Nille83 Postat 25 november 2014 Dela Postat 25 november 2014 Har aldrig tidigare kört med aktivt kol i mina kar, varken salt eller sötvatten. Men nu fick jag med det till mitt RSM 250C så tänkte att jag kunde prova. Anledning varför jag aldrig kört med det är väl för att jag aldrig varit i en situation där det behövts. Är ni många som kör med det och vad är för och nackdelar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
odel68 Postat 25 november 2014 Dela Postat 25 november 2014 Fördelen är att det motverkar gult vatten och tar upp ev gift som korallerna kan utfälla vid stress beröring mm om jag uppfattat det rätt nackdelar vet jag inte ngt om mvh Ola. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 25 november 2014 Dela Postat 25 november 2014 Anv det jämt i mitt system. Att tänka på är att tillföra jod vid anv av kol då kol tar upp jod väldigt effektivt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Pedersen Postat 25 november 2014 Dela Postat 25 november 2014 Skulle någon kunna sammanfatta alla substanser som aktivt kol kan tänkas ta upp? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Pasaputte Postat 25 november 2014 Dela Postat 25 november 2014 Hur tillsätter men Jod ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nille83 Postat 25 november 2014 Författare Dela Postat 25 november 2014 Men det tar väl även upp nyttiga ämnen? Jod, järn, strontium och andra tungmetaller. Eller är jag fel på det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alexochingencarina Postat 25 november 2014 Dela Postat 25 november 2014 Såhär tex http://shop.biotedmarin.se/kz-jod-complex-concentrate-50-ml/4746-0 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
eddie Postat 25 november 2014 Dela Postat 25 november 2014 Varför tillsätter man jod när man kör med kol? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 25 november 2014 Dela Postat 25 november 2014 Man skall alltid tillsätta jod men vid anv av kol blir det viktigare då kol absorberar mkt jod. Man skall dock ej överdosera jod. (Iodine)Detta framkom i föredraget som han på triton lab höll på sjöfartsmuseet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
eddie Postat 25 november 2014 Dela Postat 25 november 2014 Ok... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nille83 Postat 25 november 2014 Författare Dela Postat 25 november 2014 Man skall alltid tillsätta jod men vid anv av kol blir det viktigare då kol absorberar mkt jod. Man skall dock ej överdosera jod. (Iodine)Detta framkom i föredraget som han på triton lab höll på sjöfartsmuseet.Jag pratade med Triton i telefon idag och frågade om inte kol tog bort en massa nyttiga ämnen också och fick svaret "Nä det är ingen fara"Som vanligt när det gäller saltvatten så får man olika svar beroende på vem man frågar Bästa är som vanligt att köra sitt egna race om det funkar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 26 november 2014 Dela Postat 26 november 2014 Ett mer rätt svar vore: Ja, men det är ingen fara, detsamma gäller många andra saker såsom tex skummare eller ATS/refugium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 26 november 2014 Dela Postat 26 november 2014 Frågar du en sps nerd så får du svaret att jod stärker blå färger och för mycket så går gula spser mot grönt./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 27 november 2014 Dela Postat 27 november 2014 Vill man göra det enkelt för sig så kör man bara med kol vid behov, det är absolut inget måste. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.