Gå till innehåll

Konstruktion av akvarium


Kattmat

Rekommenderade inlägg

Nu har jag köpt ett 300 liters akvarium, och det ska

bli mitt första saltvattenkar.

Nu vill jag veta hur jag ska bygga upp allt.

Jag har ett 40 liters kar som jag för tillfället

har några sötvattenfiskar i, dessa tänkte jag

flytta nån annanstans och istället använda detta kar som

sump.

Hur ska jag göra ytavrinning? Borra var? Jag såg

någon som hade karvat ut en stenbakgrund i frigolit

och gömt grejer i ett av hörnen bakom. Hur kan

man göra detta och hur löser man cirkulation

osv?

Jag hämtar upp karet på lördag förmiddag,

då vet jag också vad det är för värmare och

cirkulationspump som medföljer. Vore dock

kul att kunna sätta igång med en bakgrund eller så

tidigare. Om man ens borde ha en i ett så litet kar?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.ikeepbookmarks.com/browse.asp?folder=1191006

Där kan du säkert hitta någon guide som passar.

Om du tänkt att lacka bakgrunden så rekomenderar jag att du använder Epotex tvåkomponentslack, torkar väldigt fort och är lätt att arbeta med samt att den inte luktar skarpt. http://www.epotex.se/ Kontakta dem och säg att det är akvarielacken du vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinningshålet brukar man sätta i ena hörnet och avstånd och placering kan glasmästaren hjälpa med (hitta minsta avstånd till kanterna). Sen är det bara att bygga en box med hjälp av två glasrutor som du själv kan enkelt limma fast i hörnet du har borrat och därmed konstruera en box. Vissa placerar hålet i mitten vid bakrutan också, men ett hörn är det mest förekommande.

Sen måste du köpa en genomföring och tillhörande rör (PVC-material). Det finns flera bilder här på forumet och även på www.reefcentral.com. Under "Photo Gallery -> Equipment > Sumps" kan du klicka dig fram till flera bilder som visar hur olika personer har löst det. Man kan hitta många intressanta och hjälpsamma idéer där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är att jag först tänkte köra igång utan sump och utan skummare och utan osmos.

Men det känns som att det blir mer knöl att installera en sump med

ytavrinnare, och göra det snyggt, senare än om man gör det nu direkt.

Någon osmos blir det nog dock inte, för det har jag inte råd med (man

är ju inte student för intet ^^).

Ska kolla upp alla grejer!

Undrar bara vad det är för returpump man behöver, och vad dessa kostar

på ett ungefär. Som sagt är min budget väldigt begränsad och det mesta

går nog åt på den dyra levande stenen!

Tack igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir mycket våt om du sköter up det till senare ;) Jag kör med en Eheim 1262 till min 390 (fast borde köra med nåt högre) vilken borde passa bra för dig och en sådan kostar runt 1200-1300. Det finns andra billigare pumpar och sen har du Deltect pumparna som kostar fr. 4000 och uppåt. Håll ett öga här på forumet så kanske hittar du nåt bra erbjudande från nån som vil sälja sin pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har på känn att det kommer bli så att jag måste samla på mig lite grejer, sen spara, köpa lite till, spara, köpa osv innan jag kan sätta igång. Hehe.

Kan man ha levande sten bara liggandes innan man lägger i det.

Så det inte är nåt bäst-före datum eller så på dem ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag la till dig på kompislistan för jag är också nybörjare så jag följer dig med spänning.

Jag har ett 500l som jag har haft sötvatten i men tänkt att skaffa saltvattengrejor till

men det är en ljungel vad man skall ha och alla tycker sin teknik är bäst verkar det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag la till dig på kompislistan för jag är också nybörjare så jag följer dig med spänning.

Jag har ett 500l som jag har haft sötvatten i men tänkt att skaffa saltvattengrejor till

men det är en ljungel vad man skall ha och alla tycker sin teknik är bäst verkar det som.

Jag förstår precis vad du menar! :)

Jag är totalt förvirrad, men ska bli jättekul det här, även att det

kommer ta en evighet att få ihop pengarna till alla grejer.

Vi får väl hjälpas åt lite allteftersom.

Jag vet inte ens om jag har råd att ha sump direkt,

med tanke på kostnaderna kring sumpbygget, rördragningar,

pumpar etc etc. Blir mycket det här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör ytavrinningen först. Det går inte att borra ett kar med vatten i och var skall du göra av med djuren sen när du borrar. Det är bara att sätta på en kran på röret ut så behöver du ingen sump så länge. Har du ett luftdrivet litet filter kan du sätta det i ytavrinningskammaren att pumpa vatten tillbaka i karet över ytavrinningskanten. Men ingen filtersvamp på. Det behövs väldigt litet flöde för att hålla vattenytan ren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är specialborr och kostar nästan lika mycket som om du skulle betala en glasmästare att borra och det kräver en del tålamod och erfarenhet (är man inte försiktigt så kan glaset spricka) Det bästa vore att låta en glasmästare borra hålet (om du själv inte är 100 på det förstås ;))

Hålet borrar man helst på bottenrutan. Dels gör det genomföringen enklare och innebär mindre belastning på glaset än om man har det på sidrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bygger själv ett kar, och har tagit tid på mig att hitta och köpa begagnat. Trots att jag har byggt sump & bänk (inte så snyggt) själv ligger jag på ca 8-9 lakan i kostnad, men då har jag också skaffat 240L kar med välvd ruta och genomföring, standpipe, skimmer (begagnat) och 2x150W MH belysning (begagnat).

Eftersom jag fortfarande bara är i uppbyggnads fasen så får gärna experterna rätta mig om jag har fel, men här är mina synpunkter:

En sump är vad jag har förstått det bästa alternativet, du slipper att ha alla grejer i karet och du kan lättare lägga till saker i efterhand som du kanske senare behöver (kalkreaktor, UV-C, etc.). Vissa har sin sump inne i karet som du nämde, i ett separat fack. Beror på hur ditt kar ser ut och vad du själv föredrar. Du kan annars använda en extern avrinnings låda som du hänger över kanten på karet och som inte kostar så mycket. För cirkulationen är den generella regeln >10 ggr karets volym/timme, d.v.s minst 3000L/timme för ditt kar. Detta täcker cirkulationen, men du kanske vill dela up cirkulationen i två delar: 1) retur från eventuell sump, ex. 2000-3000L/timme; 2) Separat cirulation inne i karet på 2000L/timme. Folk verkar föredra att ta i ordentligt med cirkulationen, nästan på gränsen till storm i karet, men bara man undviker att sina stackars anemoner flyger iväg genom att fördela utlåset av vattnet runtom i karet och få bra genomströmning.

Jag tänket själv bara ha cirkulation ifrån min sump som fördelas med en vågsimulator som drar vattnet fram och tillbaka i karet. Manicken kostar bara ca 600:- och kopplas direkt från retur pumpen i sumpen! Detta ska ge ett skönt "svajjande" som koraller och anemoner gillar (hoppas jag).

Om du väljer extern sump så låt dina fiskar behålla sin 40 liters, och köp ett >90 liters kar istället (kan nog hitta begagnat för långt under tusenlappen). I ett 40 liters kar får inte mycket plats som kan behövas, dessutom kommer den lättare att överflöda om pumparna stannar. Skummare, som är nog ett måste i saltkar är ganska bulkiga, men det finns givetvis modeller som man kan ha inne i karet (tror exempelvis att Deltec MC500 kan hängas över kanten).

Beroende på vad du vill ha i ditt kar när det är igång så vill du inte begränsa dig med tekniken från starten. Bästa rådet är att inte ha bråttom och att inte snåla på viktiga saker. Det har tagit mig ca 7 månader att skaffa allt och jag räknar nog inte med att få igång det innan jul. Jag har suttit många kvällar och plannerat varje liten detalj efter rådgivning ifrån vänliga forum medlemmar. Själv plågar jag nog medlemmarna här med alla mina omständiga frågor :ler:

Jag har en tråd där jag har bilder och ritningar på hur jag har gjort, du kan hitta den här!

M.v.h

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som det bästa jag kan göra nu, det är att bygga in ett "avrinningshörn" av glas, borra upp hål i bottnen och sätta en kran där bara så det håller tätt, alternativt dra rör genom en pump och pumpa tillbaka vattnet i karet eller bara skvätta över det över kanten igen med en liten luftpump. Sump får vänta, skummare likaså.

Pratade med en kille här i Jönköping som håller på exprimenterar med saltvatten på sitt jobb (djuraffär) och han drog igång utan vare sig sump, skummare eller osmos. Visst hade han haft problem med alger, men vad jag har förstått så kan man lika gott få det med skummare och osmos också.

Så det blir nog allt ytavrinningshörn med pump upp igen (kan man sätta doppvärmare där, eller vad ska man sätta den?) med ett hål och en kran bara, sedan en cirkulationspump (vart är bästa stället att placera den?) och i med lite stenar och medan dom ligger där och puttrar kan jag dona med sump och skummare osv (spara ihop pengar framförallt!)

Låter detta bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att ha skoj i uppstarten bör du ha lite (minst) levande sten. Och skall du ha levande sten behöver du en skummare för att minska på näringen i karet. Ljus och UV med mera kan man skaffa senare när man börjar fundera på koraller och fisk.

Mitt första tips är som alltid: Köp en bok först. Vi på forumet hjälper gärna de som har problem, men en bok hjälper dig att inte få så många problem. Boktips finns bland artiklar. Annars verkar du vara på rätt spår med att fundera över svaren du fått och kommer säkert att få många roliga timmar med ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att lägga i mera sten efterhand.

Men vanligtvis får man en liten "extra" topp av nitrit och nitrat för det finns ny död materia på den nya stenen som man lägger i akvariet.

Är akvariet inkört och färdigt så brukar det inte vara något problem att öka mängden sten. Man får bara se till att man håller koll på vattenvärdena under den perioden som man lägger ner den nya stenen.

Själv hade jag tidigare cirka 140 kilo sten och slängde ner 60 kilo till på en gång. Det var inte det bästa fick både höjt nitrat och fosfat som påverkade korallernas färger och hur de mådde.

Även algerna tog extra fart under den perioden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste lite till i tråden och måste lägga till ett par saker.

Du kan få problem med alger oavsett utrustning men skummare underlättar något oerhört då den exporterar så mycket skit som möjligt.

Man behöver inte använda ytavrinning, ytavrinningsbox eller dylikt till sitt akvarium. Jag trodde det tidigare och hade det i mitt första 540 men sedan kom en vänlig själ och skickade en ytbrytare från Hornbach. Den kopplas på en vanlig liten cirkulationspump och håller ytan totalt ren samtidigt som den ser till att pumparna som rör om ytan syresätter vattnet.

Visst all den övriga tekniken som skulle fått plats i sumpen/ytavrinningen får sitta någon annan stans men skummare finns som påhängningmodeller.

Min hänger på bakrutan.

Uv-cet brukar läggas under eller över akvariet-

Det ända man sätter i akvariet är fosfat/silikat/nitrat filter. Om man nu vill ha det. Vanligtvis behövs det inte om akvariet körs in som det skall.

All annan utrustning som doserpumpar, kalkreaktor, kalkmixer och liknande är extra tillbehör som inte behövs förrens man blir lite mera avancerad.

Ta det lungt och handla begagnat till en början så skall ni se att det lätt går att byta upp sig i teknik med tiden.

Det finns ofta folk som behöver sälja fort och det är då det gäller att hålla sig framme.

Sedan finns det mycket prisvärda och energisnåla pumpar från t.ex. Tunze så att man sparar ström.

Det ända man inte bör snåla på inom hobbyn är när man letar efter frisk och bra levande sten, en skummare samt en osmos så att man slipper att inhandla en massa extra remowers som skall ta bort föroreningar som osmosen likväl kan göra åt en.

Har jag varit det minsta otydligt så skicka gärna ett pm så skall jag försöka skriva bättre. Har inte tid nu skall på handboll :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra det här.

Dock vill jag nog ha en ytavrinningsbox iallafall, för att det känns snyggare att ha saker i en sump sedan när man vill lägga till det.

Det vore ju naturligtvis bra att ha en osmos, men jag har ingen aning om vad dessa ligger på, och som sagt: Min ekonomi är mycket, mycket knapp!

En osmos ligger väl säkerligen över 2000kr, och det är på tok för mycket tyvärr.

Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

90L/h då eller?

Finns det billigare att få tag i om jag till exempel handlar en pump och en osmos samtidigt från nån tysk webshop? Borde nog kolla upp det. Nån som vet vilka som är de billigaste?

Jag är hemskt tacksam för all hjälp hittills och när jag väl kommer igång ska jag se till att noga dokumentera allt så alla kan följa med i utvecklingen! (Och även svara på vissa frågor som jag med största säkerhet kommer att ha)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...