Gå till innehåll

Hjälp med dålig LPS


jflod

Rekommenderade inlägg

Har haft denna 7-8 månader men har på senare tappat färg och dragit ihop sig.

Tänkte att det kunde bero på att den skuggats av min mini-maxi som brett ut sig. Provade att flytta upp den i ljuset men lite på sidan av då att det inte skulle bli för starkt.

Har ofta munnen öppen men hela korallen svarar på beröring.

Funderar även på något som kan vara djur, syns i nederkant i bilden, som maskar öglor som drar i hop sig vid beröring. Har även sett dessa i munnen.

Mg 1350

Ca 410

KH 10

NO3 0,1

PO4 0,015

Inga andra korallproblem, men har bara lättare sorter.Eupyllia, stjärnpolyper, kaktus, flakmontipora, kenia och sarcophyton.

Nu

sepadu2u.jpg

Tidigare(nere i mitten)

7equ5ata.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du håller nitraten alldeles för låg om du bara håller mjukisar och lps. Även fosfaten är rätt låg. Matar du korallen?

Har matat någon gång men inte på några månader innan det blev problem. Provade i dag och den reagerade på pellets men åt inget.

Du har nog rätt i att NO3 kan ha påverkat.

Jag har även ett par sps. Har kört med nopox i 4 månader. Fick problem med min flakmontipora som bleknade. Hade 0 nitrat och mycket låg fosfat. Minskade då dosen nopox och tillsatte kno3. Har nu återhämtat sig och färgar ut fint

Har denna vecka ökat dosen kno3 ytterligare då jag har lite lågt värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lite uppdatering på detta.

Tyckte jag hade lite att riskera så jag plockade upp den gav den ett sötvattensdopp och sedan ett dopp med druvsocker. Några timmar efter såg det helt kört ut. vävnaden drog sig tillbaka och skelettet stack fram.

Men rätt så snart läkte vävnaden och nu ser det mycket bättre ut än tidigare. Munnarna är ihopdragna mot tidigare vidöppna.

Saknar färgen men kan ana lite grönt.

Har mer no3 samt är nogrannare med kolbyte.

Men hur fortsätter jag nu. avvaktar eller fler dopp? Har provat mata, men den verkar inte hungrig.

.ysavapan.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
  • 2 veckor senare...
En fråga bara! Vad mäter du po4 med som kan få ett resultat på 0,015 eller menade du 0,15

Oj, såg först nu detta inlägg. Var ett år sen jag startade tråden. Mätte hanna ppb. Tittar jag på mina mätningar från då, så kan jag konstatera att jag hade ca 50ppb jag måste ha räknat avigt. 50*3.066/1000

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hårt flöde på den? sen tror jag på maglofsters tips samt da truckas..kol håll det update i den lilla volymen..samt euphyllian kan leva rövare på natten när du inte ser?

Då satt den rätt långt ner. Ser rätt tråkig ut forfarande även om den kan se lite bättre ut korta stunder. Har funderat på att ge upp den men då lite grönt pigment finns så vill jag ge upp den än. Har sen dess varit noga med kol, förutom på senare då det tagit slut i förådet. Har även förflyttat den vid ett par tillfällen men Eupyllior har jag en del så det är kanske är risk de kommer åt.

Provat sockring som den verkar reagera kortvarigt positivt på men stressas om jag upprepar. mat vill den inte ha.

Idag har jag högre näringsvärden ungefär no3 20, po4 0,5. Har nog gett upp den och låtit den vara under 6 månader ser alltid ungefär det samma ut. Men ska se om jag kan göra något mer extremt innan den åker ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...