Gå till innehåll

Siporax


Fildur

Rekommenderade inlägg

Flytande sandbädd med skummare är nog det mest effektiva när det gäller nitrifikation. Men denitrifikationen är noll. Används mycket i sötvatten.

Men i saltvatten är man orolig för silikattiillskott. Och att köra det med kalksand går inte bra för sanden mals ner till ett fint pulver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant så sant. För att få ner nitratet. Föredrar jag refugium eller svavelkulor i reaktor.. Hoppas det kommer lite vettiga resultat på detta. Liksom Siporax vs DSB båda blir ju tämligen syrefattiga och borde bryta ner ganska lika då. Har läst på lite om Siporax nu. O jo kan nog fungera på bra om man får till det utan att porer kloggar igen osv så en ganska syrefri miljö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt paket kom i morse lev till dörren direkt ifrån Holland (>24 tim - det tackar vi för) , nu blir första etappen att skölja ut allt, hänga upp påsarna på ett pvc rör över sumpen så de hänger i vattnet.

Sera skickade även med en 50ml flaska med startbakterier/paket , 5ml på 200 liter är rekommendationen. En liter ska ju räcka till 200 liter, då blir 45ml kvar av bakterierna (per paket), ska de doseras dagligen tills innehållet tas slut eller har någon annan ett bra sätt som fungerar för att kickstarta siporaxen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt paket kom i morse lev till dörren direkt ifrån Holland (>24 tim - det tackar vi för) , nu blir första etappen att skölja ut allt, hänga upp påsarna på ett pvc rör över sumpen så de hänger i vattnet.

Sera skickade även med en 50ml flaska med startbakterier/paket , 5ml på 200 liter är rekommendationen. En liter ska ju räcka till 200 liter, då blir 45ml kvar av bakterierna (per paket), ska de doseras dagligen tills innehållet tas slut eller har någon annan ett bra sätt som fungerar för att kickstarta siporaxen ?

Vad heter flaskan med startbakterier som de skickat med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte har helt fel för mig så är det inte samma bakterier det finns olika "strains" ( för sött resp. salt) så den flaskan man får med har inte någon större nytta. tror att även Dr. tim förklarar det hela på sin sajt även om han säljer sina egna produkter. Även någon "gammal räv" här på forumet har förklarat det hela ledsen att jag har länkar till dig men andra kan säkert fylla på med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om en annan gammal räv får uttrycka sig så är det ingen större skillnad på bakterierna vad gäller nitrifikation mellan sött och salt. Jag har alltid använt Sera Nitroveck både för salt som sött. jag har startat med skogsbackens nitrifierare både söt som salt och jag har använt filterskit från sötvatten för att starta salt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagts innan, det funkar utmärkt.

Man kan t.o.m filtrera ogödslad ytjord i kaffefilter och använda vattnet.

Eller om man inte har brått med att få igång kulturen och känner sig bekväm med att slå en drill i karet så funkar det med.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter ha läst på lite extra. intresant detta. ska teste o se om det fungerar har ju rätt mycke siporax. funderar på att ställa några filterkorgar innan refugiumet o se om det gör någon nytta. så nu till frågan. syrefritt?? inte så högt flöde genom siporaxen? hur mycke till 400l? mycke frågor blev det hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter ha läst på lite extra. intresant detta. ska teste o se om det fungerar har ju rätt mycke siporax. funderar på att ställa några filterkorgar innan refugiumet o se om det gör någon nytta. så nu till frågan. syrefritt?? inte så högt flöde genom siporaxen? hur mycke till 400l? mycke frågor blev det hehe

Kanske synd att strippa refugiumet på nitraten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Urin innehåller urea, vilket kan jämföras med ammoniumnitrat på ett ungefär. Och det är ett finfint bakteriefoder, så visst får man igång processen med det, tar bara lite längre tid.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Hade jag själv läst wiki ordentligt så hade jag sett ett den sterila urinen blir smittad av nitrifierare på vägen ut... så nu tror jag mer på det:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...