Gå till innehåll

Vad ska jag göra åt algerna?


Guest Soffis

Rekommenderade inlägg

Jag har fått stora problem med brunalger för ca ett halvt år sen. Är det någon som har tips om vad jag ska göra? Jag har testat Rowaphos, vattenbyten och sänkt ljus. Sänkt ljus hjälpte tillfälligt, men inte det övriga. Jag hade även en goby som vände sanden. Det funkade bra så länge jag hade den, men så försvann den plötsligt av okänd anledning (jag har inte hittat den död nånstans. Turbosniglarna avled också, allihop... :(

Alla värden ser hur bra ut som helst utom KH som har sjunkit från 10,2 till 8,3 till 6,1 vilket jag måste börja få upp nu.

Är det nån som har nåt bra tips om vad jag skulle kunna göra för att få bort algerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Hur måter man silikatvärdet? Nån speciell sorts test? Jag mäter annars KH, Ca, nitrat, nitrit och fosfat.

Jag har inte så värst nära till en bra akvariebutik, men jag hörde att bikarbonat från en vanlig matbutik kan fungera!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Silkatvärdet mäter du med ett test. Jag har en liten burk där jag blandar osmosvatten och salt....i den burken kör jag med rowaphos som får stå och cirkulera några dagar innnan jag använder detta i huvudkaret. Detta tar bort silicaterna hyfsat bra, annars finns speciella silikatfilter att köpa men dom är lite svåra att få tag på.

När det gäller buffring för att få upp KH:t så är det många som förespråkar Tropic Marin tripplebuffer. Jag kör med Tropic Marin rakt över och det fungerar utmärkt. Dock har jag aldrig använt tripplebuffer då detta aldrig har varit nödvändigt, jag tillsätter calsium och magnesium i rätt mängder och då blir KH bra med automatik.

Du borde ha koll på Ph:t också

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Jag får dock inte tag på varken tester eller annat tidigare än om ca. en månad (tidigast), finns det någon som känner till något jag kan göra under tiden så det inte barkar helt åt skogen medan jag väntar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemen kan också härröra från sanden i ditt kar,om du inte har en levande sandbädd med fungerande nedbrytning, så kan den fungera som detriusfälla och gödning för brunalger,med förhöjda ammoniakvärden och fluktuerande ph som föjd.

jag förespråkar ju djup sandbädd (Dsb), men det förutsätter ju också att man får igång den biokultur som får det att funka!

annars kan det istället bli en ständig källa till problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en påse bikarbonat på coop och lös upp den i en halvliter vatten. Sedan kan du ta 10 ml per hundra liter vatten varje dag. En påse bikarbonat (75 gram) höjer 1000 liter ungefär 2,5 KHgrader.

75 gram bikarbonat måste man nog lösa i 1 liter vatten. 80 gram (2 små påsar á 40 g) brukar gå hyfsat lätt att lösa sig i 1 liter vatten. En tesked bikarbonat (ca 6 g) höjer KH med en enhet i ett 200 liters akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda i en flaska. Tar du två 40 g påsar eller en 75g och fyller i en 1 litersflaska. På med vatten. Skaka om någon minut och häll 2 dl i sumpen så är det klart. Tar 5 minuter. Nästa dag tar det bara 1 minut när flaskan är färdigblandad.

Mmm... men jag frågar igen. Måste/bör man blanda upp det?

Jag strör som sagt försiktigt i ett par tsk i bubbelfällan i sumpen vilket för mig är 4 fack i följd. Så där åker det jojo innan det kommer ut i det stora facket på ca 40-50 l innan det går i retur till karet. Det cirkulerar ju på bra i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bikarbonat skall alltid lösas i vatten. Färdiga buffer tex Tropic marines tripple buffer ska inte lösas i vatten innan, men det kan säkert variera mellan olika tillverkare.

Oki. Det är buffer jag har använt.

Om man då tar bikarbonat. Hur länge håller det om man löser upp det i osmosvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bikarbonat är bra. Blandar du in ca 10% natriumkarbonat är det ännu bättre. Jag kör bara med bikarbonat för att Ballingmetoden bygger på det och det är lite enklare. Natriumkarbonat kan man själv tillverka i ugnen:

Om du råkar ha natriumbikarbonat (= "bikarbonat") hemma, men saknar soda (natriumkarbonat; Na2CO3), så kan du själv till verka sodan. Lägg bikarbonatet i en eldfast skål på en plåt i ugnen och sätt värmen på 200 °C. Bikarbonatet avger då vatten och bildar soda [1]:

NaHCO3(s)+ värme® Na2CO3(s)+ H2O(l)+ CO2(g)natriumvätekarbonat

(= bikarbonat) natriumkarbonat

(= soda) vatten

koldioxid

Tag ut sodan ur ugnen efter cirka 10 minuter vid 200 °C. Var försiktig så du inte bränner dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är bikarbonatet bra att använda,bättre än tripplebuffer?

Läser man Marinakvariets handbok ska man inte enbart buffra med bikarbonat utan bör även komplettera med "riktig" buffer. Tripplebuffer gör mer än att bara höja KH, det stabiliserar PH och innehåller även vissa spårämnen.

Så det blir inte rättvist att jämföra preparaten mot varandra då dom fungerar olika.

Själv kör jag till 90% med bikarbonat och 10% tripple buffer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser man Marinakvariets handbok ska man inte enbart buffra med bikarbonat utan bör även komplettera med "riktig" buffer. Tripplebuffer gör mer än att bara höja KH, det stabiliserar PH och innehåller även vissa spårämnen.

Så det blir inte rättvist att jämföra preparaten mot varandra då dom fungerar olika.

Själv kör jag till 90% med bikarbonat och 10% tripple buffer.

Utdrag ur artikel av Dr Randy Holmes-Farley: The Relationship Between Alkalinity and pH

Alkalinity Supplements

One of the most common issues that reefkeepers face involves supplementing alkalinity while maintaining a reasonable pH. Alkalinity supplements impact pH in a variety of ways. One of these ways is the immediate altering of the pH. Different alkalinity supplements have different immediate impacts on pH, as most reefkeepers are aware. This impact is why, for example, limewater needs to be added slowly to a tank but sodium bicarbonate does not.

For this discussion, let’s presume that we want to supplement the carbonate alkalinity of a reef tank. That is, in the end we want to increase the bicarbonate and carbonate levels in the tank. There are a variety of ways to achieve this end, and these different ways have different immediate impacts on pH. Three of these ways (and combinations thereof) are fairly common in reefkeeping. These ways are addition of bicarbonate, carbonate, and hydroxide. In a reef tank that is permitted to equilibrate its total CO2 levels with the atmosphere, these additions all end up with the same final pH. That is, it is only the amount of alkalinity added that determines the final pH, not the nature of the additive itself.

In the short term, however, the impact on pH is very different. To quantify this, I measured to pH change on adding 0.5 meq/L of each of these alkalinity supplements to freshly made salt water (Instant Ocean made to S=35; alkalinity measured to be 2.26 meq/L by titration). Here’s the result for the pH found immediately, and then after 24 and 120 hours of sitting, unstirred, in an open 500- mL beaker:

SupplementInitial pH24 hour pH120 hour pHnone8.108.118.210.5 meq/L HCO3-8.068.158.330.5 meq/L CO3-- 8.448.288.340.5 meq/L OH-8.768.478.330.5 meq/L H+ 6.917.918.15

From this data it is clear to see the large increase in pH caused by the addition of hydroxide, and also the significant increase when using carbonate. Bicarbonate, on the other hand, shows the expected slight decrease in pH, but not nearly as much as is found with a strong acid of equal concentration. It is also clear that after sufficient time to equilibrate with atmospheric CO2, these differences disappear, and the pH is the same for all of the 0.5-meq/L alkalinity additions. This is an important result: in seawater in equilibrium with the atmosphere, for a given alkalinity there is a single pH that results, regardless of what was added to get to that alkalinity.

Det är alltså inte typen av buffer som bestämmer KH eller buffringsförmåga utan enbart mängden. Däremot ger kalkvatten/kalciumhydroxid och natriumkarbonat en SNABB ökning av pH initialt (sen får man bedöma själv om man tycker detta är bra/hälsosamt för djuren i akvariet) som sedan sjunker till samma pH som man skulle ha fått med bikarbonat. Bikarbonat ger inte denna spik i pH-värde och kan därför tillsättas snabbare än kalkvatten/kalciumhydroxid och natriumkarbonat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite urspårad tråd det här?

För att kunna hjälpa dig med dina alger behövs mer information.

Vad för sorts alger har du problem med? Bara 1 sort eller flera olika?

Vad har du för akvarium, storlek, invånare, filtrering, vattenbyten, belysning, cirkulation osv?

Vad har du för vattenvärden? Vad mäter du?

Hur länge har karet varit igång? Har du några algätande djur?

Huruvida du har 5 eller 9 i hårdhet tror jag inte spelar någon avgörande roll i sammanhanget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...