GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

DÄ var det Àntligen bestÀllt lite större balja har ju ett rsm130 som snart gÄtt ett Är för att kÀnna pÄ hobbyn lite innan man lÀgger ner nÄgra större pengar.

Tittat pÄ lite olika modeller men föll för Eheim scubaline 460 marine, mÄtten passar mig ganska bra och det Àr en snygg möbel som jag inte behöver ha i kÀllaren...

2st Hydra 52 skall fÄ belysa det hela.

Skummare Deltec SC 1455

Lite osÀker pÄ vilka streamers jag vill ha har en vortec mp10 pÄ rsm'et och Àr vÀldigt nöjd med den men om man skall tro det som skrivs pÄ forumet Àr det inte alla som gÄr tyst och fint.

Konstigt att man klarat sig utan problem tidigare men nÀr vÀl bestÀllningen Àr lagd kÀnns det som en oÀndlig vÀntan.

• 4 veckor senare...
  • Svar 56
  • Visningar 7,8k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀra bilder

Postat
  • Författare

Posten hade varit hÀr med en present nÀr ja kom hem i fredags.

daed42e79de1ac8656bed8871a034d4a.jpg

Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk

Postat

HÀrligt! Köpte du det frÄn tyskland eller finns det svensk ÄterförsÀljare?

Postat
HÀrligt! Köpte du det frÄn tyskland eller finns det svensk ÄterförsÀljare?

Svenska ÄterförsÀljarna som vanligtvis sÀljer Eheim kan sÀlja dessa kar samt deras Eheim Incpiria marine-linje.

Men dÄ de sÀljer via grossist hÀr istÀllet för via Eheim sjÀlva i Tyskland sÄ Àr priset typ 30% högre eller mer i Sverige.

Postat
  • Författare

Köpte pÄ marinakvariet i Gbg. Blir riktigt bra, tyvÀrr sÄ jobba sambon igÄr ganska begrÀnsat vad man fÄr gjort med tre smÄttingar hemma. Hann fÄ ihop sÄ ja kunde lÀgga i slangen och börja brygga vatten igÄr sÄ nu Àr det halvfullt [emoji2] .

de15cfcc6ba21046bc2946733babec70.jpg

1ea846387b4e6866311687331910f67d.jpg

Postat
  • Författare

SÄdÀr kanske, eller..

d4cd4fd5780010f01df33164a1e50f8b.jpg

Postat
Vad hÀnger över kanten?

Det ser ut som en slang för vattenpÄfyllning? Lite grov för att vara en vanlig osmosslang dock men det Àr min gissning. :)

Postat
  • Författare

StÀmmer osmosslang, köpte naturligtvis för kort slang sÄ det fick bli en specialare sista 1,5 metern.

Nu fÄr det stÄ och gotta till sig tills nÀsta helg innan sanden Äker i för jag misstÀnker att det kan bli lite ommöblering :)

Va nog tur att inte sambon va hemma hÀllde i bakterierna och satan va det lukta.

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

Allt rullar pÄ fint, stabila vÀrden och nitrit 0, men.....

Vet inte om ja Àr över medel gnÀllig, vattennivÄn i display karet Àr enligt mig för hög. Vattenlinjen bryts pga ytspÀnning sÄ att luftfickor bildas utmed de lÀngsgÄende förstÀrkningsglasen , rakt framifrÄn ser det ok ut men nÀr man sjunker ned i fÄtöljen ser det inte sÄ naturligt ut. MisstÀnker att det Àven kommer leda till alg problem.

Eheim har inte justerbar skiva i överrinningsboxen och jag kör pumpen pÄ min.

Sista svaret frÄn eheim var att Àrendet nedlagt vattennivÄ normal, samt att jag skulle ha strömmriktning lÀngs med karet [emoji33]

Bifogar en filmsnutt (samma som ja skicka till eheim) vad tycker ni brÄka vidare eller Àr det jag som Àr överkÀnslig?

https://vimeo.com/114606091

Postat

Mina koraller kommer att göra sej riktigt bra i det karet. DÄ fÄr dom lite mer plats att strÀcka ut

Postat

GÄr det inte att ta loss kammen och flytta ner den lite, eller bara fila ner spÄren mer dÄ?

Postat
  • Författare

Det sitter en glasskiva i överrinningsboxen som reglerar nivÄn, vattnet tas bÄde frÄn kammen och frÄn insug i botten se bild före sten Àr ilagd.

HÀr kommer de att fÄ det fint krille,

Postat

Jag har sett att de anvÀnder sig av samma hÄl i deras Incpiria Marine serie ocksÄ. Vet inte hur de stÀnger av hÀverteffekten men det mÄste ju fungera dÄ de lÀr ha sÄlt en hel del kar.

Postat
Det verkar extremt konstigt med ett insug i botten av ytavrinningsfacket.

Gör ett strömavbrottstest NU.

Det sitter en extra glasskiva i dessa kar sÄ det Àr ingen fara. Eheims egen uppfinning för tystare avrinning.

Postat
  • Författare

StÀmmer att det sitter en glasskiva i boxen sÄ det Àr ingen risk för översvÀmningar.

c4f59e1820c6dde9aa9e1ed70a181bc1.jpg

NivÄn gÄr ej att Àndra utan att modifiera denna skiva.

SjÀlva frÄgan var anser ni att detta Àr ok eller ska ja brÄka vidare med eheim?

Postat

Tror det Àr svÄrt att hÀvda att detta skulle vara ett tillverkningsfel - det Àr ju sÄ karet Àr byggt.

Postat

Det med intag frÄn botten Àr ju inget nytt, sen att de sÀtter en skiva i boxen dÀr vattnet mÄste rinna över och kallar det en ny uppfinning Àr ju lite komiskt. :)

Postat
  • Författare

Inga problem vid stopp, det Àr som sagt den berömda skivan i boxen som reglerar nivÄn och ocksÄ stoppar flödet i karet nÀr nivÄn sjunker.

KÀndes lite surt att lÀgga ned sÄpass med pengar och köpa en fÀrdig produkt som kÀnns felkonstruerad.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.