Gå till innehåll

Hydroid ohyra (Hydractinia sp. 01)


lottac

Rekommenderade inlägg

Har haft den där hydroiden själv och det krävs mycket för att bli av med den. Tar du upp stenen och drar bort den med pincett så kan det nog gå om du är riktigt noggran. Att bara riva bort dem kan du dock glömma.

Det jag gjorde var att hälla kokande vatten på en sten. Detta tog död på dem men tyvärr hade det redan spridit sig till närmaste stenen bredvid. På den försökte jag täcka över hydroiderna med korallepoxy och på så sätt döda dem. Detta hjälpte dock inte för efter några veckor så såg man att de stack upp igen vid kanten av epoxyn fast än jag tagit 10 gånger större bit än vad det såg ut att behövas.

Tillslut tog jag även upp denna sten men eftersom det fanns korallen som encrustat så ville jag inte koka den. Det jag gjorde var då att med ficklampa, förstoringsglas och pincett ta bort så mycket jag kunde. Sen la jag hushållspapper på de påverkade områdena och sög up kokande vatten i en spruta och sprutade på dessa områden. Korallerna klarade sig fin fint och nu är jag äntligen fri från hydroiderna.

Varning: Häller du kokande vatten på sten bör du göra det utomhus ifall det av förmodan skulle finnas nån zoanthids eller liknande som du kanske inte sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är bilder på hur mina utvecklade sig i mitt kar. Mindre än 2 månader i mellan bilderna men man kan till och med säga att det tog en månad för dem att växa så där mycket. De började nämligen inte sprida sig förrän jag fick bukt med mina alger och det var en månad efter första bilden.

post-5397-14468934113602_thumb.jpg

post-5397-14468934113873_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också haft ett stort angrepp. Det fick jag bort med en stor rensning samtidigt som jag hade ganska mycket Alubaserad fosfatremover.

Resterna dog vilket också kan bero på att det var stora mängder jag ryckte och slet i så det kanske blev något angrepp som spred sig från döda rester.

Jag skulle definitivt inte köra med planktonpreparat för koraller. Det är fin gödning för hydran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade också jättemånga men en anemon jag hade då brände i en del av kolonin och då dog allt ut!

Det lät ju bra att det gick att bränna det med en anemon ( placera en anemon vid hydroiderna).

Någon mer som har lyckats lösa Hydroid problemet på detta sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hydroid i karet som är riktigt tråkig. Jag tog ur alla stenar en och en för ett tag sen och försökte ta bort den manuellt. Det funkade inte. Nu undrar jag om Algea x skulle kunna funka? Någon som vet?

Jag har fått bort den genom att ta upp stenen och borsta ordentligt med tandborste, sen sköja ordentligt och sätta tillbaka. Efter ett par gånger var den borta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara av intresse, vad gör de för skada? Jag har hydroider i mitt ena kar, de var nästan döda men har nu långsamt börjat återhämta sig. Men jag har aldrig kännt att de är negativa på något vis. På vilket sätt blir de besvärande? Kan de skada korallerna på något vis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara av intresse, vad gör de för skada? Jag har hydroider i mitt ena kar, de var nästan döda men har nu långsamt börjat återhämta sig. Men jag har aldrig kännt att de är negativa på något vis. På vilket sätt blir de besvärande? Kan de skada korallerna på något vis?

Bränner koraller vad jag hört och ser allmänt fula ut och spider sig snabbt över hela jävla revet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...