Gå till innehåll

Känner ni till sajter som säljer koraller?


vahagn

Rekommenderade inlägg

Själv har jag köpt koraller från Coralfanatics (i.f.s. så beställde jag grejerna i förväg och tog dem hem med mig när jag var i USA), och har även sett vissa enstaka annonser på ebay, med de flesta ligger i USA och skickar inte levande saker över Atlanten.

Nån som känner till sajter i Tyskland och UK (antar att om de finns så borde de finnas här) eller i USA som säljer koraller över internet och skickar utomlands?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den snubben tar visst hem från UK.....och kan skicka koraller med flyg i sverige.

Har dock aldrig provat att beställa därifrån.

Men det var ju ej frågan. Alla affärer kan få hem ifrån UK men ej det sortimentet som affärerna har där borta.

Sidan har pratats om innan med olika erfarenheter. Skulle inte handla där ifrån själv

Skall kolla då jag kommer hem. Var en webbshop i england som skickade till Sverige. kanske ej så bra priser men doch grymt snygga koraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Det är visst enkelt att driva iväg från frågan ;)

Min fråga var alltså om koraller och sidan jag pratar om är alltså http://www.coralfanatics.com och säljer endast stenkoraller och en del andra mjukkoraller. De skickar även utomlands och t.ex. till Sverige, men kostnaden blir för tok för mycket. Min fråga var om ni kände till andra liknande sajter (jag har inte hittat nåt, inte ens i USA) som bara sysslar med koraller....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva http://www.korallen-zucht.de/! Jag och några kamrater skickade efter därifrån förra året och det fungerade bra!

Tack! Vad står MwSt för? (ohne MwSt => utan ?)

Hur mycket kostade frakten? (min tyska är begränsad till de ord som är mycket mycket lik engelskan och svenskan, så det kommer att ta många babelfish-besök för att hitta rätt sak...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv vill jag ju se det specifika exemplar som jag köper!

Så kan nån förklara för mej varför man skulle köpa djur på "postorder"

På coral fanatics så står det "Exact Piece" och klickar du på bilden så kan du se exakt hur den biten ser ut och det är precis den man får också. Som sagt så har jag bara köpt från dem och jag fick precis de fragbitar jag hade valt online och är mycket nöjd med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna adress sida var det jagh ställde frågan från

www.coralfarm.co.uk

den 21 juli 2005"]

Dear Christian,

many thanks for your email. We can ship corals anywhere in the world so Sweden is no problem. Being in the EU there are no CITES restrictions on sending you hard SPS or LPS corals so no worries. All you need to know is that freight is expensive for small packages so to make it worth while you woyuld need to order at least one box around 20Kg - this for example would be say 8 Acropora corals, 3 LPS corals and loads of criters.

Let me know what you want and quantities - we offer wholesale prices if you order enough - I can do you Acro colonies in high colour for around £25.00 each if you order 8 or more - as far as shipping costs i would have to make enquires with my freight handlers to check for you.

Acropora Coral, Blue Tortuosa (Acropora tortuosa) - Aquacultured SKU: Acropora-tortuosa

med_Acropora_Coral_Blue_Tortuosa.jpg

The Acropora tortuosa Coral is aquacultured by Coralfarm and is a beautiful blue Acropora that grows in a branchy form with multiple long branches. More details...

Price: £21.00

List Price: £25.00 - You Save: £4.00

Currently Out of Stock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, med andra ord MÅSTE man gå ihop som några av er har gjort tidigare och beställa ihop (och helst olika grejer för att förhoppningsvis sen kunna byta med varandra). Men klart är att variationen mellan olika arter och utbud varierar en hel del mellan olika sajter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Momsen blir bara intressant om du har firma...

Angående frakten från Tyskland (leverans inom 24timmar) så kostade de första 10kg ca 1000:-, resterande utöver 10kg ca 50:-/kg! Går man ihop så har man mycket att spara där!

Maila Thomas Pohl på korallenzeucht - han svarar säkert på engelska om du har svårt med tyskan!

För övrigt så tror jag inte du behöver vara orolig för kvalitén! Men tänk på att korallerna kan tappa färg under frakten och att det kan ta upp mot 6 månader innan de färgar ut igen! Om du tycker färgerna inte stämmer efter uppackningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns kanske inte helt nödvändigt att beställa på postorder när det finns bra affärer närliggandes, om än inte med samma djupa sortiment. Jag flyger till Köpenhamn en eller ett par gånger per vecka och brukar shoppa med mig saker hem från både Akvarieudstyr och Klovnfisken. Fina grejer (även om prisnivån är i det högre intervallet), och det behöver bara dröja 3 timmar från affären i Kph till akvariet hemma om man tar det på vägen till Kastrup.

Har man lite Eurobonuspoäng över så kan det ju vara en kul lördagstripp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl, som du säger så är det inte exakt samma utbud som i utlandet (det skiljer sig även mellan USA, Tyskland och UK). Jag har hittat ett par bra affärer här i Uppsala och Stockholm, men det är fortfarande rätt höga priser och framför allt samma återkommande sorter som deras grossister brukar ta hem. Täkte se om det finns lite andra alternativ för att ta tag på lite variation och "udda" grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga Bara?? Om priset e ca 400kr plus frakten på SPS så hamnar du på ett pris runt 500kr?? (eller). Korallrevet i södertälje tog sist ifrån 500-700kr för sina sps i kanon färger där du kunde välja vilken art du ville ha bland ca 40 olika..( kan du inte hitta på så många andra ställen) Då ser jag ingen vinst i att skicka ifrån ett annat land,där risken e att det inte e levande när det kommer fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, för att reda ut begreppen lite....

Visst finns det mycket fina, färgade SPS att få tag på i Sverige! Speciellt om man är på hugget när korallerna "släpps"! Korallrevet och Reefzone exempelvis har haft mycket fina SPS till salu det sista året! Någon som vet någon mer affär....? Som INTE köpt in dom från Korallrevet?

Men utbudet är naturligtvis något begränsat och samma sorter återkommer oftast! Så visst är det intressant med att köpa från Tyskland någon gång då och då!

Vad gäller risken att det ska vara dött vid framkomsten tror jag den är minimalt - det är proffs vi pratar om (Korallenzeucht)! Undvik bara de kallaste delarna av året så tror jag det är ganska riskfritt! Sedan ska man inte tro att det blir billigare eftersom de finaste och ovanligaste korallerna oftast är dyrast, exempelvis de flerfärgade Acropororna. De vanliga/billigare kan man nog få tag på i Sverige!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar att korallensucht även odlar själva!

Tyvärr bor jag i södra Sverige och den enda vettiga affären verkar vara marinakvariet i Göteborg.

Han har finfina acroporor ibland. Tyvärr är han mycket dyr ca 800kr för en acropora.

Det trevliga med internetbutiker är att man kan sitta hemma och titta på korallerna i förväg. I den svenska affären får man nöja sej med vad som finns när man kommer ,och då är det oftast bara bruna koraller kvar!(som visserligen kan färga ut bätrre hemma om man har tur)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...