Gå till innehåll

Torr sten


Jonna

Rekommenderade inlägg

Om man har torr sten (eller död ls, vet inte vad man ska kalla det) kan man lägga i det innan man häller i vattnet vid uppstart? Eller måste akvariet va tomt när vattnet och saltet ska i?

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonna

välkommen till saltvattensguiden!

jag tycker inte du ska börja att försöka använda torr sen alls, då jag till 99% säkerhet kan säga att detta kommer bli ett stort problem i framtiden!

om du har torr död levande sten så kommer den släppa all näring (det som är dött) i vattnet och det kommer kosta dig massor med pengar att be-arbeta denna sten, jämfört med att du köper ny fin/färsk levande sten.

jag skulle rekommendera dig en bra nybörjarbok och att du kontaktar någon på guiden i din närhet (som inte är nybörjare) som kan hjälpa dig "på rätt spår". det kostar massor med tid/pengar om man inte har de rätta förutsättningarna.

sen finns det många vägar till Rom ! Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag tänkte jag skulle ha en del levande sten oxå men mestadels död. Men det är alltså ingen bra ide... Det var ju lite dumt nu när jag redan köpt det. Men gör om gör rätt ;)

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag tänkte jag skulle ha en del levande sten oxå men mestadels död. Men det är alltså ingen bra ide... Det var ju lite dumt nu när jag redan köpt det. Men gör om gör rätt ;)

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Tapatalk

om du lyckas laka ur stenen så funkar det. men det är ett jättejobb och tar flera månader (antar att du vill starta upp under sommaren)!

det är billigast att göra "rätt" från början. (jag har erfarenhet av att stoppa i dålig sten (ej död) bland bra sten. det kostade mig mycket mer än om jag hade köpt ny bra sten!) :lalalalala:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sålt flera hundra kilo död sten och hittills har ingen av kunderna haft större problem med cyano eller fosfatvärden.

Generellt så har de sköljt ur stenen först och sedan lakat ur den genom att lägga den i vattenledningsvatten ibland med startbakterier. När det börjar bli grumligt(efter 2 dagar till en vecka) byter man allt vatten.

Och sedan samma sak igen. Efter 4-5 gånger blir det inte grumligt längre och då kan man lägga den i karet. (Eventuellt kolla fosfatvärdet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också alltid kört med torr sten i grunden av mina rev och aldrig haft problem. Jag vet faktiskt inte vad som ligger bakom talesättet att den torra stenen innehåller mer fosfor än så kallad levande sten - rent logiskt borde det vara tvärt om eftersom det levande innehåller fosfor - det kanske är en liten myt vi snackar om?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse och Stig är några av de bästa här på guiden, men det medför också att de har riktigt bra koll, som kanske inte en nybörjare har!?

det är säkert som de säger, inga problem om man lakar ur dem. men om du känner dig osäker på detta, så tycker jag att du ska köpa färsk sten istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Torr sten är inte något problem och har du redan 60kg så skall du ju självfallet använda den.

Stigs metod ovan är okomplicerad och bra.

Vill man vara mer avancerad kan man låta stenen ligga i ett vattenbad där du sänker ph med lite syra för att lösa en del av ytan på stenen som annars kan släppa fosfat om ph:t i karet sjunker. Finns många trådar om liknande om du söker tror jag. Andra kör med kaustiksoda, finns en del olika kurer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...