Gå till innehåll

Byta salt från ett med lågt till ett med högt kH?


lexwin

Rekommenderade inlägg

Detta är egentligen en del av min andra tråd: Ingen åtgång Ca Mg? men postar som en ny tråd då det är en separat frågeställning.

Har sedan starten kört med Tropic Marine Pro Reef, dessutom den ökända batchen med lågt kH (Tropic Marin Pro reef - Gemensam reklamation?).

Jag har därför kört på en salinitet runt 1.0265 och på så sätt fått upp kH till runt 7 på bytesvattnet.

Även om jag hade haft en perfekt batch så misstänker jag ändå att tanken är att man skall blanda det saltet så starkt för att få vettiga värden för korallhållning.

Rätt dåligt av dem för de skriver inget om värdena på burken men nämner att det skall blandas ut till 1.022 - 1.025.

Så, som en ett försök till att åtgärda mitt problem skall jag nu testa ett annat salt, hade egentligen siktat in mig på KZ Reefers Best men fick inte tag på det och börja bli stressad av att burken var slut så det blev Reef Crystals.

Snacka om skillnad på information på förpackningen, här specar de vilka värden man kan förvänta sig på kH, Ca och Mg och dessutom med små grafer som visat sig hur det varierat över batchar över 12 månader.

Ok, problemet:

Jag har blandat TM pro reef 1.0265 och fått ett kH på ~7.2 dKH

På Reef Crystals förpackningen står det att om man blandar 1.0235 så får man ett kH på ~12.5 dKH

Rätt stor skillnad i både salinitet och kH, hur går jag tillväga, är detta ens en bra idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade nog varit bättre att höja KH med bikarbonat istället för en högra salthalt med ditt TM Pro från början, men nu är det ju lite sent så klart.

Jag tror ärligt inte att det gör så speciellt mycket. Iaf inte om jag ska gå efter Saltvattenskemi for dummies, samtidigt står det att man bör ha ett maxvärde på 12 där.

Jag har flera gånger haft ett KH på en bit över 15 utan några negativa biverkningar.

Min åsikt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade nog varit bättre att höja KH med bikarbonat istället för en högra salthalt med ditt TM Pro från början, men nu är det ju lite sent så klart.

Grejen är att jag tycker mig skönja att 35ppt verkar vara nån form av standardvärde för korallsalt? förut hade jag en jättebra länk till reef central där de jämfört värden på massa olika salter och då blandat dem till 35ppt.

Dessutom kollade jag på Red Seas hemsida och där är också 35 ppt rekommenderat för koraller.

http://www.redseafish.com/red-sea-salts/coral-pro-salt/

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1714505

Ändrat av lexwin
Hittade länken till RC
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på att "normal" salthalt i värdshaven är 35 promille. Och då är ju värdena på alla ämnen i saltvatten mätta i den salthalten. (Ca, Mg, kH och k mm)

Ok, men håller du med om att det verkar vara så att många "pro"-saltmixar verkar ha kalibrerat sina värden för att köra med så hög salinitet? Eller är tanken att man skall medvetet ha för låga värden när man byter vatten och ha nått annat som buffrar?

I början hade jag för mig att 1.023 - 1.024 var lagom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Djuren har ju utvecklats och levt i denna salthalt miljoner år så jag är övertygad om att den är bäst. Eller kanske 34,5 ppt som Indiska oceanen.

Att det står lägre salthalt på många påsar beror nog på att påsen räcker längre så. Jag kan tänka mig att somliga kunder tror att de får mer salt om det står fler liter på påsen.

Fiskar tål lägre salthalt bra men mina koraller visar tvärt om salthalten går under 32 ppt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sett någon skillnad på mina djur i 33, 34 eller 35 ppt. Högre salthalt har jag aldrig provat.

Men som sagt: I koralltriangeln är det ungefär 34,5.

Jag brukar inte titta efter vikten då det är olika skalor beroende på vad man mäter med.

Längst ut till höger i refraktometrarna brukar det finnas en skala för salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du testat att blanda en spann vid 1.0265 och mätt KH i det? Skulle du få för höga värden (på samtliga makroämnen då, kan tilläggas) så får du blanda saltet till 1.023 eller så och salta upp den sista biten med ren natriumklorid till önskad salthalt.

Jag håller på, fast tvärtom. Jag har blandat runt 1.023 och skall göra mätningar på det ikväll. Framförallt är det ju kH som jag fokuserar på, vad för värde på S har jag inte reflekterat så mycket på.

Jag har ju alltid siktat på att ligga på 8.0 i kH men jag kan inte tolka på annat sätt än att man lika gärna kan ligga på 13.0, eller missar jag nått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju alltid siktat på att ligga på 8.0 i kH men jag kan inte tolka på annat sätt än att man lika gärna kan ligga på 13.0, eller missar jag nått?

8,0 är ju väldigt naturligt och säkert rätt väg att gå, jag försöker att ha mitt stabilt på 7,7. Vid högt KH har jag för mig att kalciumkarbonat lättare fäller ut lite överallt i akvariet, så att pumpar och dylikt snabbare sätts igen med tiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8,0 är ju väldigt naturligt och säkert rätt väg att gå, jag försöker att ha mitt stabilt på 7,7. Vid högt KH har jag för mig att kalciumkarbonat lättare fäller ut lite överallt i akvariet, så att pumpar och dylikt snabbare sätts igen med tiden...

Jo, så har jag ju också tänkt tidigare. Men tänker att jag skall köra ett experiment och lägga mig lite högre eftersom jag tycker mig behöva buffra så mycket.

Uppenbarligen rekommenderar både Reef Crystals och Red Sea värden uppåt 12-13 och det är ju ändå ganska kända märken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men observera - Red Seas rekommendation gäller inte kar med ultralåga näringsvärden - där vill de ha ett KH på runt 8.

Hmm, ser det nu! Deras salt utan PRO är det som TM kallar för PRO. Trodde det var för fish only.

Aja, gjort är gjort nu iaf. Jag behövde nytt salt akut och Reef Cystals var det jag fick tag på, köpte en liten låda på prov.

Mätte upp saltet och iaf trevligt att det håller vad det lovar på förpackningen:

S: 30 ppt

kH: 12.8

Ca: 450

Mg: 1290

Pyttsade i 20 L, får se vad som händer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...