Gå till innehåll

Salt med vanligt kranvatten ?


Neostar

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu kommer jag bli lynchad och utesluten, men jag har haft ett red sea max 250 och blandat från uppstart salt med vanligt kranvatten och resultatet har varit helt ok.

Här är mitt förra akvarium: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41465-Neo-amp-Therese-RSM-250

Nu tänkte jag höra varför alla varnar och säger att man ska ha osmos vatten, varför funkade det klockrent för mig med vanligt kranvatten ?

Ska köpa nytt akvarium och därför måste jag fråga ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt osmosis i snart ett år och för en månad sedan började jag få högt värde på phosfaten. Köpte en massa removers men det hjälpte föga.

Fick tipset att kolla om osmosisen fungerade och tog test på vattnet. Det visade sig att vädret på phosfaten låg långt över 2,5 och då har jag kommunalt vatten som ska vara det bästa i Sverige. Har sökt kommunens ansvarige men det har inte hört av sig i denna vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en hel del som kör utan RO om vattenverket har ok vatten. Stockholm och Göteborg är bra exempel - I Malmö skulle jag nog inte våga detta. Jag har aldrig kört med RO och jag tycker också att mina kar är helt ok för mig. Det mes kritiska är kopparen och den brukar fälla ut i ditt eget ledningssystem. Eventuella klorrester låter man C vitamin ta hand om och för att undvika koppar kan man se till att behandla allt vatten med Easy Life flytande filtermedia innan man använder det till saltblandning eller top off vatten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är för jäkla tråkigt att hålla på med osmos, men om man ska vara säker så ska man använda osmos. O vad som fungerar bra är ytterst individuellt. Om man har fullt med sps:er och jagar det yttersta på färger då kanske man måste köra osmos. I de allra flesta fallen så fungerar det bra utan. MEN om man ev. vill utesluta en tänkbar felkälla, så är valet enkelt.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...