Gå till innehåll

lite pvc funderingar och undringar


slarvid

Rekommenderade inlägg

Finns ju både vinklar och böjar att använda. Används de till olika ändamål? Skillnad på dom?

Läst om att folk lägger en extra sträng lim för att täta. Kommer ha silikon över, finns det någon användning av det eller biter inte det på plasten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, ska limma med tangit, men undrade om man kunde lägga lite silikon efter limmet torkat i skarvarna.

Antar att böj är bättre om du menar att man bara använder vinkel när det är trångt

Vinkel bromsar flödet mera så man vill hellre ha böj, iaf om det är 90 graders vinkel.

Kör tangit bara, det vulkar ihop pvc bitarna så det behövs ingen silikon, spar den till annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silicon tror jag fäster dåligt på PVC. Och böjarna brukar vara dyrare.. Men blir ju mindre motstånd såklart. Eller så köper man pvc-slang. Går att limma ihop med muff eller vad som helst i PVC.

Sen kan jag tycka att gängtejp is da shit! Så länge det inte är för högt tryck. Nu har ju vi visserligen inte så känsliga golv hos oss, men vi använder i regel bara gängtejp på tex avrinningar. Bra om man vill återanvända och slippa såga isär. Har sällan hänt nån olycka.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukgörare i den om du inte vet helt säkert att de är livsmedelklassade. Hittar ingen info om dem på nätet och har inte orkat att ringa tillverkaren för att få reda på det. Min åsikt är att de behöver ej vara livsmedelklassade då de endast skall ta hand om restprodukter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt dom hos min lokala bygghandlare rören används till ex. avloppet ifrån ett handfat. Är det farliga ämnen då i plasten som gör att man inte ska använda dessa?

Detta är mitt första akvarium med sump.

Finns risk att de är behandlade på något sätt som är farligt för koraller. Bioted har snuskigt billiga rör / kopplingar, skulle rekommendera att köpa därifrån ist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det den tyska sidan där länkarna inte fungerar på det man vill ha så är den lilla extra kostnaden som bioted har marginell där man får allt som man vill ha.

Nu skall bara posten släppa kontrollen på min skummare så jag får den till mig. 5 dagar fast hos dem utan att de vet vad som händer.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det den tyska sidan där länkarna inte fungerar på det man vill ha så är den lilla extra kostnaden som bioted har marginell där man får allt som man vill ha.

Nu skall bara posten släppa kontrollen på min skummare så jag får den till mig. 5 dagar fast hos dem utan att de vet vad som händer.

//Jonas

Om du bara kollat trackingen på nätet så är det ofta fel på det systemet.

Ring till posten och kolla.

Men kan nästan sätta en slant på att den ligger hos tullen om den kommer utanför EU.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hi hi, svar från posten att då värdet överstiger 10000SEK så behöver jag komplettera en massa info. Svarade att företaget sätter $-tecken framför beloppet oavsett valuta och klippte med vad de drog från mig på kortet och idag ligger postens sida nere för tillfället så man kan inte tracka. De fick så mycket info av mig angående hela förfarandet så nästa gång det beställs så skall jag ha det i $. Svaret från Eric var att de endast använde $ eller EUR så bara att se hur det blir.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...