Gå till innehåll

Val av LEDs ifall man ska bygga en egen ramp utan vita LEDs?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Den här kurvan kan visa lite hur man skall ligga. Orginaltopparna är ca 425, 545 och ca 575. Men om man lägger sig på 590 (G) så skall det funka med ca 450 (B) och ca 620 ® Lite vitt får jag allt när jag provar

Du har säkert rätt, men det känns lite underligt att man kan flytta den gröna toppen från 545 nm förbi den ideala toppen för rött på 575 nm, ända upp till 590 nm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har säkert rätt, men det känns lite underligt att man kan flytta den gröna toppen från 545 nm förbi den ideala toppen för rött på 575 nm, ända upp till 590 nm...

Ja men bara om du förskjuter de andra två våglängderna lika mycket

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall nog inte glömma att vi har en avancerad bildbehandling inbyggd. Jag har Cree XML 7000K som belysning utanför ytterdörren och den visar tydligt vad datorn klarar av. I fullt solljus på sommaren ser ljuset vitt ut men en mulen dag är det ganska stickigt blåaktigt. När kvällssolen lyser några grader över horisonten

ser ljuset nästan helt blått ut men när solen är skymd och det bara är himmelsljuset är dioderna gulorange i färgen.

Så om man tittar en stund på karet upplever man färgerna lite annorlunda när datorn programmerat om sig (Det tar ungefär 7 minuter nära mörker men går mycket fortare i starkt ljus). När man tänker på hur brett upptagningsområde vi har för de olika färgerna är det inte konstigt om vi kan lura ögat/hjärnan en hel del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där Stig kan ja hålla med om. har samma hjärnfenomen i mitt kar.

Kan komma hem från jobbet o se in i karet o tänka helskt vad blått karet är idag. Så släcker jag mina 15 Watt röda dioder för att se om något är tosigt.

När ja tänder de röda igen (15 Watt av ca 1100 totalt påslagna watt),,,, så blir karet alldeles rött istället.

Ja känner att min hjärna är bra på att gämföra två saker om dom sker väldigt nära varandra i tid,,,, men hjärnan är helkass på att gämföra när det går ett halvt dygn emellan händelserna.

Hur jag uppfattar ljus är nästan oavkortat bara ett "förslag" som hjärnan trollar fram.

Men det är ju inte bara ögonen som luras, smaken är ju ännu mer bedräglig. Ett glas Mekong/cola på en strand i Thailand är helt okey. Men så tar man hem en flaska och tar en lika dan på altanen,,,,,,,, o heelt plötsligt så är det helt vansinnigt omöjligt dricka blasket.

Hjärnan justerar intrycken efter omständigheterna inte efter vilket det faktiska ljuset/smaken är.

Men för att återgå till ämnet så tycker jag att 3 Watts 20k Kelvin är ett fantastiskt komplement i en ramp, det verkar även som att det tycker mina koraller för att min Ballingförbrukning ökade när ja la till dessa i ramperna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en bild på ett sådant kluster som jag skissat på tidigare... Såhär menar jag... (vilken led som är vilken får ni klura ut av färgerna).

[ATTACH=CONFIG]107564[/ATTACH]

Kan man inte vinkla dem yttre dioderna lite mot den mittre ljus källan så borde man få bort en del av disco-effekter + om man räknar ut vilken vinkel och höjd rampen ska sitta på. Då borde man kunna får det ljus i dem yttre att komma i samma ljusbild som dem andra. Eller??

post-1975-14468931874399_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en snabb reflektion efter första testen med en snabbt ihopbyggd version beståernde av 3 st ocean white och 1 chip meed våglängder 420-460 nm. Jag har 60 gradiga linser på varje LED i WO stjärnorna - ingen hit - om någon annan provar - använd versionen med mest spridnig - och vitt - nja. Kommer nog att montera den ändå men kanske komplettera med LN21:s älskade 20 000 K på låg effekt. Jag tror inte detta koncept blir en succe hos diy förrän det kommer ett vettigt sammansatt Dream Chip. För att slippa rött skimmer så måste dioderna sitta tätt, tätt och ge ett brett sken. Jag har en gång provat med rött, blått och vitt i muktichip 10 watts utförande - där hade jag en bra färgblandning utan rött shimmer. Får heller inget rött shimmer från min röda kanal i mitt special DC. Första ronden: Lasse - vita LED = 0-1

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en snabb reflektion efter första testen med en snabbt ihopbyggd version beståernde av 3 st ocean white och 1 chip meed våglängder 420-460 nm. Jag har 60 gradiga linser på varje LED i WO stjärnorna - ingen hit - om någon annan provar - använd versionen med mest spridnig - och vitt - nja. Kommer nog att montera den ändå men kanske komplettera med LN21:s älskade 20 000 K på låg effekt. Jag tror inte detta koncept blir en succe hos diy förrän det kommer ett vettigt sammansatt Dream Chip. För att slippa rött skimmer så måste dioderna sitta tätt, tätt och ge ett brett sken. Jag har en gång provat med rött, blått och vitt i muktichip 10 watts utförande - där hade jag en bra färgblandning utan rött shimmer. Får heller inget rött shimmer från min röda kanal i mitt special DC. Första ronden: Lasse - vita LED = 0-1

MVH Lasse

Ja, jag hade blivit förvånad om du fått något annat resultat än de som tidigare provat göra så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här är en annan intressant lösning med Cree LED... Kanske inte alla olika våglängder man skulle kunna önska sig, men en bra grundplåt...

http://www.ledgroupbuy.com/cree-lumia-5-2-70w-full-spectrum-5-channel-cree-led/

Layout:

Channel 1 - 3 Hyper Violet and 2 CREE XT-E Royal Blue (Actinic channel) (18v @ 700mA)

Channel 2 - Royal Blue (base blue spectrum) (16.5V @ 1500mA)

Channel 3 - 3 XT-E Netural White and 2 XT-E Warm White (base white color) (16.5V @ 1500mA)

Channel 4 - Turquoise / CREE XPE2 Blue (enhanced color spectrum) (17.2V @ 700mA)

Channel 5 - 3 Hyper Violet and 2 CREE XT-E Royal Blue (Actinic channel) (18v @ 700mA)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är en variant av Dreamchippet - en omgjord Lumia 5.1. I den första varianten (Lumia 5.1) var den vita kanalen placerad på ena sidan. Det var ingen bra ide om man vill ha lins (har ett hemma för test). Märk väl att det är inte alla dioderna som är Cree och man har skippat röda LED för att få med varmvita. Jag förstår inte deras vurm för att köra med så låga Kelvin på de vita. Hade de satt in Stigs 20 000 K i detta chip så hade det varit något.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...