Gå till innehåll

Jonas 490 liters


JonasW

Rekommenderade inlägg

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jätte snyggt :-) tumme upp

Gick överflyttning bra ? Tog du allt på en gång eller ?

Tack :)

Flytten gick bra, tog kanske 2-3 timmar innan allt var helt klart. Flyttade all sten och det gamla vattnet från det temporära 450-liters karet och fick blanda 75 liter med nytt vatten. Tog lite längre tid pga blandandet.

Ser ju kanonbra ut:smiley20:mvh Ola.

Tack tack! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske har missat det men jag ställer frågan ändå. Hur brett är det mellan klustrerna ? Har själv en PS Hyperion Pandora på väg...

Från ytterkant på modulen till mitten på första klustret så är det 16cm, 32cm till mitten på andra från ytterkant. Med hjälp av de måtten och modulens totala längd så borde du kunna rita ut alla fyra klustrena.

fint kar du har där.

Gillade att ut inte gjorde en vägg hela vägen, utan släppte ner det på högersidan.

Tackar!

Ville inte bygga för hela bakre väggen, kommer ev att bygga upp lite mer LS vid boxen framöver för att få än mer brantare kant mot högre hörnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte i 4st T5:or i slutet av veckan, 2st ATI Blue+ och 2st ATI Coral+.

Blev jäkligt mycket ljus. Kör T5:orna 4 timmar om dagen och LED:arna ca 10 timmar på 60%.

Får se om det blir för mycket eller om korallerna är nöjda så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Korallerna har inte protesterat med 60% och T5:orna på 4 timmar.

Provar att utöka T5:orna till 5 timmar nu.

Har fina tillväxttoppar på en Calendrium, Cactus Pavonan växer fint och jag har en okänd SPS (möjligen en acro)på en fraggplugg som skickar skott nu. Växer rätt mycket för var dag som går tycker jag.

Har därför köpt på mig ett Ballingpaket, får se vilken doserpump det blir. Lutar ev åt en Pacific Sun.

Det som blir mest spännande är att se om jag kan få flakväxande montipora att växa, den ville aldrig växa i det förra karet trots bra kaliumvärden. Hittade aldrig orsaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick ned lite sand samt lite mer LS igår. Tror jag ska lugna mig med LS nu så att det inte blir för mycket.

Ev att jag borrar den fristående stenen framöver och bygger på den uppåt så att jag får lite av en pelare.

Är väldigt nöjd med djupet samt höjden. Nu finns det gott om plats för fiskarna att simma runt på och korallerna tar inte i främre rutan så fort de växer lite

När man kommer in i rummet.

imagejpg4_zps79e2ddcb.jpg

Framifrån.

imagejpg1_zpsf57781ca.jpg

Ena sidan.

imagejpg2_zpsc4ee20a0.jpg

Sumpen.

imagejpg3_zps9d022f6a.jpg

Nu gör inte riktigt bilderna karet rättvisa tycker jag, men man får ett hum om hur det ser ut :)

När pengar finns framöver så ska övre ramen till karet beställas så man döljer stag samt kablage.

Någon som vet var man får tag på svart alt. blå bakgrund billigast? 100x70cm

hur länge har din skummare stått och gått för att få ur så där mycket skum? är det som kaffe eller te? (svårt att se på bilden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdaterar med lite bilder nu när övre delen av möbeln kommit på plats.

post-7018-14468933436537_thumb.jpg

Det är rätt rejält gjort med en plast på insidan av täckbiten. Plasten sticker även in ett par cm på sidorna, troligen som skydd för hoppande fisk?

På långsidorna är det inte gjort så, men där är ju stagen i glas istället så de hade varit överflödiga där.

Medföljde även ett avtagbart plaststag som man kan fästa i mitten samt två stora luckor som kan ligga mot staget. Om man skulle kört med smala ljusramper eller T5 och velat försluta hela karet som på Juwel-karen.

Kör Pacific modulen på 55% på bild 1 & 2. På 3:e bilden är det 55% samt 4st T5:or (ATI Coral+ & Blue+).

post-7018-14468933435655_thumb.jpg

post-7018-14468933435879_thumb.jpg

post-7018-14468933436105_thumb.jpg

post-7018-14468933436334_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyste in i karet igår när det hade varit släckt någon timme. Till att börja med så insåg jag att jag har MÅNGA fireworms....stora med ;)

Men men, de får finnas kvar så länge jag inte får problem med att sniglar eller dylikt försvinner i snabb takt.

Men det som förvånade mig mest var min mandarin. Den såg i princip död ut.

Helt vit/grå, rörde sig knappt och såg sjukt ut helt enkelt.

Såg den idag, lika pigg som vanligt med färgerna tillbaka och inser nu efter lite googlande att det är vanligt när de sover. Nytt för mig i alla fall :)

Fler som sett detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Jonas. Ett mycket snyggt kar du har där. Det är som min mandarin också ser ut under natten, tappar färgen och blir vit. Lite konstigt att mandarinen inte tar skydd utan ligger helt öppet på stenarna. Hur är din mandarin annars? Social och nyfiken? Min är mycket social och är framme hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack :)

Min mandarin är framme rätt mycket, men det är så pass mycket håligheter i nya svaren att den är inne bland stenen stora delar av dagen och jagar mat.

Den gillar dock inte hastiga rörelser, då simmar den in i stenen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Jonas. Ett mycket snyggt kar du har där. Det är som min mandarin också ser ut under natten, tappar färgen och blir vit. Lite konstigt att mandarinen inte tar skydd utan ligger helt öppet på stenarna. Hur är din mandarin annars? Social och nyfiken? Min är mycket social och är framme hela tiden.

Inte helt säker men har för mig att mandariner har ett slem som de skyddar sig med ,därför kan de ligga så öppet är ngt i slemmet som gör att de inte blir uppätna har jag fel får ngn gärna rätta mig mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte helt säker men har för mig att mandariner har ett slem som de skyddar sig med ,därför kan de ligga så öppet är ngt i slemmet som gör att de inte blir uppätna har jag fel får ngn gärna rätta mig mvh Ola.

Googlade på det & du har helt rätt:

"The mandarinfish is one of the few marine fish which does not have scales. As a protective compensation to its lack of scales, the mandarin fish is protected by a mucous-coated slimy and smelly skin, which not only protects them from most parasitic skin diseases, but also discourages predators due to its horrible taste. Their bright vivid coloration also serves to give out warning to predators of their nasty smell and taste."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Jebao RW-8 kanske hinner fram i veckan, ska bli spännande att se hur dessa fungerar.

Beställde även en Jebao dosing pump idag då jag ska igång med ballong och hade inte slantar för en Pacific Sun just nu. Blev 1040:- inkl frakt, skickas från deras UK-lager utan extra kostnad just nu.

Återkommer med intryck och bilder :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Jebao RW-8 kanske hinner fram i veckan, ska bli spännande att se hur dessa fungerar.

Beställde även en Jebao dosing pump idag då jag ska igång med ballong och hade inte slantar för en Pacific Sun just nu. Blev 1040:- inkl frakt, skickas från deras UK-lager utan extra kostnad just nu.

Återkommer med intryck och bilder :)

Följer detta med spänning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mätt min förbrukning av KH ett par dagar nu inför starten av Ballingdoseringen.

KH verkar förbrukas med ca: 0.3-0.4/dygn.

Mina värden igår var:

Mg 1260

Ca 410

KH 7.7

Nitrat 0

Fosfat 0-0.03

Hade ju 50 i nitrat i gamla karet så detta känns väldigt ovant måste jag säga.... Har mätt tre dagar nu och fått 0, så mätfel är det knappast.

Får försöka mata lite mer i karet, vill gärna ha lite över 0. Fosfat tycker jag ser ut som 0 på Saliferts test, men möjligen att jag kan ana en ljus ljus blå ton.

Tycker det ser hyfsat ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ballingen är igång sedan en vecka tillbaka och jag doserar 40ml per dygn nu (4x10ml).

Mg 1320

Ca 440

KH 7.85

Nitrat 0

Fosfat 0-0.03 (Salifert)

KH och Ca håller sig helt stabila med denna dosering. Drog ned från 48ml/dygn då KH & Ca ökade långsamt.

Ska försöka mata mer och skaffa mer fisk framöver då 0 i nitrat är onödigt lågt. Tror många av LPS:erna t.ex. skulle bli nöjda med mer näring i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...