Lunkan Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Vet inte vad det är för typ av korall(sonen gillade den och nu ligger den i karet) Men tyvärr verkar den inte trivas. Legat i en vecka och nu känns det som om ena halvan inte sträcker på sig som den ska. Hur ska jag ta hand om denHar 80liter akvarium. 24x2 w ett blått och ett vitt 10'K belysningNitrat ligger på runt 16Fosfat på 0,36 Citera
lottac Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Hej, va har du för mg, kalcium och kh värde?Lite mer ljus hade inte skadat. Stenkoraller kräver mycket ljus. Citera
Wigge Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Mer ljus! Jag själv har 4X24w t5 över 60L och det är lagom för stenkoraller:) Citera
Wigge Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Mer ljus! Jag själv har 4X24w t5 över 60L och det är lagom för stenkoraller:) Citera
Lunkan Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Mg 1320Kh 10.9Ca 430Red sea's testerSå lite för dåligt med ljus kan vara anledningen alltså Citera
akutmottagning Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Ena halvan ser död ut tyvär och andra delen ser illadäran ut tror inte ljuset är problemet. Känns som den hade sträckt på sig mer om ljuset varigt för dåligt.Salthalt ? Citera
Rasmus Pedersen Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Eftersom att ingen redan sagt det så är det en Euphyllia av något slag.Fosfaten är för hög och ska ner till knappt mätbara nivåer, nitraten borde ner till kanske 5-10. Gör ett större vattenbyte på 30-40 liter. Citera
akutmottagning Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Fosfaten är hög nitraten är inga problem sålänge inte testet missvisar ifall det finns nitrit i vatnet Citera
Lunkan Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Salthalt 1.025Den högra delen var borta vid köpet, Men del av den levande delen känns som ni också konstaterar kass.Vad jag förstått så påverkas inte korallerna negativt av nitraten snarare tvärtom. Jag snackade med en kille då jag var orolig över min nitrat nivå. Han menade på att han aldrig låg under 20.Däremot så verkar min fosfat nivå ligga där den ligger oavsett vattenbyte. Har ni något tips på hur jag kan få ner den? Citera
akutmottagning Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Hade kört remover och kol blandat i en påse eller nått filter. Citera
Lunkan Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Tacksam för alla era svar, blir nog att åka och inhandla lite imorgon, har kol påse som följde med akvariet. Men det är kanske dags att byta den nu(dryg månad gammal)Får nog i fortsättningen bli mjuk koraller som är lite mer lätt skötta. Men vad gör man inte för sina barn..... Citera
akutmottagning Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 En ephyllia ska inte vara några problem kan vara så att den varigt påväg att kasta in handuken innan du stoppa i den. Citera
Lunkan Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Det vet man ju aldrig, med tanke på alla transporter mm som de blivit utsatta för. Men det är svårt när man är sådan "rookie" i saltvattenvärlden. Första tanken är alltid "vad har jag gjort för fel"Jag tackar för alla era råd, ser att några av er bor nära mig. Så har ni något kul i karet som ni tänkt fragga och sälja så ha gärna mig i åtanke.Med vänlig hälsning Marcus Citera
MartinForsström Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Det är inte så att något djur gett sig på den? En euphyllia verkar kunna funka i en dasstunna med ett stearinljus över så ljuset tror jag inte är problemet även om jag håller med om att du gott kan fläska på lite mer för framtida behov. Du har inga exotiska räkor?Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
Lunkan Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Har pepparmintsräkor men de har jag inte sett vara i närheten, sen så klart lever ju lite små räkor i håligheterna i levande stenen. Men jag har inte sett något vara i närheten av den. Citera
MartinForsström Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Ta en koll på natten och se om nåt kryper fram och förstör på natten. Man vet aldrig. Skickat från min LG-D802 via Tapatalk Citera
pegekin Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Vet inte vad det är för typ av korall(sonen gillade den och nu ligger den i karet) Men tyvärr verkar den inte trivas. Legat i en vecka och nu känns det som om ena halvan inte sträcker på sig som den ska. Hur ska jag ta hand om denHar 80liter akvarium. 24x2 w ett blått och ett vitt 10'K belysningNitrat ligger på runt 16Fosfat på 0,36Hur gammalt är karet? Citera
Rasmus Pedersen Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Har du en filfisk, fjärilsfisk, kejsarfisk eller någon annan fisk som gärna nafsar på koraller? Citera
Lunkan Postat 30 januari 2014 Författare Postat 30 januari 2014 Peter karet är 2 månader caRasmus jag har endast 2 clowner, lite eremiter, snäckor, turbosniglar, pepparmintsräkor och en terminatorkrabba(liftade med stenen)Ska försöka Kjell, gjorde det när den var nyinköpt men den var för j*la hård så jag tänkte att den skadade säkert inte av att vara med. Brukar kolla lite på natten/kvällen. Men hittills inte sett något som varit på den. Hade problem tidigare med nakensnäckor som åt på mina knappar men de är vräkta nu. Inte sett någon på 2 veckor Citera
Morot Postat 30 januari 2014 Postat 30 januari 2014 Du fläskar inte på med strömmen rakt på? Det gillar dom inte. Vill stå lite lugnare. Citera
Manks Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Och köp aldrig koraller i butiken som ser halvrisiga ut i tron att du kan rädda den. Det finns få sämre sätt att bränna sina pengar på... Hoppas du får ordning på det. Lugn ström och mer ljus. Citera
freddi36 Postat 31 januari 2014 Postat 31 januari 2014 Eftersom vävnaden redan är skadad och sliten måste den ha väldigt lugnt flöde, annars kommer den bara skadas mer. Stillastående är inte bra men det räcker med väldigt lite, då borde den även blåsa upp sig lite mer Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk Citera
Lunkan Postat 31 januari 2014 Författare Postat 31 januari 2014 Den har stått relativt lugnt hela tiden, men idag ser den grymt risig ut har kommit ut någon brunsörja som ligger över halva och den är helt indragen. Känns som den är död. Pepparmintsräkorna har varit lite sugna på det bruna. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.