Gå till innehåll

Hur ska jag sköta denna korall


Lunkan

Rekommenderade inlägg

Vet inte vad det är för typ av korall(sonen gillade den och nu ligger den i karet) Men tyvärr verkar den inte trivas. Legat i en vecka och nu känns det som om ena halvan inte sträcker på sig som den ska. Hur ska jag ta hand om den

Har 80liter akvarium. 24x2 w ett blått och ett vitt 10'K belysning

Nitrat ligger på runt 16

Fosfat på 0,36

post-8166-14468932449672_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalt 1.025

Den högra delen var borta vid köpet, Men del av den levande delen känns som ni också konstaterar kass.

Vad jag förstått så påverkas inte korallerna negativt av nitraten snarare tvärtom. Jag snackade med en kille då jag var orolig över min nitrat nivå. Han menade på att han aldrig låg under 20.

Däremot så verkar min fosfat nivå ligga där den ligger oavsett vattenbyte. Har ni något tips på hur jag kan få ner den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tacksam för alla era svar, blir nog att åka och inhandla lite imorgon, har kol påse som följde med akvariet. Men det är kanske dags att byta den nu(dryg månad gammal)

Får nog i fortsättningen bli mjuk koraller som är lite mer lätt skötta. Men vad gör man inte för sina barn.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vet man ju aldrig, med tanke på alla transporter mm som de blivit utsatta för. Men det är svårt när man är sådan "rookie" i saltvattenvärlden. Första tanken är alltid "vad har jag gjort för fel"

Jag tackar för alla era råd, ser att några av er bor nära mig. Så har ni något kul i karet som ni tänkt fragga och sälja så ha gärna mig i åtanke.

Med vänlig hälsning Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad det är för typ av korall(sonen gillade den och nu ligger den i karet) Men tyvärr verkar den inte trivas. Legat i en vecka och nu känns det som om ena halvan inte sträcker på sig som den ska. Hur ska jag ta hand om den

Har 80liter akvarium. 24x2 w ett blått och ett vitt 10'K belysning

Nitrat ligger på runt 16

Fosfat på 0,36

Hur gammalt är karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter karet är 2 månader ca

Rasmus jag har endast 2 clowner, lite eremiter, snäckor, turbosniglar, pepparmintsräkor och en terminatorkrabba(liftade med stenen)

Ska försöka Kjell, gjorde det när den var nyinköpt men den var för j*la hård så jag tänkte att den skadade säkert inte av att vara med.

Brukar kolla lite på natten/kvällen. Men hittills inte sett något som varit på den. Hade problem tidigare med nakensnäckor som åt på mina knappar men de är vräkta nu. Inte sett någon på 2 veckor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har stått relativt lugnt hela tiden, men idag ser den grymt risig ut har kommit ut någon brunsörja som ligger över halva och den är helt indragen. Känns som den är död. Pepparmintsräkorna har varit lite sugna på det bruna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...