Gå till innehåll

levande stens tjänlighet


hagbard

Rekommenderade inlägg

Nope, bara illa skött sten. Går alltid att regenerera även om det kanske är lättare att bara öppna lädret och köpa ny.

Medicinerad sten är kanske att betrakta som uttjänt. Jag skulle i alla fall inte våga försöka få liv i sten som blivit utsatt för koppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror väl på omständigheterna, har det gått åt pipan i karet och haft krascher, kanske mycket nitrat etc. så kanske man kan definiera den som uttjänt, men det går ju alltid att låta den kura i mörker etc för att ändra på detta.

Har karet mått bra så ser jag ingen anledning för stenen att vara uttjänt. Så länge den ligger i blöt fortfarande dvs.

*Pucktvåa*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan alltså utgå ifrån att om stenen har haft rätt förutsättningar så kan den inte tjäna ut sin roll? utan det är annat det beror på isåfall?Kan man säga att rätt skött sten är en neverending story? typ...siliconets livslängd att hålla ihop burken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läser man tråder 6-8 år tillbaka här på SG (jag minns inte vilka nu) så pratas det om att levande sten mer eller mindre har gjort sitt efter 7-10 år. Oförklarliga krascher förklarades med gammal ls och rekommendationen var att byta ut i alla fall delar av stenen när karen blir lite äldre. Det där tror jag inte en sekund på. Självklart kan sten bli dålig pga medicinering, aggressiv oönskad algväxtlighet eller lagringsenheter för fosfat, men då sköter man ju inte sin sten som man skall. Levande sten är dyrt och bör vara väldigt miljöovänligt att transportera till Sverige, så den skall vi vara rädda om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag själv inte varit med så länge i hobbyn att mina akvarium hunnit bli gamla, men som jag förstår det så kan LS klara sig länge om akvariet sköts rätt. Ett vanligt problem är att biodiversiteten kan minska i LS med tiden. I artikel nedan tipsas om tillföra ny LS efterhand, borde även vara bra att byta LS mellan kar ?

Bra artikel om "old tank syndrome"

http://www.advancedaquarist.com/2006/5/aafeature2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...