Gå till innehåll

Drakfiskar - Prick eller något annat?


Tedfred

Rekommenderade inlägg

Hej alla erfarna fisklovers!

Jag håller på kämpa mot prick (hoppas jag men allt tyder på det) på mina Pterois volitans - Drakfiskar. Nu är det så att jag fick (köpa) medicin som skall vara ganska snällt av min lokala akvariebutik som har både söt och saltvatten. Octozin rekommenderades och jag påbörjade doseringen av detta. Men till min förvåning så började dessa drakar utveckla dimmiga/grumliga ögon efter medicinering och jag undrar om någon har någon aning vad detta kan bero på?

Tål dem inte medicinen jag fick, för jag har försökt gräva om medicinen men kan inte hitta något, vad jag vet så långt är att dem inte tål koppar.

Vi har redan haft ett dödsfall av en Dendrochirus zebra (Dvärgdrake) där hinnan hade släppt och blottade själva ögat. Denna fisken hade jag dock satt i ett karantänkar för att den var dålig på äta (kan tänkas att det var vitaminbrist i samband med sjukdom som gjorde att den dog) :'(

Men det jag främst undrar är om någon har något tips, ideer eller kunskap om just drakfisk och prick eller om det kan vara något annat.

I karet finns följande;

2 st Pterois volitans - Drakfisk

1 st Echidna polyzona - Bandad Muräna

1 st Echidna Nebulosa - Stjärnmuräna

1 st Acreichthys tomentosus - Filfisk

nån sp krabba som jag inte har den blekaste vad det är för sort (den hängde med stenen)

1 sjöhare (vi hade lite problem med alger)

1 st Archaster typicus (sandvändade sjöstjärna)

2 sniglar Trochus.

Allting lever och frodas men drakfiskarna mår inte karra så att säga.

Vattenvärdet ser bra ut på allting och ser stabila ut. Jag håller dock sakta men säkert sänka saltvärdet och det ligger på 1.020 i dagsläget (jag har sänkt från 1.022) och fortsätter sänka mycket försiktigt.

Frågan är om jag vågar fortsätta ned till 1.018 någonstans eller om jag ska börja byta vatten och sätta tillbaka alla filter och sätta på uvc istället (inköpt idag)

Idag är vi på dag 5 och man doserar endast 3 dagar av octozin, men det är något som inte känns bra.

vad tror ni?

Tack för att ni orkade läsa min allt för långa post.

Hälsningar

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte problemen med ögonen beror på octozin om du doserat efter anvisningarna. Varför ska du sänka till 1.018… Har du kontrollerat nitrit-halten i vattnet.

Kan inte hålla mig från att också påpeka att jag tycker det verkar väldigt trångt med dessa firrar i ett 200l, men de kanske är småttingar än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda medicinen som dödar Vita Prick, som går att köpa i sverige, är koppar. Vad jag kan hitta så är den aktiva ingrediensen i Octozin Metronidazole, det är inte en medicin som slår ut Vita prick's olika stadier.

Läs min sticky om Vita Prick här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57302-Vita-Prick-Behandling-Fakta-amp-Myter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Jo det är småttingar än så länge :) jag skulle absolut inte ha fullvuxna (av någon sort av de jag har) i ett 200 liters kar, ever.

Jag håller på för fullt att byta vatten. Nä det skall tydligen slå ut stadiet när dem släppt fisken och ska upp igen efter ett nytt byte. Men min magkänsla säger mig att det är medicinen som orsakar detta på fiskarna. Jag blir inte klok på detta.

Jodå självklart har jag kollat nitrit med droppar. Den visar 0.

Nu har ytterligare en drake kolat.... dock innan jag han byta vatten... vad är det som händer..Panik.

Jag har iaf köpt mig en karantän, vilket jag givetvis borde haft från början (men det är så läge nu det)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ersättningen ser jag inte som det viktigaste. Men att man kanske kan hjälpa andra som får samma problem så man använder något som inte skadar fisken, om så är fallet. Man vill ju ta hand om det man har på bästa sätt, annars tappar man ju själva grejen med att ha akvarium.

Jag har grävt lite om Metronidazole som är "huvudingrediensen" i Octozin.

Det har dessa benämningar:

Generic Name: Metronidazole (me troe NI da zole)

Brand names: Flagyl, Flagyl 375, Flagyl ER, Flagyl I.V. RTU, Metro I.V., Protostat, Flagyl I.V., Metryl

Sen kollade jag på Flagyl:

Specifikt medel mot anaeroba bakterier och vid trikomonas-, amöba- och giardiainfestation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt. Ännu tråkigare att din lokala fiskprånglare lurade på dig skit. Hoppas de ersätter dig för förlusterna.

helt riktigt!Men att han blir ersatt tror jag inte...de äro heligare än poliser handlarna de gör aldrig fel de är proffs...o det där som alex skrev är ju hysteriskt??inkompetens var namnetAtt det finns kvacksalvare i branschen finns det ingen tvekan om efter mer än 40 år i hobbyn

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, fast jag litar på min handlare. Han är reko! Han skulle ta reda på vad som kunde ha hänt med dem, då det var i så pass korta intervaller de dog efter varandra. Detta tyckte han var konstigt och även jag. Kanske kan det vara njurarna som kapsejsat, eller att dem har något intern problem med något. Well, jag ska dit idag så får vi se vad han har luskat fram :)

Idag får jag även mitt ytterfilter till min UVC..yay :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr gör den inte det, och bör definitivt inte användas i ett revakavarium.

Octozin är främst avsedd för interna parasiter och infektioner då den aktiva ingrediensen som nämt är Metronidazole.

Vilket är en antibiotika som kan slå ut dom nyttiga bakterierna som vi är beroende av i våra kar.

Har hittat referenser om försök att använda det så lång bak som 2004.

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=150551

Disaster using Octozin having treated 3 7 day courses

Had to turn

skimmer off.

The treatment did not work and having been advised to

repeat treatment found that I had an Ammonia level of more than 1.2 and very

unhappy tank of inhabitants.

Through 3 Successive 20% water changes got

the reading down to zero.

Given up with Octozin!

Still have

whitespot!

Anyone come across the Julian Sprung method of lowering the SG

to 1.17 for 3 weeks?

Would be pleased to hear from anyone with any ideas!

Problemet är att det enda sättet att få bukt på cryptocaryon är långsiktig behandling och karantän.

Då det finns en del ämnen som kan skada eller till och med döda dom så har vi inte möjligheten att mäta concentrationerna av alla dessa preparat i vattnet, och kan därför inte vara säkra på att concentrationen i vattnet är tillräckligt hög för att vara effektiv.

Dom flesta är också helt obeprövade för långsiktig behandling och effekterna av det okända.

Det är därför som koppar och hyposalinitet ses som några av dom få behandlingar som faktiskt fungerar, eftersom både salinitet och kopparnivåer kan väldigt lätt och noggrannt mätas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt. För mig har det fungerat. Jag hade ett 150 liters oinrett kar med normal salthalt. En dos dag 1 och halv dos dag 3.

Och sedan var det klart. Skummaren gick som normalt.

Jag skulle inte drömma om att hälla octozin i ett fungerande inrett kar då man inte har en aning om vilka bakterier eller annat det dödar.

I dag sätter jag prickiga fiskar i samma kar med låg salthalt vilket gör att skummaren inte fungerar som den skall men den får gå ändå som avluftning av ammoniak. Ett 20 w UVC och 1.012 ungefär i salthalt gör jobbet. 8 dagar utan prick och sedan höjer jag salthalten stegvis under några dagar innan fiskarna får gå tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Rättelse: Verkar vara en del förvirring runt om Octozin i flera akvariekretsar, det är tydligen inte Metronidazole som Octozin innehåller, utan Dimetridazole, båda som tillhör gruppen Nitroimidazole.

Dimetridazole "tror" jag inte är receptbelagt, men verkar ha liknande effekt på anaerobiska bakterier.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/558335

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På burken är innehållet metronidazole. Alla drakar dog. Allt annat mår bra och ja, de har ätit samma saker :) är noga med att ge dem varierad kost även om räkor råkar vara favoriten :) Dvärgdraken var dock dålig på mat och den han jag inte få i någon räka ens, men den visade samma symtom som volitanerna gjorde. Jo det är trist. Men nu är ett ytterfilter (eheim professionel 3, 250) och uvc på plats så det kanske kan ordna upp någonting iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På burken är innehållet metronidazole. Alla drakar dog. Allt annat mår bra och ja, de har ätit samma saker :) är noga med att ge dem varierad kost även om räkor råkar vara favoriten :) Dvärgdraken var dock dålig på mat och den han jag inte få i någon räka ens, men den visade samma symtom som volitanerna gjorde. Jo det är trist. Men nu är ett ytterfilter (eheim professionel 3, 250) och uvc på plats så det kanske kan ordna upp någonting iaf :)

Ojojoj, inte undra på att det råder förvirring om det finns både burkar med metronidazole och dimetridazole

i omlopp. :x

Tråkigt med drakarna, får vekligen hoppas att det går bättre för dig i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första..hur vanligt är det att drakar får prick?Rovfiskar brukar inte få med nått på köpet när de äter Menar går man till söt så är det ytterst ovanligt..men det kanske är en knasig jämförelse...div mediciner kan vara direkt dödliga..har inte råkat ut för det själv men tetras general tonic ska vara dödligt mot mbunas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat tror jag den största skillnaden när det gäller sötvatten är två.

1.) Dom allra flesta sötvattensfiskar vi köper idag är odlade och inte vilt fångade.

2.) Rovfiskar går väldigt ofta ensamma eller i mindre grupper och är inte lika toleranta mot nykomlingar, vilket i sin tur minskar sannolikheten för att dom ska komma i kontakt med ett sjukt djur.

Kanske har fel, men det verkar i alla fall logiskt och rimligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...