Gå till innehåll

Fråga om sjukdom? Foxface Rabbitfish


Rekommenderade inlägg

Jag upptäckte idag att min Foxface Rabbitfish hade en mängd mörka fläckar på kroppen, se bild. Kan det vara någon sjukdom? Jag köpte den i somras och den har trivts (och trivs) bara bra. Någonn idé om vad det kan vara?

Jag kör en Deltec 20W UV-C dygnet runt sedan i mars.

Värden:

Temp: 25 C

Salt: 1,024

Ph: 8,1

NO2: 0

NO3: 0

KH: 7,5-9 (jag fyller på Balling var tredje dag, så värdet pendlar)

post-1358-14468912274449_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något med taggar som den kan ha stuckit sig på?

Nej, inget som jag kan tänka på. Min hydnopora är det "spetsigaste" korall jag har, men jag tror inte att den går att skära sig på.

Vid närmare granskning av fläckarna verkar det som om pigmentet har blivit brunt istället för guld, dvs. inget "sår". Vissa fläckar är "genomskinliga", dvs. som om det gula pigmentet fallit bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vanligt att Lo får sådan "fläckar" särskilt om den blir lite stressad p.g.a. någonting som t.ex. höjda vattenvärden vid tillsatser av balling kemikalier.

Min är skiftande i sin färgteckning med gult, fläckig, militärkamouflage och lite annat också. Ibland kan han till och med försöka se ut som om han har vitaminbrist men det tror jag inte på eftersom han får 5 olika foder dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...