Gå till innehåll

Hur stor värmare?


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Har problem att få upp värmen i mitt nya kar. Kör för tillfället med en 150w och en 100w värmare som båda går för fullt men kommer inte upp i mer än 24.2 grader (21 grader i rummet). Gogglade lite på det och hitta nåra ställen där de pratade om totala vattenvolymen i gallons x 5 i watt. Tycker det låter vansinnigt mycket, med 1200l vattenvolym skulle jag då behöva 1600w i värmare?! Har ca 450 liter i mitt gamla kar och det värmdes lätt med en 150w.

Det skulle visserligen förklara varför jag har problem att få varmt nog i karet men tycker ändå det låter orimligt. Har sju meter slang för avrinning och retur, misstänker att de kyler ganska bra också? Vad kör ni med för watt antal?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! 1200/10 * 6 = 720w

Hittar inga större värmare än 300w så det får bli 2x300 då. Har kört med jäger tidigare men 300 wattaren är 50cm lång, det kommer inte att funka. Nån som har tips på stabila och säkra värmare som inte är så långa? BRS har de här: http://www.bulkreefsupply.com/cobalt-neo-therm-submersible-heater.html men jag vet inte om de säljs i sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, den kanske är ett alternativ, har ingen erfarenhet av aquael, bra grejer?

Har tyvärr inte någon pers erfarenhet, men deras andra produkter har jag klämt och känt på, och de verkar mycket vettiga!

Det smartaste är kanske att läsa lite omdömen och se vad folk säger :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på arken zoo på vägen hem och köpte en 200w (de hade inte större), nu har den gått i två timmar (totalt 450w nu) och jag är uppe på 24.3, får se hur det ser ut imorgon. Ska beställa 300 wattare när jag hittar nåra vettiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...