Gå till innehåll

Vad ska jag göra åt algerna?


Guest Soffis

Rekommenderade inlägg

jodå, jag köper också bikarbonatet i en grann plastburk för 1000:- kilot, men eftersom det sannolikt innehåller 90% bikarbonat och 10 procent av natriumkarbonat,borater och spårämnen så kör jag med det rakt av.

Vad Eric Borneman använder (notera priserna):

Arm & Hammer Super Washing Soda and Mrs. Wage's Pickling Lime

My calcium and alkalinity (calcium and carbonate) products of choice. About a dollar a pound for both, and I get them at the same grocery store where I will buy my dinner. What more needs to be said?

Washingsoda.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite urspårad tråd det här?

För att kunna hjälpa dig med dina alger behövs mer information.

Vad för sorts alger har du problem med? Bara 1 sort eller flera olika?

Vad har du för akvarium, storlek, invånare, filtrering, vattenbyten, belysning, cirkulation osv?

Vad har du för vattenvärden? Vad mäter du?

Hur länge har karet varit igång? Har du några algätande djur?

Huruvida du har 5 eller 9 i hårdhet tror jag inte spelar någon avgörande roll i sammanhanget.

Du har helt rätt. Hade inte vart in hit på ett tag, men det har definitivt spårat iväg från ursprungsämnet... Så jag försöker få tillbaks ämet och lite mer hjälp genom att svara på dina frågor.

Vad för sorts alger har du problem med? Bara 1 sort eller flera olika?

- Bara en äcklig brun sort. Jag lite gröna alger också, men det ser jag inte som ett problem, för det är så lite. Sen har jag en massa kalkalger också, men det ska ju bara vara bra.

Vad har du för akvarium, storlek, invånare, filtrering, vattenbyten, belysning, cirkulation osv?

- Aquamedic Chromis

- 160 liter

- De enda överlevarna är en clownfisk och en blå djävul (även den första invånaren), en clown, en goby och sniglarna har alla dött

- Biostar Flotor filtersystem

- Har testat byta 10 l i veckan för att få bukt med algerna. Innan det bytte jag varannan månad.

- Ljuset är Ocean Light 150 med 150 Wmetall halogen lampa

- Jag har två cirkulationspumpar: Ocean runner PH 2000 pump och en Powerfilter PF 1000

Vad har du för vattenvärden? Vad mäter du?

- KH: 6,40 - Ca: 490 - No3: 0,2 - No2: 0 - Po4: 0 - salt: 1,026 - temp: 27 grader

Hur länge har karet varit igång? Har du några algätande djur?

- Lite över 1 år. Inga algätare, finns det några som äter brunalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bruna alger brukar bero på kisel eller fosfat.

Om det beror på att du har för högt kiselvärden så finns det jonbytarfilter att koppla på osmosen. Om du har för höga fosfatvärden så kanske det är dax att inhandla/byta osmos.

Om du har nya saker av båda eller inga mätbara värden så kan det vara dinoflaggateller. Det är en sorts bakterier som kan blomma i akvarium. Ofta kommer de tillsammans med värme och toppar av fosfat samt silikat (kisel).

Det finns lite olika saker man kan göra om man antar att det är dino's och det är byta vatten, skruva ner tiden för belysningen samt se till att man inte tillför mera fosfat eller silikat till akvariet. Vanligtvis finns det en hel del bundet i algerna så det kan ta lång tid innan man får bort dem.

Men som sagt om du ser till att skära av tillsatserna av de ämnena och det är rätt diagnos så kommer algerna/bakterierna att försvinna. Det brukar bara ta lång tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är kisel och silikat samma sak? Och hurdant test ska jag skaffa för att mäta det?

De bruna algerna försvann nästan helt förut när jag släkte ner akvariet nästan helt o sakta sakta ökade ljuset. Sen hölls de borta så länge gobyn levde. Jag är dock rädd att skaffa en ny, jag vill ju inte att den också ska kola...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara bra att ligga litet högt med salthalten eftersom algerna inte trivs så bra då.

Höjer du KH med bikarbonat får du se att Kalciumvärdet sjunker och det ligger ju litet högt nu. Brunalgerna är antagligen kiselalger som försvinner så småningom om du sätter ett silikatfilter efter osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte Osmos. Jag fick tipset att testa Rowaphos först och om det inte hjälpte köpa Osmosfilter. Jag antar att det är dags, men då hoppas jag verkligen det hjälper, för ett sånt är ju inte billigt direkt.

Jag håller på sakta höjer KH nu. PH värdet är stabilt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte Osmos. Jag fick tipset att testa Rowaphos först och om det inte hjälpte köpa Osmosfilter.

Det var ett skumt tips tycker jag.

Det vore mer logiskt att först använda en osmos så att man inte får i någon näring i karet och sedan kompleterar med olika filter om det inte räcker, än att man tappar upp karet med näringsrikt vatten och sedan använder filter för att få bort det...

En osmos kommer antagligen till stor del hjälpa dig med dina bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återigen tror jag inte kh är problemet. Ditt kh värde är ingen kris. Jag vet många extremt välmående akvarium som har klart lägre kh än ditt.

Troligen har du problem med kisel/silikat som är två namn på samma sak. I vissa områden innehåller kranvattnet höga halter kisel. Du kan även ha problem med fosfat och kombinerar man fosfat och kisel så får man problem med bruna alger.

Lösningen är ett bra osmosfilter och eventuellt även ett kisel/silikatfilter att koppla på efter osmosen. Då kommer du få extremt rent vatten istället för att fylla på med mer kisel och näring varje gång du byter vatten eller fyller på med sötvatten.

Jag råder dig även att fortsätta med Rowaphos, AquaPhos eller liknande preparat. De är mycket effektiva, men om fortsätter tillsätta kisel och näring med ditt kranvatten så blir du aldrig av med problemet.

En osmos kan vara rätt så dyr i inköp, men de håller länge och är därmed en mycket bra investering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter enkelt o bra! :D

Slutsatsen är alltså:

- Höj KH

- Skaffa Osmos

- Börja mäta silikat

Vad tror ni om att höja lampan lite från akvariet för att få ner temperaturen någon grad?

Tack för alla tips! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lampan ca 40 cm från vattnet, det är en Ocean Light 150 med 150 Wmetall halogen lampa (läser på förpackningen).

Tempen är 27 grader och lampan är väldigt varm.

Pumparna är helt i plast så jag litar på att de inte avger metaller... :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många olika sorters akvarister. Vissa blir snabbt kemister, andra blir snabbt ingenjörer.... men du behöver inte gräva ner dig i detaljer.

Själv är jag egentligen helt ointresserad av teknik och kemi... men tack vare mitt intresse för fisk och korall så har jag lärt mig en hel del av bara farten.

Det ordnar sig absolut! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många olika sorters akvarister. Vissa blir snabbt kemister, andra blir snabbt ingenjörer.... men du behöver inte gräva ner dig i detaljer.

Själv är jag egentligen helt ointresserad av teknik och kemi... men tack vare mitt intresse för fisk och korall så har jag lärt mig en hel del av bara farten.

Det ordnar sig absolut! :)

soffis,jag tillhör samma kategori som dykaren,men man lär sig,och kemin har jag börjat tycka är intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...