petnym Postat 16 mars 2016 Författare Postat 16 mars 2016 Höjer K och S med lite K2SO4 jag har kvar sedan tiden som växtakvarist... Citera
petnym Postat 11 januari 2017 Författare Postat 11 januari 2017 Länge sen jag uppdaterade något här... De som lyssnade på mitt akvarieföredrag i Linköping för ett par år sedan vet att jag praktiserar Kaizen-filosofin på mina akvarium. Dvs att ständigt förbättra min befintliga akvarie-setup istället för att helt byta akvarium vartannat år eller så... Här är mina mål för revkuben under 2017: Förenkla vattenpåfyllning Vattenpåfyllning för avdunstat vatten är alldeles för tråkigt. Istället för att använda sumpens vattenreservoar tänker jag försöka koppla en slang till mitt stora akvariums betydligt större reservoar, som jag planerar att utrusta med automatisk påfyllning för att helt eliminera konkandet med vatten. Utrota trådalger och bubbelalger (Valonia) Under en period av vanskötsel har revkuben förfallit till den grad att enda lösningen blir att ta ut allt levande och mekaniskt skrubba bort alla alger från inredningen. Detta är verkligen inget jag ser fram emot. Vidare sneglar jag på att utnyttja frigjort utrymme i sumpen till att ansluta att mekaniskt filter från ClariSea när det kommer ut på marknaden. Citera
petnym Postat 20 maj 2017 Författare Postat 20 maj 2017 On 2017-01-11 at 12:34, petnym sa: Länge sen jag uppdaterade något här... Ta ut all sten och skrubba rent från bubbelalger - Check! Installera mekaniskt filter - Check! 1 Citera
mikoto Postat 20 maj 2017 Postat 20 maj 2017 Inga bilder på själva karet? buu! Ser trångt värre ut :-) Speciell lösning där för röret ner. 1 Citera
petnym Postat 21 maj 2017 Författare Postat 21 maj 2017 Inga bilder på själva karet? buu! Ser trångt värre ut :-) Speciell lösning där för röret ner.Finns inget att se eftersom allt utom levandestenen är bortrensat och slängt.Skickat från min D5803 via Tapatalk Citera
mikoto Postat 21 maj 2017 Postat 21 maj 2017 Det är väl i högsta grad intressant för min del :-) Vi vill ju se ruta ett med! Resan är ju målet! Citera
petnym Postat 19 november 2017 Författare Postat 19 november 2017 Byte av fläkt i revkubens LED-belysning... Citera
petnym Postat 1 februari 2018 Författare Postat 1 februari 2018 Som jag skrev i tråden för mitt stora akvarium så har hela min saltvattenshobby hängt löst i en tunn tråd ett par år nu, och akvarierna har därför mest puttrat på "standby", men efter en månads vistelse i Thailand har jag nu samlat energi och motivation för att kunna lyfta akvarierna till en acceptabel nivå igen! Här är årets "att göra lista"… [-] Beställd: Ny LED-belysning.[-] Beställd: Bekämpning av bubbelalger genom dosering av Vibrant.[ ] Reparation av möbeln.[ ] Förenkla vattenpåfyllning. Koppla revkubens ATO till stora akvariets vattenreservoar.[ ] Köpa fiskar och koraller (fraggar?).[ ] Ev. KH-mätning med Alkatronic??? Skickat från min G8441 via Tapatalk 1 Citera
petnym Postat 17 februari 2018 Författare Postat 17 februari 2018 Just fått igång en begagnad Ecotech Radion G3 Pro via en nyinköpt Reeflink. Installationen krånglade lite, men efter uppdatering av firmware i båda enheterna så hittade de äntligen varandra i etern... :-) också reparerat luckan på överdelen av möbeln så nu är allt ok utvändigt... återstår att få ordning på insidan, (Bubbelalgerna håller än sålänge stången mot Vibrant-bakterierna...) Citera
petnym Postat 23 februari 2018 Författare Postat 23 februari 2018 Mätvärden Triton ICP-OES. Ungefär som det brukar se ut. (Kanske det är Vibrant som gjort järn, Fe, högt denna gång...) Citera
j0nas Postat 24 februari 2018 Postat 24 februari 2018 Har bubbelalgerna (eller något annat) reagerat på vibrant ännu? Citera
petnym Postat 25 mars 2018 Författare Postat 25 mars 2018 Aktuell bild: Doserar Vibrant för att bli av med Bubbel-alger innan jag stoppar i koraller på nytt... Citera
petnym Postat 6 juni 2018 Författare Postat 6 juni 2018 Lite småfix med revkuben... Bytt returpumpen, som trots Tysk toppkvalité, börjat krångra en hel del på siståne... Nu blir det kinesisk DC-pump istället. Hoppas den blir driftsäkrare. Pumpen passade turligt nog på millimetern i sumpens returfack. Fixade också till Clarisea-filtrets "face-plate" (som håller rullen med nytt filterpapper på plats) vars pyttelilla skruv varit sönder sen jag köpte filtret. Borrade ett stort hål i mitten och limmade fast en av "foamringarna" på baksidan... 1 Citera
petnym Postat 31 maj 2019 Författare Postat 31 maj 2019 Länge sen jag skrev något här... Blev faktiskt av med alla förbaskade bubbelalger till slut... Förra årets "att göra lista" Tre av tre genomfördes... [X] Ny LED-belysning. Check! [X] Bekämpning av bubbelalger genom dosering av Vibrant. Check! [X] Reparation av möbeln. Check! [ ] Förenkla vattenpåfyllning. Koppla revkubens ATO till stora akvariets vattenreservoar. Nope... [ ] Köpa fiskar och koraller (fraggar?). Nope... [ ] Ev. KH-mätning med Alkatronic??? Nope... Passar också på att uppdatera listan med akvariets tekniska data... (Grå text är sådant jag hade när akvariet startades och som jag bytt ut under årens lopp)... Tekniska data Helglasakvarium, 60x60x60 cm, 216 liter Sump med 4 fack, (osmosdel, filterdel, returdel och skummardel) Möbel i 22 mm vitlackerad MDF Teknik Belysning: Ecotech Radion G1 -> Ecotech Radion G3 Pro + Reeflink Skummare: Bubble King 180 mini Returpump: Red Dragon mini 2500 -> Jabao DCP 5000 Flöde: Tunze Nanostream 6025 Flöde: Tunze Nanostream 6045 Flöde: Hydor Koralia ATO: Tunze osmolator 3155 Doppvärmare: Hydor 200 W -> Eheim Thermo Control Electronic 75W Temperaturkontroll: DIY STC-1000 Doserpump: Kamoer KSP-F03 + KSP-F04 Mekaniskt filter: ClariSea SK10 Ozon: Sander Certizon C-25 Reaktorer: DIY Akvariet har stått åt sidan för mitt större FOWLR under några år... Faktiskt lite synd att akvariet "går på tomgång" med denna fina spec... (!) Bild på en av få koraller som klarat år av no-maintenance... Citera
petnym Postat 29 juli 2019 Författare Postat 29 juli 2019 Bytte glaset till optiwhite! (float är ju inte riktigt värdigt en i-kub!!!) Hittade ett begagnat till rimligt pris... Samma yttermått så var ju bara att ploppa över allt till nya akvariet... Nope! Tyvärr var hålen för rören lite annorlunda så det slutade med att jag borrade om akvariet, målade om baksidan, sågade upp min befintliga möbel och gjorde om genomföringarna på min befintliga rördragning. *puh*... Nu är det iallafall uppe med vatten igen.! Skickat från min G8441 via Tapatalk Citera
Dimorb Postat 12 juni 2020 Postat 12 juni 2020 On 2014-03-20 at 19:11, petnym sa: Bytt från VÄS till att köra PO4x4... Först i strumpa sedan i reaktor... Fått mycket bättre färger på SPS och ricordea efter bytet. Kör du fortsatt detta? Hur funkar det jämfört med rowa?? Citera
petnym Postat 13 juni 2020 Författare Postat 13 juni 2020 16 timmar sedan, Dimorb sa: Kör du fortsatt detta? Hur funkar det jämfört med rowa?? Nej, jag slutade nog med PO4x4 för 5 år sen. Jag gillade PO4x4 då det både är effektivt och lätt att rengöra. Kör just nu LaCl i mitt FOWLR och inget i revkuben då jag har så låg belastning i det. Citera
Dimorb Postat 13 juni 2020 Postat 13 juni 2020 1 timme sedan, petnym sa: Nej, jag slutade nog med PO4x4 för 5 år sen. Jag gillade PO4x4 då det både är effektivt och lätt att rengöra. Kör just nu LaCl i mitt FOWLR och inget i revkuben då jag har så låg belastning i det. Hur effektivt i förhållande till rowaphos? Jag använde också LaCl men har stoppat upp för jag får utslag på ICP - clarisea filtret tar inte undan allt - och detta verkade vara ett smidigare alternativ. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.