Gå till innehåll

ej nöjd än zeovit


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

I mitt fall sjönk inte po4 föräns jag slutade med aahc och food7.

Antagligen haft ett överskott i karet.

Ska starta köra dessa igen fast 1/4 av dosen

Det är lätt att dra felaktiga slutsatser, jag har aldrig sett något belägg för att aminosyror skulle kunna bromsa näringsexporten(celldelning).

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skjuter lite vilt här, men kan det inte vara så att ex. Food7 innehåller viss mängd fosfat som gör att sista reduceringen inte kommer ner helt.

Iaf är det kul att du ser resutat, blir lite spännande att höra vad som händer om du påbörjar lite dosering igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter att po4 gick ner till en början. Sedan gick det upp igen. Nu doserar jag som vanligt fast 20dr biomate 2x veckan

Ny har jag ökat flödet genom reaktorn. Minskat zstart från 3 till 1 ml. Från 1000l/h till ca 1150l/h 2.5L sten byter 2l var omgång behåller 0.5l för bakteriernas skull i reaktorn.

Då nitraten är 0 så tror jag kanske detta är nycklen till att få ner po4.

då jag minskar kolkällan stiger förhoppningsvis nitraten lite så det stabilizerar balansen och när jag sedan ökar till 2ml start drar det med sig po4 ner.

har fått brun cyano där solen når in i karet. Tror även detta kom för att jag nollat nitraten.

Sanden vägrar bli vit i detta kar hopplöst damsuger den vart vattenbyten nu utan resultat. Måste bero på mitt po4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbigt. Hoppas det släpper snart annars skulle jag köra på en remover för att ta hand om fosfaten så du får bort det som gör att du får sådana problem. Några droppar av ultralife liquid fosfat remover om dagen skulle fixa biffen fint.

post-4344-14468933313581_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska prova detta nu funkar det inte. Får det bli en genväg för att återställa po4 och se ifall det stabiliseras efter det. Biomate känns som verkningslösa droppar då den inte gjort något den skall göra.

Renare substrat: ingen skillnad

Sänka fosfat: ingen funktion.

Det som förstör karet är helt klart sanden som är delvis brun. När fosfaten är borta bör detta lösa sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provat aahc helt utan resultat körde 2 månader ca.

Så nu kommer du aldrig använda aminosyror, trots att zeo-manualen och folket på zeo-forumet säger att du ska använda det. I höst har jag kört Zeovit i 10 år och har gått igenom många olika stadier och problem med zeolite och kolkälla, mitt akvarie har alltid svarat på aminosyror och jag skulle aldrig klarat mig utan de eller liknande tillskott. Om man tillhör aminohatarnas vänner så kan man köra med nitrat.* Ursäkta mig men jag börjar tröttnat på denna bilogiska okunskap här på SG. Hur svårt kan det vara, du styr den totala mängden näring i burken med kolkällan, har du obalans mellan N och P med för mycket fosfat så tillsätt mer aminosyror, men titta på din koraller så de inte mörknar för mycket. Har du för mycket nitrat i partitet med fosfaten var glad och tillsätt mer kolkälla, men titta på korallerna så det inte går för fort och de går sönder i topparna. Det är nästan alltid fosfaten som är jävulen och som man måste driva ut och det med hjälp av av den andre på balansvågen i mitt fall aminosyror. Om du inte köper detta, kör med remover det kommer fungera, men näringsexporten med hjälp av kolkälla kommer aldrig fungera om det uppstår obalans!!

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja okunskap är väll ordet att det står i fakta tillsätt detta så händer detta jag doserar fortfarande amonisyror. Om detta nu skall funka är nog mitt kar väldigt anerlunda då det ända som händer är att mina turkosa acroporor blir mörka o trista.

Fär väll dubbla mängden amino under en tid o se då eftetsom alla envisas om att det är detta som behövs för att få ner fosfat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbla låter ju mycket men jag vet inte hur mycket du ger, jag skulle säga några droppar extra. Om du vill att dina acropora inte ska mörkna så kan du också öka dosen kolkälla för att få ner den totala näringsnivån, det är lite mer risk. Så om det blir för mycket för korallerna får du sänka dosen, är det bara någon topp som går sönder så brukar jag ta det om jag är på väg till något bättre. Annars är det helt förkastligt för tillväxt och fina koraller.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan nog inte begära någon djupare kemikunskap bara för att kompisarna här är intresserade av salt.

Men ett litet steg i den riktningen kan man i alla fall önska. Detta kom i dag: http://www.advancedaquarist.com/2014/5/chemistry

En av få artiklar som är grundläggande utan att propagera för en eller annan metod att sköta akvarier.

Jag tycker den är riktigt bra även om den kräver en grundkännedom som t. ex https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?37401-PDF-om-kalcium-magnesium-och-KH inlägg 16 och Saltvattenskemi för Dummies.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserade 10dr aahc i 1 månad (total vattenvolym 1200l ca)

Ökade till 12 dr följande månad. I detta skedet hade jag omärbar nitrat och 0.07 po4 . Fosfaten reagerade inte på detta.

Nu sänkte jag kolkällan från 3 till 1 ml dagligen på några dar va nitraten uppe på 4-5. Ökade kolkällan igen och ska mäta om både nitrat o fosfat om någon dag för att se om fosfaten följer med ner.

Doserar just nu

5dr zeofood 2x veckan

5dr amino dagligen

15dr iron concentrate 2x vecka

15dr jod 2x veckan

Biomate 15dr 2x veckan

Zeobak 10dr 2x veckan

Start 1.5ml 2xdagligen

Är ingen kemist men tycker jag har hygglig koll på olika årgärder men oavsett vad jag provar finns fosfaten kvar i princip samma mängd.

1200l/h genom reaktorn på 2.5l sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att jag har höga krav på alla hobbys jag hålt på med mediokert resultat nöjer säkert många sig med det gör inte jag. Köra zeovit är enkelt om man nöjer sig med ett godkänt resultat det är ett mycket godkänt resultat jag eftersträvar (ulns).

Finns många som kör zeovit som i mitt tycke inte utnyttjar zeovit metodens möjligheter utan nöjer sig på godkänt nivån. absolut inget fel med detta men inte det jag eftersträvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sebastian, ser att du bråkat ett tag med inbalans mellan Po4 och No3, har du provat att dosera lätt med No3 och öka doseringen med zeostart lite grann? Detta hjälpte i mitt fall tidigare, men till slut tröttnade jag och började köra flytande fosfatremover men om du vill undvika det kan det vara ett alternativ :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har faktiskt inte provat det. Jag minskade doseringen start så steg mitt nitrat till 4 från 0. Så när det nått 0 igen ska jag mäta mitt po4 igen och se ifall det sjunkit tillsamans med nitraten borde vara möjligt. Annars blir det att prova något av dina alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...