger detta vita ljus intryck men utan att använda fosforbelagda LED. Istället använder man LED som är monokroma. Detta innebär att de gröna LED (eller turkosa - ca 490 nm) ger nästan inget under ca 460 nm.

Är PS lösning perfekt då ..... nja..... det vet jag inte. Personligen skulle jag fylla i området kring 430 och om möjligt använda 570 istället för 590 nm. 570 nm kan dock bli ganska dyr, tillverkas men i små tillfälliga serier.

Jag kommer givetvis att testa det här och det blir mitt RSM som kommer att byggas om Mina Cree XL-M kommer att få stryka på foten och ersättas av ett specialchip med bra täckning inom området 410 - 460 plus 3 st "triader" - var och en bestående av en blå, grön och röd LED. Vad jag framförallt kommer att försöka se är om mina bruna skivor kommer att ändra färg efter det här. Kommer dock att sakna 570 nm.

Personligen tror jag att jag har mer kött på benen denna gång än vad jag hade när jag bland några andra drog igång cirkusen kring Dream Chip. Då var det ca 80 personer runt om i världen som bokstavligen köpte grisen i säcken och satsade pengar på att få fram det här chippet. Det har haft betydelse i utvecklingen, bland annat i förståelsen att man behöver sätta de enskilda LED:en tätt ihop om man arbetar med monokroma LED samt att det är en god idé att kunna styra de olika grupperna separat. Jag har givetvis pratat och undersökt möjligheterna om en variant av ett multichip med 5 kanaler byggd på samma principer som vad Pacific Sun matris gör. Denna gången (om det blir av överhuvudtaget) kommer det dock att bli ett fåtal specialtillverkade chip - det finns inga planer på ett gruppköp denna gång. Jag har speciella krav om montering och ingående våglängder vilket gör att jag inte vet om det går att få fram eller inte. Den som lever får se.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några frågor:

Är det kul att köra hälften av effekten på de vita led? Vad jag kan läsa mig till så oavsett om man kör Maxspect, Radion, eller något hemmabygge så minskar man på effekten på de vita. Är detta positivt att köpa dyra aramturer och sedan nyttja 75% av totaléffekten?

Kör mina cool white på 75-80% och warm white på 100%, fungerar toppen med fina färger och inga alger alls, som jag tidigare skrivit.

Upprepar mig igen och säger att enda problemet jag haft är att mina Briaerum t.ex. brändes av för mycket effekt på cool white, höjde armaturen 10cm och nu växer de fin fint igen.

Inte ett problem i mitt kar som sagt med vita på hög effekt. Inget som säger att en SMT eller LED +T5 inte skulle fungera bättre. Men det fungerar bra redan idag, med vita (på hög effekt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Blåbert

Jag är ute efter om det går att hitta teknik för att mjuka upp de spektrala peakarna. Att kunna göra en led med jämn (eller med den kalibrering som man vill) styrka från t ex 410-470nm. Denna teknik skulle kunna användas enligt PS hypotes/ metod. Den borde även kunna användas för att göra en belysning som är så lik originalet (solen) som möjligt.

Själv är jag nu, precis som du, inne på att kombinera T5 och led. Jag vet att mina T5 gör att mina stenkoraller får väldigt fina och starka färger samt att de växer ordentligt.. det är svårt att överge det....Synd att ljuset är så...tråkigt bara...

Men det kanske blir så att vi i framtiden får leds med olika fosforblandningar anpassade för rev. Dessa kanske kommer i olika modeller så att de passar alla. Kanske kan de t o m göras utefter viket vattendjup man vill efterlikna? För övrigt...googlar man så hittar man många trådar om personer som svär på att varmvita leds är det som gäller och att kallvita leds är onödiga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så en jämförelse med deras ramp med fosforbelagda LED (Vita LED)

[ATTACH=CONFIG]107437[/ATTACH]

Intressant jämförelse av spektrum... Har jag förstått rätt att det är skillnaden i spektrat i intervallet 500-600 nm som diskuteras flitigast i den här tråden? Jag tycker de andra olikheterna väcker fler frågor...

Jag noterar ytterligare 5 skillnader...

1, Mindre ljus i intervallet kring 420 nm... (varför?) borde inte korallerna ha nytta av det ljuset?

2, Skillnaden i våglängd hos den blåa "royal blue"-toppen... Här ifrågasätter jag valet av jämförelseramp... (EDIT: Inser att det är de vita LED:en i jämförelserampen som spökar här då de inte riktigt sammanfaller med "Royal blue"-våglängden).

3, Mängden ljus i det turkosa området kring 490 nm... Antar att detta är deras "G-topp" i RGB-delen.

4, Den gula toppen 590 nm. Syfte? (EDIT: Antar att det hänger ihop färgbalans av att utöver grundfärgern, röd+grön+blå, ha med alla komplementsfärgerna: Cyan+Gul+Magenta (Röd+Blå). Gult är väl också komplementsfärg till blå, så den gula toppen borde minska den blå färgen.

5, Att den röda toppen är vid 635 nm istället för 660 nm. Antar att detta är deras "R-topp" i RGB-delen och att 635 nm valts för att ögat är känsligare för den våglängden.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns alltid en risk med att kommentera värden man inte fått fram själv. Men ändå.

I den nuvarande tillverkningstekniken av led har man störst verkningsgrad vid 450 - 455 nm. Det är därför alla tillverkare av Led använder den våglängden för att exitera sina vita led.

Jag är ytterst tveksam till att någon fabrikant skulle använda dyrare 425 nm chip med lägre verkningsgrad till sina vita dioder.

Jag ser alltså kurvan på bilden som förfalskad. Om man undantar våglängdsskalan ser den ut som en kombination av kallvita led med Royal blue. Helt normal i det avseendet alltså.

Intressant med Hyperion är att de använder 405 nm led som bör vara effektivt när det gäller att skapa chromoproteiner.

Även tillskottet runt 500 nm är mycket intressant då det finns mycket av den färgen i havet.

De flesta tillverkare har inte med den färgen då den är ganska oväsentlig för fotosyntes och fluorescens.

När jag provade den tyckte jag att det gjorde inte mycket skillnad på mina koraller men Chromis virides t.ex såg betydligt gråare ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sån här blinkande (disco) på led belysning som in i filmen

Gj3IsLaITik

tex 1.32min blir ju helt tossig med det lila/blå blinkandet...

snacka om discokula kanske man skall ha en sådanhär istället ovan karet

Beamz LED Fireball disco

CPjRrBSudGM

post-736-14468931851825_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...