Gå till innehåll

Revkar med laminärt flöde


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag håller lite på med ett projekt inom tråkigt sötvatten. Det bygger på ett akvarium med laminärt flöde, för att efterlikna en vattenström eller flod. Jag har sökt lite redan men google ger mycket tråkiga svar om laminärt flöde i saltvatten utan säger enbart att det är vad man får med en powerhead. Det är inte vad jag är ute efter utan jag menar att karet har ett flöde som är konstant och enkelriktat. Utblås i en ände av karet och insug i motsatt.

Flödet behöver då vara substantiellt för att ge en vettig cirkulation och för att skilja det från att sätta överrinningen i ena änden och utblåset i andra änden på ett sump akvarium.

Här är en film om ett kar med laminärt flöde:

Det här exemplet då med en cirkulation som motsvarar att karets volym cirkulerar 6 ggr i minuten. Så att man har ett ordentligt konstant flöde.

Hur skulle detta fungera i ett revakvarium? Skulle det fungera eller skulle det bli bekymmer av någon uppenbar anledning? Optimal placering av sten blir ju en ganska luftig inredning, gärna något oregelbunden med flera små öar, gärna höga med utrymme mellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag vet inte heller vart det finns laminärt flöde på våra rev... Tror jag? Jag är faktiskt inte så bekant med våra rev egentligen. Borde inte flödet vara relativt laminärt egentligen på reven längre ut i havet? Speciellt djupare ner under vattnet. Det turbulenta och kaotiska flödet vi strävar efter normalt sett är väl något som gäller mer vid ytan och längre in mot kusten.

Men oavsett så blir nog detta ett ganska konstgjort flöde oavsett som ej kanske finns i naturen. Men frågan är ju likväl om det ändå skulle fungera bra i ett revakvarium. Jag tycker utseendet från flödet är relativt trevligt i det där akvariet. Det blir ett liv och rörelse speciellt bland fiskarna som är ganska trevligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gissar jag mest men laminära flöden borde endast uppkomma i områden där vi har konstanta undervattensströmmar. Sen kan väl flödet stundtals vara laminärt i lite bredare kanaler där tidvatten drar in och ut. Så fort du har lite grejer i karet som sten med mera kommer ju flödet störas och bli allt annat än laminärt. Du får nog ha ett ganska stort kar om du ska ha ett laminärt flöde med lite drag i.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gissar jag mest men laminära flöden borde endast uppkomma i områden där vi har konstanta undervattensströmmar. Sen kan väl flödet stundtals vara laminärt i lite bredare kanaler där tidvatten drar in och ut. Så fort du har lite grejer i karet som sten med mera kommer ju flödet störas och bli allt annat än laminärt. Du får nog ha ett ganska stort kar om du ska ha ett laminärt flöde med lite drag i.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Jag tror vi kan bortse från den fysikaliska innebörden av laminärt Martin :), här avses nog snarare "flöde som över tid går åt något sånär samma håll i kontrollvolymen akvarium"

Tanken är kul, men hur pstadkommer man det? Jag tänker intermer av ett oar feta PVC- rör som går runt bakom burken med propellerpumpar innuti som kan gå åt bägge håll alt ett rör åt vardera håll. Sen nån klurig styrning till det för att simulera tidvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi spånat på hur vi ska lösa eländet så tänkte vi först installerar en 110 mm genomföring på botten i var ände av ett kar och installera en rörpump i röret under karet, tex en sådan här: http://www.ebay.de/itm/Osaga-Rohrpumpe-45000l-h-Teich-und-Bachlaufpumpe-398-Watt-/231156643486?pt=Pumpen&hash=item35d202769e i en stängd loop. Den går såklart inte köra åt andra hållet om man vill köra din idé att kunna vända flödet. Men jag är mer sugen på enkelriktat flöde.

Men det blir svårt att räkna på hur mycket en 110 mm closed loop genomföring påverkar ett karst botten. Så just nu har vi istället tänkt montera 4 st streampumpar i ena änden av karet och lägga 4 st 63 mm rör på botten så att utblåsen blir i motsatt ände. Blir ganska tjock botten då.

Att flödet bryts upp är ju bara en positiv sak, idén är ju att det ska vara en så massiv mängd flöde att det inte påverkar om det bryts på ett ställe. Flödet kommer ju inte bromsas av det utan bara tvingas delas upp på den punkten där det bryts för att återformas efter brytningen och flöda vidare. Det kommer skapa fickor som är väldigt lugna här och där och öka flödet på vissa andra ställen. Vilket ger olika zoner att ställa olika koraller på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke jag fick var att man kan sätta en skiva med slitsar/hål i på ena sidan där du låter utloppet från en closed loop släppa ut vattnet och sen ha en liknande lösning på andra sidan av karet där man tar in vatten till dessa pumpar.

Överriningen går som vanligt ner till sump och returen går ner innan för skiva på utlopps sidan.

post-1377-14468932899848_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbel botten är något intressant, men ganska bökigt och inte så optimalt. För att hålla effektförbrukningen på en sansad nivå så är det tacksamt att arbeta med stream pumpar. För pumparna bör egentligen inte behöva möta något mottryck i en sådan här installation. Då vattnet ska pumpas till andra ändan karet utan något komplicerat rörsystem eller höjdskillnad att kämpa mot. Då passar stream pumparna bra då de kräver så liten effekt.

I den situationen så passar raka rör väldigt bra på utblåset då mottrycket på pumparna lär bli minimalt.

Men om man sätter pumparna så att de blåser ut från dubbel bottnen istället så kanske det inte blir något större bekymmer. Istället för att de pressar vatten igenom dubbel bottnen. Men jag tror det är enklare att göra en dubbel baksida på karet istället för dubbel botten. Det blir nog snyggare och man kan faktiskt komma åt spalten vattnet färdas i om man behöver(vilket man garanterat kommer behöva göra av någon konstig anledning, speciellt om man inte kommer åt de...). Det är ju ett alternativ faktiskt.

Sjöfartsmuseet: Ja man måste ju ha ett monsterflöde för att det ska märkas, det är det största hindret :-) Jag tror vi räknat på att försöka uppnå att ett flöde på 10 cm per sekund ungefär. Har man för lågt flöde så kommer man inte märka av något alls direkt i karet som särskiljer det från ett normalt kar med halvdan cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklast kanske är att ställa en skiva mitt i karet, längs med baksidan, och sen sätta ett gäng pumpar bakom skivan som alla pumpar åt ett håll. Då halverar du volymen vatten du behöver flytta på. Så blev vårat simpla försök till tidvatten, fast utan mittskiva. Först snurrar det åt ena hållet sen åt andra, två olika pumpar på timers.

Fast det var kanske nåt sånt du menade.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nee, halvera volymen är ju fusk! Men att dela av karet är rätt tänkt. Bara att spalten mellan skivan och baksidan av karet ska hållas så liten som möjligt. Man vill ju ha en stor bred yta på botten. Då sänker jag hellre höjden för att minska volymen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med att slitsar skulle generera ett laminärt flöde fungerar men endast om själva akvariet är tillräckligt långt i förhållande med flödesarean (man får för mycket turbulens vid kanterna). Vi använde dessutom flera raster (typ till ljusrörsarmaturer) efter varandra för att skapa ett perfekt flöde. I ett annat experiment limmade vi ca 3000 sugrör (tog en helsikes tid) i form av en tub som sedan placerades i ett 1,5 m plexiglasrör men denna design fungerade bara om inte flödet var för stort <1,5 m/s.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelarna med slitsarna är ju att man har en kraftig pump som pumpar upp vattnet i facket bakom och att slitsarna inte släpper igenom allt ograverat utan att man får bygga lite grand på höjd i facket. sen tror jag att man måste ha mer raster efter varandra som Joakim säger. Utsuget måste också bestå av slitsar men med ett överlopp bakom. Vi körde ett sådan kar som demonstration för att visa hur olika kroppar påverkar turbulensen bakom sig. Det blir turbulens i ett sådant kar men det är korallerna som skapar den

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...