Gå till innehåll

röda havet


crille

Rekommenderade inlägg

Guest candyman

dom e benhårda med sådant du får knappt ta med dig en snäcka som

du hittar på stranden, enligt dom guiderna somjag hade när vi var nere.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att hitta bilder under vattnet från var som helst, så kan man utnyttja Googles utmärkta funktion att söka efter bilder.

Man skriver in som vanligt vad man söker och klickar sedan på "Bilder" istället för "Nätet".

Ex: http://images.google.com/images?q=sharm%20el%20sheik&svnum=10&hl=sv&lr=&rls=CNDB,CNDB:2004-21,CNDB:en&sa=N&tab=wi

http://images.google.com/images?svnum=10&hl=sv&lr=&rls=CNDB%2CCNDB%3A2004-21%2CCNDB%3Aen&q=diving+in+egypt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snorklingen i själva Sharm El Sheik och Naama Bay är av varierande kvalitet. Kommer man ut till den marina nationalparken Ras Mohammed så det dock absolut världsklass! Det finns hundratals dyk och snorklingsbåtar i Sharm och oftast är de väl värda pengarna. Man åker ut över dagen och får utmärkta rev, solsken och lite käk.

The blue hole rekommenderar jag dock inte speciellt till snorklare. Det är väldigt slitet. Där finns mängder med snorklare och dykare som inte visar revet någon större respekt utan ställer sig på korallerna, pillar på allt och bryter sönder en massa. En gång i tiden var det klassat som en av världens bästa dykplatser men nu är det mest tragiskt ur korallsynpunkt tycker jag. Det häftiga med blå hålet är själva formen.

12.jpg

Simmar man mitt i hålet så får man en svävande känsla och allt runt omkring är härligt ljusblått. Det kan vara värt ett besök. Är man ändå där och snorklar så råder jag Er att simma ut över kanten på blå hålet. Där håller korallerna en helt annan kvalitet och man slipper de ryska naturmarodörerna! Ett tips är även att gå typ 100 meter norr om blå hålet till ett ställe som heter El Bells. Därifrån kan snorkla och driva med strömmen till blå hålet. Man bör dock försäkra sig om att strömmen går åt rätt rätt (kolla med café-ägaren) och man bör vara en van snorklare/dykare eftersom det kan vara lite skrämmande för en del då det är drop-off till ett par hundra meters djup. Men korallerna och fiskarna är underbara!

Ett par kilometer norr om blå hålet och Bells ligger Ras Abu Galoum. Det här stället är som Dahab var för cirka 10 år sedan. Det är ganska primitivt och styrs av beduinerna. Hit tar man sig ofta med kamel och stannar över natten. Allt för många åker hit för att röka på istället för att dyka och snorkla.... för vattnet här är alldeles utmärkt!

Sen finns det ju givetvis min egna lilla pärla Dahab. Billigt, avslappnat och med utmärkt snorkling. Lite slitet på sina ställen, men 100ggr bättre än blå hålet.... dock inte lika bra som Ras Mohammed, Ras Abu Galoum osv. Mycket lättare dock.

När det att plocka med sig saker är det säkrast att låta bli. Den egyptiska polisen är inte helt tillförlitlig och det som är okej en gång kan kosta dig mycket pengar nästa gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för en utförlig beskrivning,Ras Mohammed är ju ett måste efter vad jag läst,jag är ingen van snorklare,men jag kommer nog att tillbringa mesta tiden i vattnet,läste någonstans om ett stort akvarium skulle finnas någonstans,i sharm.blå hålet verkar oxå intressant,kan nog bli en skön semester för en saltnörd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ras Mohammed och Dahab är fint.

Tycker att blue hole var en upplevelse när det verkligen är ett hål rakt ner och hur djupt som helst :)

Plocka inget för då lär du råka illa ut. Särskilt om du försöker ta det med dig.

Precis som Hans skriver så finns det dock möjlighet att stå på reven om du känner för det :( I alla fall så gjorde alla tyskar och ryssar det när jag var där. Sedan det här med matning och respekt för förbuden vid t.ex. national museet.

Det finns skyltar överallt ,med förbud mot matning och fotografering men det är sällan turisterna följer det och det är nog ännu mera sällan som vakterna gör någonting annat än hyscha och titta snett mot de som bryter mot reglerna. Skulle man däremot plocka någonting och försöka ta med sig så förstör du ju deras inkomstkälla och då ligger man nog pyrt till.

Min uppfattning var att snorkling vid nationalparkerna och dyk gav mycket fina minnen medans reven som ligger nära/tillhör hotellen ofta var förstörda p.g.a. allt turist pillande.

Rörigt inlägg men lite info finns det väl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä,det var inte rörigt andre´,det finns med andra ord en hel del att titta på,har köpt ett undervattenhus till min digitalkamera,så jag hoppas det blir lite u-bilder,ska finnas ett rev precis utanför hotellet,så man måste gå ut på en brygga,för att komma ut. och nä,det blir inget av med att ta hem något,jag trodde man kunde få nått papper och sen ta med nåt man köpt,men det funkar inte så.är lite öststats-stuk enligt

en arbetskamrat som kommer från oman.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit vid båda och kan säga att det är eller var bra dykning då jag var där April -94

Dyker man vid El Bells så gick vi ner i ett hål innanför stranden simmade sedan ut på ca 20meter innan vi tog av till höger och följde strömmen mot The blue hole.

The hole var jag nere på +45meter å det var en bit fortfarande ner

1.a dyket var vid the hole och 2:a dyket var vid the bells.

Vid the bells och 20meter ner var 1.a gången jag stötte på riktigt nära en vit tippad revhaj. Puls 160 och ville bara klappa den.

coola med the bells är att då man kom ut på 20meter så sa guiden innan att man ej skulle få svindel för det var bara minst 80meter ner till botten. allt var bara som en mörkblå botten man såg

Så nej ta inte hem nått eller försök med det. Visste ej hur de var då när jag var där -94 men hadde mig mig en mussla och nån fisk hem utan problem men det var ju då de:x

Dahab var ett skönt ställe och hotellet jag bodde på hette InMo (IngridMohammed) tysk som var gift med en egyptier.

Hadde ett jätte fint husrev precis utanför hotellet så detta blev ett tillhygg då man kom hem efterdagen som dykare å inte bara kunde slita sig. Tvätta av dyksakerna å på med snorkel och mask för att forsätta undervattenslivet.

Grymmt gott te är Hibiskus te

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska själv till Egypten nästa vecka för en veckas liveabord vraksafari utanför Hurgada. Jag var där förra året och gjorde dagturer.

Och som båtens enda akvarienörd så förväntas man förstås veta namnet på alla fiskar och andra kryp. Är det nån som har tips på vart man kan hitta lite namn och artbeskrivingar på det man vanligtvis ser i Rödahavet? Bibloteket i Eskilstuna har inte ett jota. Jag var själv på en tvåtimmars "Reef teatch" vid barriärrevet där dom på ett enkelt sett gick igenom det man vanligtvis såg. Jag funderar på om man ska försöka sätta ihopp något liknande material för Rödahavet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns en lysande bok för detta ändamål, redsea reef guide av helmut debelius - brukar finnas i dykbutiker om inte annat.

jag tror att det svenska förlaget heter platypus, orginalförlaget ikan.

kan förresten rekommendera hela den serien till akvarie-nissar, det är inte "akvaieböcker" i den bemärkelsen, men bra bilder och beskrivningar an djurens riktiga miljö,foder och beteenden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va i sharm i maj och bodde på hilton waterfalls, revet utanför va i mycket bra skick, et va en massa vakter som såg till att man inte va på det och pillade, va helatiden tjocka bleka ryssar som försökte stå på det och sånt:smiley5:

Såg en jävla massa häftiga fiskar tex giant travellys på 30+ och nån igelkottsfisk på runt 75cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo håller med dig, tex i thailand så e många av reven helt paj pga pantade människor som står på dom och så.

det ända stället i thailand som jag har varit på som ens kommer i närheten av rödahavet är koh nanyang (stavning??) och det e en dyk ö som man måste åka rakt ut i havet från koh samui i ett par timmar för att nå, och bara några få bungalows på ön

Om ni ska dyka i thailand så rekomenderar jag att ni provar på att dyka där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...