Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 16 februari 2017 Författare Dela Postat 16 februari 2017 Februari och ny bild. Inga nyheter, inte ens hunnit fragga. Men allt fungerar fint! Mvh David 5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 9 mars 2017 Författare Dela Postat 9 mars 2017 (ändrat) Efter en ganska lång tid utan nya djur blev det ett litet tillskott idag Sex små Koumansetta hectori, Hectors smörbult. Lite svåra att se i detta akvariet men desto roligare när man väl ser dom! Är det någon som kan hitta några på första bilden? / David Ändrat 9 mars 2017 av Sjöfartsmuseet Akvariet 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 17 mars 2017 Författare Dela Postat 17 mars 2017 Fiskar i en korall 5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 12 april 2017 Författare Dela Postat 12 april 2017 Två nya fiskar fick flytta in idag! 2st Ocymonacanthus longirostris. 5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 12 april 2017 Dela Postat 12 april 2017 Nu avslöjas den bistra sanningen! Hela satsningen på att göra detta kar till ett SPS kar av världsklass handlade bara om att skaffa mat åt två filfiskar Bra jobbat - nu är åtminstone mina favoriter på plats (och Svärds.....) MVH Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 12 april 2017 Författare Dela Postat 12 april 2017 Bästa av allt är allt dom äter S. hystrix! Nu får vi äntligen användning av Björns forsknings-odling 6 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 23 april 2017 Författare Dela Postat 23 april 2017 Inne och tittade till de nya filfiskarna idag. Dom ser välmående ut Dom har bestämt sig för att bo i en S hystrix som sitter mellan en A. hyacinthus och en A. millepora. Ibland tar de längre turer och noppar på andra koraller också. Enda skillnaden nu är att A hyacinthus ser ljusare ut eftersom polyperna inte är ute lika mycket(se bild). / David 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 24 april 2017 Författare Dela Postat 24 april 2017 Upptäckte det här när jag fraggade en Acropora sp staghorn idag. Misstänker att det är nästan helt utvecklade gameter/könsceller. Kul att se att korallerna trivs! Inga planer på att försöka fånga upp larver just nu, men framöver hoppas vi på nya försök. Bilden är på en korallgren som är delad längs med grenen. En slarvig genomskärning. / David 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 24 april 2017 Dela Postat 24 april 2017 (ändrat) Snarare en känsla av panik - hjälp det har kommit ett par Ocymonacanthus longirostris här - Vi kan inte springa iväg - men våra gener kan drifta iväg i skön könslig omfamning och hitta nya platser - utan filfiskar MVH Lasse Ändrat 24 april 2017 av Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 24 april 2017 Författare Dela Postat 24 april 2017 Ja, nåt sånt! Eller att vi ändrat ljuset till sommartid och glömt ställa om kvällsljuset så det har varit på mysbelysning en timme extra på kvällen ett tag Eller så är det bara så att kolonin kommit över en viss storlek och börjat lägga kraft på att föröka sig. Tror kolonin var runt 40 cm hög och lika vid innan jag klippte ner den. / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 24 april 2017 Författare Dela Postat 24 april 2017 Här är dagens PAR-värden på ett ungefär. Mätt med en Apogee MQ 200 / David 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 14 augusti 2017 Författare Dela Postat 14 augusti 2017 Dags för en uppdatering, har varit ett tag sen nu. Inget direkt nytt som hänt, så inga stora nyheter. Men idag blev det iaf ett bad Första gången någon var i akvariet på säkert 1,5 år. Nästa gång får det nog bli en mindre person än jag som hoppar i, kunde inte röra mig mycket alls idag pga koraller överallt. Ett helt okej problem Så här kommer några bilder från dagens jobb, som var att rädda några stora koraller som trillat. / David 10 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 31 augusti 2017 Författare Dela Postat 31 augusti 2017 Idag fick våra koraller vara med i tidningen https://goteborg.etc.se/inrikes/korallerna-utrotas-men-har-har-de-en-fristad / David 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alexraptor Postat 31 augusti 2017 Dela Postat 31 augusti 2017 Intressant läsning, fast det hade jag varit kul om dom hade nämt akvaristernas bidrag till detta projekt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 10 september 2017 Författare Dela Postat 10 september 2017 (ändrat) Mer info om doseringar och dylikt, för de som vill nörda in på sånt skoj Veckans mätningar: NO3 4 PO4 0,02 KH 8,6 Daglig dosering via doserpumpar: Kolkälla 40ml/dag (etanol 40%) Bor 40ml/dag Jod 7ml/dag Mn 40ml/dag Zink 4ml/dag Phyto 20ml(på natten) Easybooster Byter fosfatremover ungefär en gång i månaden(efter behov) - 40dl ATI fosfat stop Bifogar resultat från Triton lab, inskickat för två veckor sedan. / David Ändrat 10 september 2017 av Sjöfartsmuseet Akvariet 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 10 september 2017 Författare Dela Postat 10 september 2017 (ändrat) On 2017-08-31 at 15:22, Alexraptor sa: Intressant läsning, fast det hade jag varit kul om dom hade nämt akvaristernas bidrag till detta projekt. Ja, vi berätta om det och om korallträffar. Och massa mer Hade journalisten tagit med allt hade vi tagit upp hela tidningen.. / David Ändrat 10 september 2017 av Sjöfartsmuseet Akvariet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
David Postat 10 januari 2018 Dela Postat 10 januari 2018 Nytt rekord på ICP-testet! Bara en gul och resten gröna / David 25 NKR 2 jan 18.pdf 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 10 januari 2018 Dela Postat 10 januari 2018 Fina värden David! Jag har för mig att du skrivit att ni hade omätbart fosfat. Men det kanske inte är i detta karet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
David Postat 10 januari 2018 Dela Postat 10 januari 2018 1 minut sedan, Henric sa: Fina värden David! Jag har för mig att du skrivit att ni hade omätbart fosfat. Men det kanske inte är i detta karet? Tack! Ja, de var omätbara för oss med vår Hanna LR under december iaf. Samma dag som detta testet skickades fick vi 0,02ppm. Och Triton visar nästan alltid 0,01-0,03ppm högre än vårt Hanna LR-testkit. Men vi har höjt doseringen av fytoplankton och matar lite mer. Problemet som uppstår är att de mindre odlings-karen vi har påkopplade på samma system vanligtvis får lite cyano när vi kommer ner mot 0 i nitrat. Det stora display-akvariet klarar sig från cyano. Så nu doserar vi lite KNO3 lokalt i ett av odlings-karen för att se om det gör nån skillnad. Nitrat ligger runt 0-0,2 enligt vårt Salifert-test. Har tagit bort fosfatremover sen ett par veckor tillbaka också. / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
David Postat 10 januari 2018 Dela Postat 10 januari 2018 Köpte in en Acropora spathulata och en A. humilis i november. Har tagit några fraggar och placerat ut och det verkar lovande än så länge. Den här gången ska vi få dom att växa! / David Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 10 januari 2018 Dela Postat 10 januari 2018 Fina värden David! Jag har för mig att du skrivit att ni hade omätbart fosfat. Men det kanske inte är i detta karet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 11 mars 2018 Författare Dela Postat 11 mars 2018 Akvariet tuffar på 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
David Postat 29 april 2018 Dela Postat 29 april 2018 Lånade jobbets GoPro och testfilmade lite i akvariet. Typisk nog var det samma dag som vi jobbat lite med kalkreaktorn, så vattnet är lite mjölkigt pga det. Men la upp dom på Youtube iaf, kul att dokumentera. Bara några månader kvar till stängning nu(stänger 17 september), sen ska vi bygga och greja fram till 2021. Så passa på att hälsa på innan vi stänger! / David 11 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
David Postat 14 maj 2018 Dela Postat 14 maj 2018 Nu har detta akvariet fyllt 4 år! 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 15 maj 2018 Dela Postat 15 maj 2018 Det börjar bli fullt 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.