Gå till innehåll

Kortvarig glädje


Catchio

Rekommenderade inlägg

Jag är förvisso nybörjare inom salt, men tror nog du kan bli nöjd med burken du har med lite uppgraderingar, köpte ett begagnat RSM 130 i början av januari det är i stort sett tyst jag hör det endast när jag sitter själv och spanar på kvällen efter att familjen tagit kvällen. Det som låter "högst" från mitt är vortec streamern och det skulle nog funka utan den.

Sitter en flänskyld ledramp = helt tyst, aquamedic turbofloto skummare med ljuddämpare på luftslangen, har inte märket på returpumparna men de hörs ej.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rsm 130 har väll högt flöde på returpumpen så den blir en del av streamer funktionen ?? är det så kan man väll sätta mindre returpump som är knäpptyst för bara täcka skumarens funktion,,,mindre flöde lättare få tyst system ? sedan köra några bra streampumpar ?

+ knöla ner så mycket vibb dämpande mattor som möligt i alla hörn o vrårer bara man inte isolerar så mycket att burken blir för varm,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan vända och vrida mycket. Anledningen att det är mest mjuk- och läder koraller och mindre stenkoraller utanför Västafrika är jordflykten från Sahara.

Jag var med och startade ett 790 liters kar för ett par år sedan. 4 m bort stod ett RSM 130 i originalskick. När pumparna gått i gång och vi justerat vattennivåerna satte vi oss ned framför karet och lyssnade efter ljud att justera bort. Men det gick inte. Allt som hördes var RSM- karet. Det var 5 eller 6 mm svarta glasskivor på sumpskåpet. Inga dämpmattor vad jag kan komma i håg.

200 mm ATI- skummare med Aquabee 2000/1 pump. Returpumpen var nog också en Aquabee 2000/1.

Doserpumpen hörs genom skåpet liksom vattenpåfyllningen men det är bara några minuter om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korrekt. Ett sumpskåp ljudisolerar och det går att ställa pumpar och skummare på liggunderläggbitar eller filterskum. Man kan ha silikonslang till pumparna. Att göra en tyst ytavrinning är inget problem med en Durso eller ett tvårörssystem.

Men har man ett akvarium med sumpen bakom är det mycket svårare att ljudisolera. Rsm har bara plast i locket. Och plast är inte särskilt bra på att dämpa vibrationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Man kan ha sumpen i akvariet som jag har. skummare Tunze 9004 tror jag enda gången jag hör den är när jag går förbi eller står bredvid akvariet.

Jebao stream pump rw8 hur tyst som helst då låter skummaren mer. T5 belysning 2x39w rör samt en led med passive kylning 

 

Jag är allergisk mot ljud o detta funkar jätte bra för mig.

 

men visst ljud kommer o går en pump behöver göras rent, en sten ligger emot men sådant går alltid att fixa enkelt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...