Gå till innehåll

Viktigt - hur man acklimatiserar dyra och känsliga stenkoraller

Rekommenderade inlägg

Postat

Haha, Lasse, tiden som filmen börjar på gav inte mycket, förstod först inte varför, men så upptäckte jag att det inte var hela klippet. ;)

Kör på samma sätt, oavsett pris på korallerna. :)

Postat

Det är alltså inte bara jag som fuskar stoppar i koraller direkt. Har inte haft några dödsfall :) Fast det är nog mer tur än skicklighet.

Fiskar och framförallt andra lägre djur är jag betydligt mer försiktig med dock.

Postat

Jag tycker dock att man göra en ordentligt visuell check för så man kan slippa en del ohyra. Jag kollar efter elaka krabbor och blåser vatten med en pipett för att se om det lossar några plattmaskar.

Postat

Parasitfrågan är en annan sak - det är nog ide att titta som du säger Hans - men jag tycker videon tar död lite på de myter som finns om acklimatisering av koraller

MVH Lasse

Postat

Skönt att något inom denna hobby äntligen är enklare än man tror istället för tvärtom.

Men spelar inte temperatur någon roll? Jag har fått rådet av en seriös handlare att låta påsen ligga i vattnet och hamna på rätt temp innan man gör som i filmen.

Postat
Skönt att något inom denna hobby äntligen är enklare än man tror istället för tvärtom.

Men spelar inte temperatur någon roll? Jag har fått rådet av en seriös handlare att låta påsen ligga i vattnet och hamna på rätt temp innan man gör som i filmen.

Så gör jag också om det är stora temperaturskillnader men är det en kort transport och inte större temperaturskillnader än 3-4 grader så kan jag strunta i det - men om möjlighet finns - låt påsen ligga i vattnet någon halvtimme.

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...