Gå till innehåll

kan man ha för mycket levande Artemia i akavariet?


skobeedoo

Rekommenderade inlägg

Har köpt en Artemia automat för odling i mitt akvarium.

funderar på om det kan bli belastning på vattnet eller om det kan blir för mycket Artemia för fiskarna?

Vilka sorters levande djur ger ni till era fiskar?

Tänker sätta upp en odling Artemia som jag vill ska bli vuxna.

Någon som har gjort detta och som vill dela med sig av erfarenheten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig gjort men hur funkar kläckaren? Länk?

Antar att skalen inte kommer ut i karet, så då borde det väl vara smärtfritt, i lagoma mängder.

Kul ide.

Göder man upp dom också så blir det mycket näring...kommer det ut i karet blir det nog inte bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat - fungerar ganska bra. Om man kompletterar med en ljuskälla uppe där artemian skall simma ut och tänder den exempelvis i 15 minuter kl 06:00 så är det gott om levande larver till fisken på morgonen. Har testat det med utmärkt resultat på dafnia i sötvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går säkert ordna en liten tur bakom kulisserna om du hör av dig nån dag innan och nån från akvariet finns på plats. Inga problem! :)

Vi gör vecko-batcher med förbehandlade ägg(klorin för att få bort yttre skalet), sen kör igång en ny kläckning från den varje dag. Lite pyssel men väldigt bra procent på kläckning bl.a. Kan kanske leta upp "recept" senare.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite lat och skickar en länk till förbehandlingen som vi gör för att få bättre kläckning, dvs slippa alla rester av skal, bara skölja och mata med.

http://www.brineshrimpdirect.com/what-are-decapsulated-brine-shrimp-eggs-c120.html

Sen har min gode kollega, Jens the jelly-man, putsat till metod och dosering av ägg, klorin och vatten till perfektion ;) Kan kolla upp imorgon om någon är intresserad.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där stod visst en del om att föda upp artemia till vuxen storlek också. Vi har gjort det nån gång, ibland med mening och ibland i en algodling. Dom gillar "grönvatten", dvs phytoplankton. Vi odlade Nannochloropsis sp ett tag, och det funkade fint till artemia. Ska man mata med torkade färdiga produkter kan det bli problem med vattenkvalitén om man matar för mycket.

Kör hårt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite lat och skickar en länk till förbehandlingen som vi gör för att få bättre kläckning, dvs slippa alla rester av skal, bara skölja och mata med.

http://www.brineshrimpdirect.com/what-are-decapsulated-brine-shrimp-eggs-c120.html

Sen har min gode kollega, Jens the jelly-man, putsat till metod och dosering av ägg, klorin och vatten till perfektion ;) Kan kolla upp imorgon om någon är intresserad.

/ David

Anmäler mig som "någon". :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack David, har fått för mig att jag ska testa att kläcka artemia, och detta verkar ju vara ett bra utökat alternativ till att köra "standard". :)

Ta gärna foto på det Laggeman. Kul att se hur det går. Jag blir ju lite skum på klorinet. Du får väl va lite försökskanin.......

/Michael via mobil enhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tilläggas att när vi kläcker så gör vi alltså:

Sköljer av de klorerade äggen som legat i burk i kylen( i extra salt vatten) i kranvatten en stund.

Sen i med dom i en kon/upponedvänd 1,5L flaska med avsågad botten tillsammans med 1L vatten och bubblor i botten.

Låt stå, gärna nära ljuskälla så det blir lagom varmt, i ca 2 dagar eller tills de flesta är kläckta.

Sen häll av i vit håv. I en bytta med rent nytt saltvatten, sen mata med.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni tar en kraftigare PET flaska (de gamla 4 kronors var perfekta) - gör ett större hål i botten - helt kapat blir lite för skrangligt med de "moderna" PET flaskorna tycker jag. Skaffa en 10 ml spruta. Kapa bort mothållen. Ta fram värmepistolen och värm delen där kapsylen skall sitta - tryck in ovandelen av sprutan en bra bit. Ta ut och limma och tryck tillbaka sprutan. Nu har ni en perfekt avslutning med en pip där 4-6 mm silikonslang passar direkt. Ställer ni sedan flaskan på en borrad bräda så att sprutan sticker ut underifrån så har ni det perfekta kläckaggregatet. När ni skall ta fram artemian så täcker ni över överdelen och lyser med en lampa på sprutans nederdel. efter 2-3 minuter är det rött där nere och ni kan till och med läsa av hur många milliliter artemia ni har! Jag brukar ha en klämma på luftslangen. Knip åt den - ha en avdelning under den och dela av och tappa ut så många ml ni behöver. Återställ allt och på med luften igen. En flaska kan tömmas på några dagar. Ha alltid två igång startade med en dags mellanrum. Slut från coachen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig om jag har fel, men jag trodde inte dessa fungerade i saltvatten då dem förlitar sig på att vattendensiteten skiljer sig mellan vattnet i karet och i aparaten. I saltvatten då det inte skiljer sig blir det att all skit läcker direkt ut i karet och är lika effektivt som att bara hälla i alla ägg direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...