Zigmund Postat 15 april 2014 Dela Postat 15 april 2014 Hanna 736 funkar inte ! Man får höga värden på ro/kran vattenSista inlägget reefcentraltråden står vilka hanna som funkar !http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2094161 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alexraptor Postat 15 april 2014 Dela Postat 15 april 2014 Jag lät mina gamla stenar som jag hade när mitt saltkar kraschade för några år sedan stå och puttra i ett år i en liten 43 liters med gammalt saltvatten från vattenbytena.(innan dess hade dom stått torra i ett par år i en låda.)Idag är dom åter igen tillbaka i mina saltkar och nästan som nya. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
POPOV Postat 17 april 2014 Dela Postat 17 april 2014 Haha ja jävlar, det var inte mycket kvar av den stenen... Hur länge körde du den? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk3 timmar om jag minns rätt. Kombination av mängden tid och koncentration som gav detta resultat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jflod Postat 19 april 2014 Dela Postat 19 april 2014 Har några kilo ny torr sten dom jag lagt i blöt 160ppb eftet andra dagen och har då 60 i kranvattnet jag tillsatt. Har då mätt med hanna 736.har 17 % vätepetoeroxid som väntar på att tillsättas mrn det kanske inte är nädvändigt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 21 april 2014 Författare Dela Postat 21 april 2014 Lite uppdatering. Tänkte skriva om processen med att fixa stenen när jag är helt klar med den men kortfattat kan jag säga att jag körde med en kombo av ättika och väteperoxid. Jag körde stenarna ca 4-6 timmar normalt i en lösning som jag kan tänka mig motsvarade kanske 15%-ig ättika. Efter detta så skrubbade jag och sköljde av stenen och la den den i en lösning av 3 liter 17,5%-ig väteperoxid utblandat i 10 liter vatten i lika lång tid som ättika. Tiden som stenen fick ligga i ättika fick bero på hur grov stenen var. En del sten gick nästan sönder om man tog i den och då kan ättikan lösa upp stenen ganska snabbt medan annan sten kunde ligga i ättikan hela natten. När man tog upp stenen så var den mjuk i ytan och när man spolade av den så färgades vattnet snabbt brunt. Väteperoxiden funkade väldigt bra. Behövde inte oroa mig för att stenen skulle luckras upp och den gjorde stenen mycket vitare. Jag var lite nonchalant med säkerheten när jag hanterade dessa vätskor och struntade i skyddshandskar så nu är huden på mina händer, framförallt fingertopparna, väldigt känsliga.Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.