Gå till innehåll

Råd till en nybörjare


GustavF

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa,

Har precis köpt på mig saltvattensakvarium (ca 150l) m. tillbehör (skummare, filter, osmolator, osmos, 150w MH m.m.) och det är väl snart dags att börja fylla i vatten :)

Tänkte bara ge er chansen att bombardera mig med generella eller specifika råd, särskilt gällande uppstart. Länkar uppskattas också.

Sen skulle jag gärna vilja ha tips på bra (billiga?) ställen att köpa levande sten på i Uppsala-Sthlms området. Var inne på Akvariehobby här i Uppsala, men 180:-/kg kändes lite mastigt. Antar att jag letar efter ca 15-20 kg.

Önska mig lycka till!

/Gustav

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ring runt till de andra affärerna som finns under länkar och hör vad de tar för att skicka, jag vet att det finns de som säljer till lägre pris, dock så är det ju ett plus om du kan peka och välja sten själv.

Ta det lugnt är nog det mest generella råd som ges.

Jag gillar de här sidorna, när man väl förstått hur den är uppbyggda

http://saltaquarium.about.com/

http://www.wetwebmedia.com/

http://www.nano-reef.com

Den sistnämda har ett bra forum tycker jag, men finns massor andra bra forum också. Advanced aquarists reef central m.fl. Säkert andra som kommer med andra tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanligaste felet en nybörjare gör är att alldeles för snabbt köra med flera timmars MH belysning. Börja med en timme om dagen, lysrören tänder du två timmar innan MH tänds och släck lysrören en timme efter att Mh släcks. Öka sen Mh med en halvtimme var tredje vecka.

Om du följer mitt råd är det mindre chans att du råkar ut för kraftig algtillväxt.

Du måste hela tiden vara observant på algtillväxten, om den tilltar måste du sänka belysningstiden med MHt. Det är väldigt lätt att få alltför kraftig algtillväxt, men det är betydligt svårare att bli av med algerna.

Naturligtvis kommer du att ha lite alger ändå, men stenarna skall vara fria från alger.

Jag tycker även att du efter några veckor skall försöka med att sätta in en någon typ av algätande fisk, Helst någon kirurg. (ditt akvarium är dock kanske för litet för kirurger) Det finns bra blenider du kan använda också, som passar bättre till akvariestorleken. Nackdelen med blenider är att de kan möjligen ge sig på musslor och ibland koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för alla råd.

Jo, belysningen hade jag väl tänkt trappa upp. Men skall man belysa överhuvudtaget medan man kör in akvariet och låter stenen komma tillrätta?

Har fått tips om att ha en gul kirurg, men att den som sagt ligger på gränsen storleksmässigt.

Vill nog ha lite sand också, mest för syns skull. Skall man satsa på en djup sandbädd, eller ber man om alger då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är svårt att komma på någon anledning till att belysa karet de första veckorna,

om man varken har koraller eller något annat ljuskrävande.

I början har man nitrit och nitrat vilket är näring till alger. Belysning bara ökar förutsättningarna

för algerna att växa ytterligare. Nitriten och Nitraten sjunker med hjälp av bakteriena i stenen

och när den har kommit ner på lägre nivåer kan man tända med mindre risker för algblommning.

En del brukar säga att det är lika bra att tända direkt för att algblommningen kommer hur man

än gör. Förstår inte de tankegången eftersom meningen måste väl vara att få ner nitrit och nitrat

till lägre värden än man har under inkörningen. När man drar på med ljuset senare kan det vara

bra att göra det bitvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara undrade. Vore lite tokigt om t.ex. nyttiga alger med fotosyntes kolade av för att belysning var släckt. Men det är väl kanske ändå mest nitrosomonas, nitrobacter och liknande man är ute efter och de bryr sig ju knappast om ljus.

Skall bli spännande det här. Väntar fortfarande på "The Reef Aquarium" 1 & 2 också, men de borde komma senast nästa vecka från staterna om de nu inte tar en omväg via tullen.

Vad var det förresten du sa att JR tog för levande sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tjockt sandlager innebär ytterligare ett riskmoment. Vill du ha ett tunt sandlager för synsskull kan du lägga i det. Fast ditt kar blir lättare att sköta utan sand.

Gör hur du vill med lyset, själv skulle jag inte slå på det förren någon invånare behöver det. Eller bara ett svagare lysrör så du ser allt som händer i karet.

Ja en gul kirurg är en god algätare har du ganska lite fisk i karet ska det gå bra med en sån, Men jag skulle nog inte rekomendera det som första fisk, dom brukar kosta ca 600kr. Till Kirurger brukar man generellt rekomendera UV-C för att minska risken för pricksjukan och parasiter.

En Salaris är en mycket bra gräsklippare.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=94

Eller en Blå jävul, en liten och vacker fisk för under hundralappen (en av mina absoluta favoriter dock ingen primär algätare men en bra första fisk). https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=68

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha på lyset från början beror väl på om du har kalkalger på dina stenar, inget lyse inga överlevande kalkalger.

När jag startade mitt revakvarium startade jag på det vis som jag beskrev ovan och fick då ingen algblomning. Stenarna hade mycket kalkalger och hade redan varit utan belysning under en längre tid vid transporten, så jag startade belysningen så fort jag la i stenarna (ett råd jag fått av några mycket erfarna saltisar).

En salaris (tips från klubbsson) är en utmärkt ide.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"inget lyse inga överlevande kalkalger"

Jag måste tyvärr protestera lite här, många tror att inget överlever i karet om man inte har belysning såsom MH eller lysrör på men det stämmer inte riktigt. Om akvariet står i ett rum som används dagligen hittar det alltid lite ljus in i tanken. Jag har själv haft akvarium som stått i flera månader helt utan egen belysning och kalkalger m.m har fortfarande sett strålande ut. Sjävlklart är det ingen tillväxt att tala om men att tro att stenen blir kritvit och att allt levande på den försvinner bara för att man inte har någon belysning är överdrivet. Skivanemoner och annat som ofta finns på nybörjarens första stenar reagerar på en vanlig glödlampa i taket! Däremot inte sagt att dom skulle trivas så år ut och år in! Men för att undvika alger är det toppen att inte köra med någon kraftig belysning av karet utan låta skummaren ta ut skiten och vattnet stabilisera sig först. Det har alltid varit min modell och med erfarenhet kan man starta upp snabbare och snabbare. Här spelar en större teknisk utrustning oxå en roll, en utrustning som nybörjaren oftast saknar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"inget lyse inga överlevande kalkalger"

Jag måste tyvärr protestera lite här, många tror att inget överlever i karet om man inte har belysning såsom MH eller lysrör på men det stämmer inte riktigt. Om akvariet står i ett rum som används dagligen hittar det alltid lite ljus in i tanken. Jag har själv haft akvarium som stått i flera månader helt utan egen belysning och kalkalger m.m har fortfarande sett strålande ut. Sjävlklart är det ingen tillväxt att tala om men att tro att stenen blir kritvit och att allt levande på den försvinner bara för att man inte har någon belysning är överdrivet. Skivanemoner och annat som ofta finns på nybörjarens första stenar reagerar på en vanlig glödlampa i taket! Däremot inte sagt att dom skulle trivas så år ut och år in! Men för att undvika alger är det toppen att inte köra med någon kraftig belysning av karet utan låta skummaren ta ut skiten och vattnet stabilisera sig först. Det har alltid varit min modell och med erfarenhet kan man starta upp snabbare och snabbare. Här spelar en större teknisk utrustning oxå en roll, en utrustning som nybörjaren oftast saknar.

tack för tipsen och lite bakgrund till dom med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet kommer på gott och ont få ganska mycket indirekt solljus då det står i ett rum med ett ganska stort fönster och kritvita väggar. Det står dock på ett sådant sätt att indirekt ljus undviks. Tror sålunda att jag skippar belysningen under inkörningen.

Salarias fasciatus verkar intressant, men jag antar att täckglas är ett måste eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar köra utan täckglas på saltvattens akvarier. Dels för att få bättre effekt på lyset och dels öka avdunstningen och därigenom få lite kylning på akvariet.

Att ha minst 5cm mellan vattenytan och överkant på akvariet rekomenderas starkt. Det kan ske genom att sänka vattennivån i karet eller ha en sarg runt karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"inget lyse inga överlevande kalkalger"

Jag måste tyvärr protestera lite här, många tror att inget överlever i karet om man inte har belysning såsom MH eller lysrör på men det stämmer inte riktigt. Om akvariet står i ett rum som används dagligen hittar det alltid lite ljus in i tanken. Jag har själv haft akvarium som stått i flera månader helt utan egen belysning och kalkalger m.m har fortfarande sett strålande ut. Sjävlklart är det ingen tillväxt att tala om men att tro att stenen blir kritvit och att allt levande på den försvinner bara för att man inte har någon belysning är överdrivet. Skivanemoner och annat som ofta finns på nybörjarens första stenar reagerar på en vanlig glödlampa i taket! Däremot inte sagt att dom skulle trivas så år ut och år in! Men för att undvika alger är det toppen att inte köra med någon kraftig belysning av karet utan låta skummaren ta ut skiten och vattnet stabilisera sig först. Det har alltid varit min modell och med erfarenhet kan man starta upp snabbare och snabbare. Här spelar en större teknisk utrustning oxå en roll, en utrustning som nybörjaren oftast saknar.

Jag håller med NoName Att inget ljus inga kalkalger, var ett alldeles för hårddraget påstående.

Några stenar som jag lagt i sumpen (med röda kalkalger) har efter några ca 4-5 veckor blivit av med sina kalkalger. Jag har dock inget fönster i mitt akvarierum, så det enda ljus de får är från själva akvariet (som står brevid sumpen).

Stenen kommer naturligtvis inte bli kritvit, det finns mycket levande på stenen som överlever ett tag utan adekvata ljusförhållande. Men jag skulle ändå om jag får tag på sten med väldigt mycket snygga kalkalger ha på lite ljus.

När jag la i sten i mitt nuvarande akvarium så innehöll de väldigt mycket röda kalkalger och det försvann mycket av kalkalgerna innan jag fick igång ljuset (ordentligt), det mesta kom dock tillbaka efter ett halvår.

Fast det kan naturligtvis vara andra orsaker till att de gick tillbaka. Det finns så oändligt många faktorer som påverkar "vår hobby".

Det finns flertalet faktorer som påverkar kalkalgerna inte brara ljuset, Tex enligt Delbeek och sprung så är tillsatsen av kalk då helst genom kalkmixer/kalkreaktor viktig men även tillförsel av strontium och magnesium är viktiga, en ytterligare faktor som är viktig är att de vill ha en ganska kraftig cirkulation i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...