Gå till innehåll

Astrea eller Trochus ??


Nille83

Rekommenderade inlägg

Hej

Om du lyckas köpa dem "begagnade" så är i alla fall min uppfattning att de har högre överlevnadsgrad. När jag köper Astrea eller Trochus på butik så tycker jag att det är betydligt svårare att få dem att klara sig. De som har kommit med när jag köpt begat så har alla överlevt. Så kanske kan det även hjälpa om man är noggran när man väljer exemplar i butiken.

Nassariussnäckor upplever jag som betydligt tåligare.

Mvh

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker de med vit fot verkar leva längre än svarta... men har bara ett par stycken.

Jag köpte ett helt gäng en gång som dog snabbt och jag tror att det då berodde på att butiken hade mkt lägre salthalt än jag och jag inte koppade in dem tillräckligt sakta. Så numera mäter jag alltid salthalten i påsen så man vet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpte runt 50 Turbo och ca 10 har överlevt av dem, vet dock inte vilken sort det är.

Jag slarvade med koppningen på de första jag köpte, men de klarade sig bättre än de jag koppade in i 3 timmar senast.

Så verkar vara rena lotteriet om de ska överleva eller inte. Vissa saltvattensbutiker jag pratat med säger att de har slutat att ta hem dem då ca 75% dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade definitivt valt astrea före trochus. De trochus jag har haft har haft problem att vända sig om de trillar ner i sanden och jag tycker inte de verkar göra nån större nytta. Jag koppar inte heller in sniglar längre utan slänger bara i dem, det har funkat bäst för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske skulle prova och köra droppmetoden riktigt länge (10 - 20 timmar) och stödmata med sallad eller sjögräs i någon vecka. Jag misstänker att det är problem med att få dem att äta ett tag efter och att en del helt enkel svälter ihjäl. Det är ju lite trist att bara ha hälften kvar de är ju inte gratis.

Någon av våra butiker vet kanske?

Eremiter tycker jag annars gör ett bra jobb på alger, framförallt när det blivit lite längre. Sniglarna verkar bara äta algerna när det är en hinna eller vad tycker ni andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade definitivt valt astrea före trochus. De trochus jag har haft har haft problem att vända sig om de trillar ner i sanden och jag tycker inte de verkar göra nån större nytta. Jag koppar inte heller in sniglar längre utan slänger bara i dem, det har funkat bäst för mig.

Är du säker på att du inte blandar ihop dom?

Friskar trochusar har inga problem som helst att räta upp sig I sanden.

Dom är också snabbare och starkare än Astrea sniglar och mindre benägna till att bli uppätna av eremiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft samma problem med att flera sniglar dör efter några dagar även efter lång inkoppning. När jag köpte sniglar senast på Triton så fick jag tipset att bara låta påsen ligga i akvariet i 15 min och sen bara stoppa i dom. Sniglarna är tydligen väldigt känsliga för ammoniak och vid inkoppningen så fäller dom avföring mm vilket snabbt blir för höga ammoniakhalter i en liten påse. Testade att köra så och alla sniglar har överlevt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 10 st trochus. 5 inkoppade. 5 utan. Alla lever. Samma med räkor. Koppar inte dessa heller längre. Men jag kanske bara har tur? :)

Mina ramlar ner med jämna mellanrum och ligger på rygg. Brukar reda sig själva. Men när det gått 24h ger jag dom en hjälpande hand :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lönar sig att slarva med inkopping ibland alltså. Skulle ju förklara varför det jag köpt begat klarat sig bättre då jag i regel kör 10-liters hink. Ammoniakskador kan ju sitta i ett bra tag efteråt om jag förstått saken rätt.

När jag hade extremt näringsfattigt så började snäckorna trilla på rygg. Jag stödmatade då med nori och alger från ett nano och de flesta hämtade sig. Så att de hamnar på rygg och inte tar sig upp igen tolkade jag som att de var svaga pga. matbrist. Att Astrea och Turbos drabbas olika kanske kan bero på om de föredrar olika alger och vad man har i olika kar varierar ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske skulle prova och köra droppmetoden riktigt länge (10 - 20 timmar) och stödmata med sallad eller sjögräs i någon vecka. Jag misstänker att det är problem med att få dem att äta ett tag efter och att en del helt enkel svälter ihjäl.

Låter som en möjlig orsak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina sniglar har nästan alltid tvärdött om jag inte koppat in dom ordentligt.

Min metod är att flyta en behållare I mitt refugium/sump, och låta droppa långsamt i 2-3 timmar, fungerat jättebra för mig.

Och dom Trochusar som är suveränt bäst är dom med röda ränder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knepet för o få dem att överleva är något jag läste på reefcentral för något år sedan. Sedan dess har ingen snäcka dött vid inköp för mig. Köpte ca 120st när jag starta mitt kar.

Snäckorna är inte speciellt känsliga för salthalt då de i naturen kan hamna i tidvattenpooler där salthalten och temp kan svänga rätt rejält.

jag har låtit påsen flyta oöppnad i karet för att få rätt temp sedan bara tömt i dem.

Förklaringen var något i stil med: nu är jag ingen keminisse så något kanske kan fylla i vad som händer. Hittar inte inlägget på reefcentral.

När du koppar in dem så kan det efter att de legat i påsen bildas små mängder av ammoniak eller ammonium??? Och det frigörs när du koppar in dem och sniglar är jättekänsliga för det. Vilket resulterar i att de dör inom någon dag.

I vilket fall somhelst har jag koppat in ca 120 snäckor från flera inköpstilfällen och ingen dött. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...