Gå till innehåll

Saltvattens tankar och i behov av information!


m0jjen

Rekommenderade inlägg

Det var väldigt billigt för stenen.

Stenen kommer inslagen i plastpåse. Där kan den ligga någon dag. Det är bara att lägga ner den i akvariet om du inte först vill få ur eventuella fripassagerare. Vill du det så får du fylla en behållare med saltlösning på ca 1,032 och låta sten ligga där 1/2 dygn. Då kryper krabbor och liknande ut och du kan välja om du vill släppa ner det levande i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltmätare så bör du skippa hydrometern då den lätt kan bli missvisande, kör på en riktig refraktometer ist t ex: http://www.tritonakvarium.se/refraktometer-optisk/2685-0

Hydrometern är redan införskaffad dock. Tänkte testa båda så den digitala kommer senare. Kanske är lite vält dumsnålt att ta denna först men det vart så nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det hända lite. Det mesta utöver streamers och sten är hemma. Efter att ha inspekterat tunze 9004 så har jag kanske en lite dum fråga, vart ska man ha median om man vill använda sig av det? Ser ju ut som att det skulle finnas en korg under "utblåset" i botten. Dock är det inget som man fick med i så fall.

Eller går det intr att köra aktivtkol i den alls?

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1xArcadia plant pro

1xSera blue sky 15000k

2x ati blue plus

dvs 2 helt blå ett vitt ett rött. Anledningen till det röda är att jag har 2 nya liggandes.

Spektrum:

Sera blue sky royal:

530_1.jpg

ATI blue plus;

Spektrum-BluePlus-600.jpg

Arcadia plant pro:

t_5471_01.jpg

Både blå o grönt finns med i spektrumet, dock inte jättemycket grönt. Kommer primärt köra fisk till en början och lite mjukisar.

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupps håller med Blåbert. På tok för mycket andel rött. Hade du kört med 12 rör så kanske ett plant pro. Men bara kanske.

Tipset från mig är att köp ett annat rör, det är annars lätt att hamna på fel sida gärsgårn som sen kan bli knepigt att ta sig ur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och alger lär du få....

Jag förstår att du vill väl men sättet du skriver på ger mig en känsla av att du nedvärdering på mina val, istället får du gärna ge mig konkreta förslag. Just nu har jag köpt 2x ATI Blue+ och en Sera Royal Blue 15000k. Dessa kommer jag inte gå ifrån. Vad skulle du sätta som sista rör med dessa förutsättningar?

Jupps håller med Blåbert. På tok för mycket andel rött. Hade du kört med 12 rör så kanske ett plant pro. Men bara kanske.

Tipset från mig är att köp ett annat rör, det är annars lätt att hamna på fel sida gärsgårn som sen kan bli knepigt att ta sig ur.

Okej, alger är alltså konsekvensen som jag förstått. Vad skulle ni föreslå att byta till? Ett vitt rör till så att uppsättningen blir blå | vit | blå | vit?

Ändrat av m0jjen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl en av grundpelarna och avsatsen i startprocessen att blanda salt och starta karet innan du tillsätter levande sten. Nu är jag själv helt nybörjare, men man vill väl få till den kemiska balansen innan. Det kan vara svårt beroende vilket vatten man använder så man får ge det några dagar. Blanda, Mäta, Blanda, Mäta osv.

Kan ha fel här, men vill ändå blanda mig in eftersom jag är i samma fas som du är i att starta upp ett kar! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Mojjen

Det finns inga risker med att blanda vattnet och sen låta det stå.

@davlind

Att blanda saltvatten går fort. Om man väntar en timme så har värdena stabiliserats och man kan mäta.

Men för att få igång inkörningen av akvariet räcker det inte med bara vatten, det krävs lite organiskt material och bakterier också. Båda dessa faktorer bidrar den levande stenen med. Så man kan inte räkna de första tio dagarna med endast vatten som inkörning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det hända lite! Testat all teknik och testfyllt karet (kommer tömmas innan start). Ska fixa sladdar och dra lite kablar i skåpet så det ser snyggare ut till helgen. Nu saknas endast sten för att starten ska vara ett faktum!

post-8299-1446893401629_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-8299-14468934122446_thumb.jpg

Karet är nu igång sedan en vecka ca och det börjar bli dags att fixa en städpatrull samt första fisken.

Hur mycket vågar man stoppa i till en början? Stenen jag har är inkörd i ~8-9 år så den har ingen inkörningsfas.

Mina värden

nitrit inte mätbart

nitrat inte mätbart

fosfat inte mätbart

PH 8

salinitet 1.023

Vågar jag stoppa i 2-3 eremiter 5-6 turbos och 2 clowner samtidigt? Skulle den städpatrullen göra ett ok jobb eller ska jag komplettera senare med fler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att han kommer inte få någon nitrat om han inte har någon belastning.

Jag tycker du skall starta ungefär som du säger Fredrik. Men jag brukar göra på följande sätt. Första veckan matar jag bara var tredje dag och med väldigt lite djupfrysen vuxen artemia (ca 10 st om du har två clowner) Andra veckan matar jag varje dag med samma mängd och tredje veckan varje dag - sedan kan man öka mängden per dag försiktigt. Under hela tiden ger jag något bakteriepreparat - ex Seras Nitriveck. Jag doserar då efter deras startdos och varje dag - har för mig det är 20 ml/100 l men jag ger det varje dag under dessa tre veckor. Om jag har något gammalt filter (söt eller salt spelar ingen roll) igång så kan jag ta det i stället och krama ut i en liter saltvatten- ställa i kylskåpet och pytsa i en del varje dag under dessa tre veckor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, jättesnyggt :) Hur många kilo LS har du i akvariet? Du bör nog ha ca 20 kg. Vänta ett litet tag tills du kan mäta nitrat, då vet du att cykeln är igång.

tack! ca 32-33kg :)

jag har doserat FM bakto blend enligt anvisningar :) Har ett sötvattenskar igång med så det va ju faktiskt en bra idé!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...