alivedreamer Postat 24 februari 2014 Postat 24 februari 2014 HejHar byggt mig en bänk till ett ca 165x90x65 cm kar. Nu är det så att det visade sig svårare att få ytan helt plan (jämn) än jag trott. Har en spånskiva ovanpå stommen av regelvirke och jag kan se att bänken är lite ojämn på sina ställen när jag lägger en rät balk över. Det är kanske en höjdskillnad på ca 2-3mm. Tror det det uppstod för att några av reglarna inte var helt torra men är ej säker. Bänken är i våg så det är inte ett problem, så ni inte missförstår mig.Funderar på att lägga en skiva cellplast 10mm oavsett.Kommer det lösa problemet eller behöver jag jämna till ytan på något annat vis? Hur plana är egentligen era bänkar? 1 Citera
jimmy Postat 24 februari 2014 Postat 24 februari 2014 Min bänk är 100 rak skulle alldrig ställa ett akvarium där bänken slår sig 2-3 mm.Skulle nog säga riv ner å bygg om. Jag bygger alltidmina bänkar med liggande reglar uppe och nere mot golvet.Då blir bänken jämn Citera
alivedreamer Postat 24 februari 2014 Författare Postat 24 februari 2014 oj, det var olika bud.Jimmy, det är faktiskt precis så jag byggt och jag tänkte att det var lugnt och skulle bli helt plant, men icke. Citera
Reuben Postat 24 februari 2014 Postat 24 februari 2014 har liknande på mitt med nästan samma mått som du (165*80*65), var likadant på mitt gamla, sålänge bänken är stabilt byggt i övrigt så ser inte jag ett par mm som ett problem även om det inte är helt optimalt egentligen. Citera
odel68 Postat 24 februari 2014 Postat 24 februari 2014 Du kan väl köra av ojämnheterna med en planslip behöver inte bygga om för det mvh Odel. Citera
Mr_Ewing Postat 24 februari 2014 Postat 24 februari 2014 10mm cellplast på den bänken och det är helt lugnt.Den kan plocka ojämnheter på de 2-3 millimeter som det handlar om.Jag har tre bänkar som är byggda på samma sätt och det är väldigt svårt att få dem jämna om du bygger med träreglar. Citera
odel68 Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Jo jag vet men om han vill ha Den hundra rak så är det en baggis och slipa ner ojämnheterna mvh Odel. Citera
Mr_Ewing Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Jo jag vet men om han vill ha Den hundra rak så är det en baggis och slipa ner ojämnheterna mvh Odel.Jo visst men det känns ju som onödigt arbete.Vad är det som hindrar reglarna från att fortsätta röra på sig? Citera
petnym Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Vad är det som hindrar reglarna från att fortsätta röra på sig?Att man skruvar fast och limmar ihop dom på ett sätt att de inte kan göra det... Citera
Mr_Ewing Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Att man skruvar fast och limmar ihop dom på ett sätt att de inte kan göra det...Om trä inte får röra på sig så spricker det. Alla konstruktörer som konstruerar i trä tar hänsyn till detta.Dilatationsfogar och och expansionsfogar är inte för inte man använder.Toleransen man jobbar med på träkonstruktioner ligger på +/- 3-5%Därav använder man lämpligen cellplast under sitt kar. 1 Citera
Mr_Ewing Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Inte på längden dock - ska tilläggas. Citera
Laggeman Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Jag byggde min bänk till mitt 720 i trä, något överdimensionerat kanske, men där slog det sig också ett par mm, men en 10mm frigolitskiva jämnar ut det hela. Citera
odel68 Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Har inte sagt att en skiva är fel, var bara välmenat tips med slipningen skruvar du och limmar ett skåp ska det mycket till om det slår sig om du använder torra brädor till hela bygget mvh Odel. Citera
alivedreamer Postat 25 februari 2014 Författare Postat 25 februari 2014 Tack för era svar! Efter att ha studerat det hela lite mer ingående så kan jag konstatera att det som hänt var att en främre regeln på bänken blivit aningen "romb-formad" istället för fyrkantig och vridit sig lite när den torkat. Spånskivan följer med iom att den är skruvad och limmad på regeln. Skillnaden är när jag mäter noggrant inte mer än 1-2mm förutom höger hörn där jag nog skall ta och slipa och lägga i något. Tips för er som bygger bänk är att låta virket torka ordentligt innan ni kapar upp och att kolla alla bitar mycket noggrant. Citera
Michael Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Därför är det bättre att köpa aluminium rör och knutar. Fan så mycket snabbare och inte så klumpigt. /Michael via mobil enhet. Citera
alivedreamer Postat 25 februari 2014 Författare Postat 25 februari 2014 Helt klart aluminiumrör med knutar eller så svetsar jag nästa bänk, bygga i trä var inge kul alls. Citera
odel68 Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 En fördel med stålkonstruktion är ju det blir mer plats i sumpen också mvh Odel. Citera
Blåbert Postat 25 februari 2014 Postat 25 februari 2014 Stål rulesSkickas från min iPhone via Tapatalk Citera
Zapf Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Jag tror också cellplast säkert kan kompensera för skillnaden, men för mig personligen hade jag inte nöjt mig med något annat än helt plant. Mest för slippa och tänka på det och gå och oroa mig. Sist jag byggde använde jag dubbelt lager av 22 mm golvspånkivor närmast akvariet (styvare än vanliga spånskivor) dessa limmade jag och skruvade ihop. Det ska till rejäla krafter att rubba en sån konstruktion. Sen använde jag 22mm cellplast :-) Mvh. /Safetyguy (Pelle) Citera
Mr_Ewing Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Jag tror också cellplast säkert kan kompensera för skillnaden, men för mig personligen hade jag inte nöjt mig med något annat än helt plant. Mest för slippa och tänka på det och gå och oroa mig. Sist jag byggde använde jag dubbelt lager av 22 mm golvspånkivor närmast akvariet (styvare än vanliga spånskivor) dessa limmade jag och skruvade ihop. Det ska till rejäla krafter att rubba en sån konstruktion. Sen använde jag 22mm cellplast :-) Mvh. /Safetyguy (Pelle)Då ska du inte bygga med trä överhuvud taget.Lite info som ger lite perspektiv till vilka krafter en expanderande träregel kan åstadkomma:Jag var med på ett labbtest där vi använde 34x120 golvplank i ett mått av 100x100cm som sattes i en provbänk med mätinstrument. Träet hade en fuktkvot på 5% - d.v.s. möbeltorrt.Vi ökade sedan luftfuktigheten från 40% till 80% och väntade i tre veckor.Mätinstrumentet bottnade vid 50000 Pa det vill säga ungefär 5 tons tryck per kvadratmeter.Jag och snickare som jobbar åt mig har varit med om att skruvade trägolv har flyttat väggar - på grund av att folk har underlåtit att respektera expansionsfogar.Så är man orolig en träbänk kommer att röra på sig - bygg i stål! Citera
salar Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Då ska du inte bygga med trä överhuvud taget.Lite info som ger lite perspektiv till vilka krafter en expanderande träregel kan åstadkomma:Jag var med på ett labbtest där vi använde 34x120 golvplank i ett mått av 100x100cm som sattes i en provbänk med mätinstrument. Träet hade en fuktkvot på 5% - d.v.s. möbeltorrt.Vi ökade sedan luftfuktigheten från 40% till 80% och väntade i tre veckor.Mätinstrumentet bottnade vid 50000 Pa det vill säga ungefär 5 tons tryck per kvadratmeter.Jag och snickare som jobbar åt mig har varit med om att skruvade trägolv har flyttat väggar - på grund av att folk har underlåtit att respektera expansionsfogar.Så är man orolig en träbänk kommer att röra på sig - bygg i stål!Bara en liten undran när akvarie bänken når 80% så borde tapeterna falla av väggarna?45x95 är klart det bästa och billigaste att bygga en bänk av och om man sedan har 5-10mm Frigg alt liggunderlag så är man safe alla dar i veckan.Patrik Citera
Mr_Ewing Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Bara en liten undran när akvarie bänken når 80% så borde tapeterna falla av väggarna?45x95 är klart det bästa och billigaste att bygga en bänk av och om man sedan har 5-10mm Frigg alt liggunderlag så är man safe alla dar i veckan.PatrikJag försökte i början av tråden tala om att med 10mm cellplast är det hur lugnt som helst.Jag vill bara påpeka att en träbänk kommer röra på sig oavsett hur skruvad och limmad den är.Jag har själv 3 träbänkar som fungerat fint i 4 år. Citera
jacs Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Sedan vid de tester så flyttar sig inget så mycket. Tror att möbel lyfter upp akvariet någon mm om fuktkvoten blir så hög. Skillnad på fast inspänd mot fritt läge enligt mig. Det som kan bli problem är att översta reglar i så fall pressar isär "benen" ned. Citera
salar Postat 26 februari 2014 Postat 26 februari 2014 Jag försökte i början av tråden tala om att med 10mm cellplast är det hur lugnt som helst.Jag vill bara påpeka att en träbänk kommer röra på sig oavsett hur skruvad och limmad den är.Jag har själv 3 träbänkar som fungerat fint i 4 år.Ville bara va lite rolig.Det ända som händer om bänken rör sig e att akvariet lyfter och då funkar cellplasten kanon.Om bara folk visste vilka taskiga golv dom har så känns våra mm bara som en barnlek.Patrik Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.