Gå till innehåll

Larrys 2400 flyttar till PeterG utanför Ystad


PeterG

Rekommenderade inlägg

post-7151-14468933836879_thumb.jpg[attach=config]116936[/attach][attach=config]1169

Lite gammal kärnkraftsteknik.

Skummare i pvc och akryl, lite dammigt _efter flera decennier i källaren men det går nog att fixa

, någon ny limning mm. Ett problem skulle kunna vara höjden?

Tyvärr så får jag inte bilderna i stående läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

post-7151-14468934091809_thumb.jpg

Bilerna funkar inte riktigt .Men så här set iaf de nya LED belysningarna ut. Tre gamla gratis kylarelement som kyler 100w + led

Kostnad 3x( 8x15 kr + 120kr) sa: 850kr -härligt med mer resurser till koraller i stället.

Sedan kommer det T5 och plasma till .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Nu är det dags igen, det blev ett litet uppehåll , arbete och vardagen tränger undan akvarieverksamheten!

Håller äntligen på att sälja vårt hus där akvarierna står så jag har satt igång med akvarierummen igen på nya stället , startade upp elen igen efter att EON bytt alla elskåp så det blev fjärravläsning så kopplade de ur all el - var tvungen att ombesiktiga hela anläggningen efter skåpbytet -det blev väldigt väldigt dyrt.

(tips ,ha alltid skriftliga avtal med elleverantören vid ingrepp i din anläggning, mail går bra.)

Håller på att flytta över till några 200 liters så länge.( Tack igen för akvarierna! Bekolsyra och Robertmosen)

Fixade ny sidoruta till sumpen på Håkanstorp Zoo , som även borrade den medan jag väntade .

Här blir det lite av varje av småpumpar.

I stora burken 2400 liters .

Testar lite olika pumpar och har fastnat för :

-Streamer- Vortech 40W . Tänkte prova med 2 st motställda först,vad jag förstår så får man ut mest av pumparna på det sättet.

-Returpump/Uppfordringspump Beställt Eheims 3400 l/t på Håkanstorp

-Osmosanläggning är på ingående.

Funderar på att ha bottenfilter i hela stora karet ,typ Åleds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-7151-14468935523721_thumb.jpgInhandlade en pump för att testa hur det låter etc, Vortech MP 40w ES.

"Det lät mycket" men det blev lite tystare nästa dag efter en del justeringar. Fantastiskt ös, men man måste tydligen ha två för att få max effekt av alla "specialeffekter".

Satte den i 750 liters akv som jag har fisk och lps under tiden som stora burken görs iordning.

post-7151-14468935524253_thumb.jpg

Gjorde iordning ett rum för 2x200liters +sump för SPSer och musslor mm (lite känsligare djur), dit jag flyttar från gamla bostaden.

post-7151-14468935523893_thumb.jpg

post-7151-14468935524065_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade olika inredningar, den första är med detaljer jag fått av Larry .

post-7151-14468935524431_thumb.jpg

Detta är med en del komplement med korallsten och korallstycken.

post-7151-14468935524549_thumb.jpg

Huvudsakligen är det tänkt att det skall vara stora Acroporor som dominerar , typ revpelare på insidan av revet med lite fritt vatten mellan revpelarna, och eftersom det inte är så högt så tänkte jag hålla det lågt.

Tips och tankar mottages tacksamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...