PeterG Postat 16 februari 2014 Postat 16 februari 2014 Ja nu är det äntligen klart med ny och större burk, ett jättesteg från nano till 2400 PLUS. Drömmer om ett system på 3500 liter med bla DSB refugium med caulerpa och mangrove . Har precis varit och ställt av släpet med akvariet på jobbet efter körningen från Larry i Växsjö. I morgon lastar vi av akvariet. Citera
Keller Postat 17 februari 2014 Postat 17 februari 2014 Hehe bland de större stegen vid uppgradering jag någonsin hört talas om i alla fall. Va kul! Lycka till Citera
osby0479 Postat 17 februari 2014 Postat 17 februari 2014 En rejäl uppgradering, hade man bara haft plats =) Lycka till med det nya STORA karet. Citera
ted64 Postat 17 februari 2014 Postat 17 februari 2014 Kul som f..n då e de närmare nästa gång man vill se det lycka till Citera
LN21 Postat 17 februari 2014 Postat 17 februari 2014 Lycka till med ditt kar. Du får plåta när det är på plats:) Citera
PeterG Postat 17 februari 2014 Författare Postat 17 februari 2014 Tack LarryKörningen gick bra, men det var lite nervöst att köra man vet ju aldrig , man vill ju inte missa någon grop i vägen så det spricker, men allt gick bra.Den sista anspänningen var när vi lyfte burken från släpet med lastaren- allt gick bra och nu står den utanför ingången.I morgon skall jag ta bort dörren , tröskeln och karmarna så att man kommer in. Bilder kommer. Citera
PeterG Postat 17 februari 2014 Författare Postat 17 februari 2014 (ändrat) Tack Tommy.Välkommen så fort det finns något att visa upp. Ändrat 17 februari 2014 av PeterG Citera
Ulf Sandberg Postat 17 februari 2014 Postat 17 februari 2014 Härligt med stora kar nära. Kommer att följas. Även live förhoppningsvis. Mvh Uffe Citera
PeterG Postat 17 februari 2014 Författare Postat 17 februari 2014 Ja det är lika spännande för mig.Har inte riktigt bestämmt teknikdesign ännu, men jag vet att jag vill ha det enkelt och då menar jag med ett minimum av rördragningarInnehållsmässigt så blir det primärt fokus på koraller SPS.Refugium med Caulerpa och Mangrove.Belysning har jag tänkt en combo av MH, lysrör och LED.Till helgen skall det hämtas lysrör , armaturer och lite nya doppvärmare. Citera
PeterG Postat 17 februari 2014 Författare Postat 17 februari 2014 (ändrat) Här är några bilder från flyttenDet tömda akvariet och fönstret urplockat.Alla på plats Larry tar en sista kollLastat och klart, det var precis på centimetern.Observera att akvariet endast är fixerat vid ställningen med sträckfilm(en hel rulle) det rörde sig inte en milli ,banden är endast för syns skulljag stannade och kollade ett par gånger, helt fantastiskt material.Fönstret sätts på platsAvfärd mot YstadNere på Österlen blåste det rejält ,tur man var lastad med ett tungt akvariumden här stackarn gick det inte så bra för.Framme och avlastad Lite rengöring , här ser man också de inbyggda delarnaNu skall det bara in i lokalen så man kan börja jobba med det hela.Underbart att det äntligen börjar hända saker. Ändrat 18 februari 2014 av PeterG Citera
impajimpa Postat 17 februari 2014 Postat 17 februari 2014 Snyggt jobbat! Ser fram emot att se när det är igång Citera
PeterG Postat 18 februari 2014 Författare Postat 18 februari 2014 Du är välkommen Jimmy.När det väl ar igång så får jag väl ha en liten invigning sas.Det återstå en hel del del jobb men det skall bli kul. Citera
Laggeman Postat 18 februari 2014 Postat 18 februari 2014 Närmare till Ystad än Växjö, så man ska väl kunna få en blick på detta karet till slut. Citera
alexochingencarina Postat 18 februari 2014 Postat 18 februari 2014 När man måste riva delar av huset för att få in karet. Det är respekt!!! Citera
PeterG Postat 18 februari 2014 Författare Postat 18 februari 2014 Ni är välkommen när det är dags. Citera
PeterG Postat 19 februari 2014 Författare Postat 19 februari 2014 Inflytten.Dörrhålet var ju som sagt för smalt , först tänkte jag bara ta bort dörrramen men den satt fast med glaspartiet bredvid , så det blev till att ta bort hela partiet, inte nog med det det var både skummat och spikat med jättespikar.Vi lade en gång av grova plank som jag skruvade ihop och så lade vi några järnplåtar över skarvarna.Min svåger kom med några pall lyftar , "nu var det nervöst igen" skulle det fungera? Varje liten förflyttning av en glaskonstruktion av den här storleken ökar definitivt hjärtverksamheten.Men tack vare den rejäla metallramen under akvariet så har allt gått bra. Däremot så upptäckte jag att mitt betonggolv inte var riktigt plant.Tyvärr så glömde jag att ta in plasttankarna för blandning av saltvattnet , metallstativet gick inte att demontera , så det var bara att ta ur tankarnaoch de gick med nöd och näppe att pressa in genom en annan dörr, sån tur var så har jag demonterbara metallstativ i Stockholm som jag kan ta. Tänkte blanda saltet och köra så jag har vattnet ok och under tiden så tänkte jag fixa till lokalen . ser en del arbete i horizonten så känner redan att det behövs en ännu mer detaljerad plan för hela det här projektet , så det inte blir som med vattentankarna. När det står på plats så ser allt verkligen annorlunda ut än man tänkt sig, placeringen av 750 litersburken är definitivt illa. Citera
PeterG Postat 17 mars 2014 Författare Postat 17 mars 2014 Håller som bäst på att skära bort allt glas, alltså de två innre sumparna, 4 m är långt och när det blir rent ser det ännu längre ut .Har även upptäckt att golvet inte var helt plant och att det lutar en del , har beställt lite nya shims för att balansera uppdet hela. Fixat 14 st högfrekvens lysrörsramper och 120 kg salt .Tänkte köra DSR , men börjar med köpt salt. Citera
PeterG Postat 24 juli 2014 Författare Postat 24 juli 2014 Vore tacksam för tips om turnover på vattenvolymen per timme i burken och dimension på rören , tänkte borra i ena gaveln.Tänkte ha uteslutande sps första 2 åren. Citera
LN21 Postat 25 juli 2014 Postat 25 juli 2014 Ha hade nog borrat 2st 42-45 mm, beroende lite påvilka genomföringar du hittar. En i reserv och en till driften.När det gäller turnover så gillar ja inte för stora sådana,, runt 4 gånger i timmen funkar bäst för mig Ja kör mindre än det nu i min bytta. För att det är mycke vatten som ska svängas runt om karet är stort. Citera
alexochingencarina Postat 25 juli 2014 Postat 25 juli 2014 Vore tacksam för tips om turnover på vattenvolymen per timme i burken och dimension på rören , tänkte borra i ena gaveln.Tänkte ha uteslutande sps första 2 åren.Här är en bra tråd om vad folk kör.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56465-Cirkulationsligan-quot-turnover-rate-quot&highlight=turnoverNär det gäller turnover så gillar ja inte för stora sådana,, runt 4 gånger i timmen funkar bäst för mig Ja kör mindre än det nu i min bytta. För att det är mycke vatten som ska svängas runt om karet är stort.Men du kör väll rätt blandat? Om han uteslutande ska köra sps så så bör han väll ta i från tårna;)? Det skulle jag gjort! Citera
LN21 Postat 25 juli 2014 Postat 25 juli 2014 Det var jag som misstolkade ordet turnover. Jag menar vattenmängd som går mellan karet och sumpen.Menar han hur mycke vatten som snurrar runt ikaret blir svaret ett helt annat:)Ja snurrar med streamers strax under 100 000 liter i timmen Citera
PeterG Postat 26 juli 2014 Författare Postat 26 juli 2014 (ändrat) Skulle alltså vara vettigt att köra enligt följande:1-Flöde i hela systemet ca 4 ggr totala volymen/tim2-Flöde i visningsakvariet 50-150 ggr tot. volymen /timTänkte mig 40mm Pem men var hittar man så stora borrar ? har letat i Malmö men ej hittat.Peter Ändrat 26 juli 2014 av PeterG Citera
alivedreamer Postat 26 juli 2014 Postat 26 juli 2014 HejJag tror jag har borr för rör med diameter 40mm (genomföringshål på 55mm?). Har om jag minns rätt har jag borr för bl. 63mm, 55mm och 45mm. MvhEric Citera
PeterG Postat 28 juli 2014 Författare Postat 28 juli 2014 (ändrat) Funkar inte Ändrat 28 juli 2014 av PeterG Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.