Datate Postat 23 oktober 2005 Postat 23 oktober 2005 Funderar på hur tusan man skall få upp vattnet från karet till skummaren som skall stå i ett skåp ca 20-30cm över karet.Hade tänkt köra med en Eheim 1250, men jag gissar att en sån inte kan suga vattnet, utan måste vara i karet.Visst kan man ha pumpen i karet, men en 1250 är ju inte direkt liten...Finns det någon pump över huvud taget, runt 1000-1500L/H, som kan suga vattnet ca 20-40cm ovanför ytan?Börjar lite smått fundera i tankarna att ställa ett ytterfilter under karet och därifrån pumpa upp vattnet till skummaren...dock handlar det om en höjdskillnad på mellan 1.6-1.8m.Hittade en Sacem MT 2000 som skall pumpa ca 2000L/H (billig är den oxå med ett pris på under 800kr). En sån borde väl fortfarande ha ca 1000L/H kvar i pumpkapacitet när det når skummaren?Med en sån lösning hade man ju även ett utrymme att ha Rowaphos å kanske aktivt kol i...Tanken är att köra skummaren och ett Deltec 20W UVC i serie, och UVCn ska ju ha ca 1000L/H för å funka optimalt. Är jag ute och cyklar, eller är det en troligt fungerande lösning? Citera
uffe2 Postat 23 oktober 2005 Postat 23 oktober 2005 Kan du inte använda en backventil, T-rör och en liten pump som du stoppar i karetLilla pumpen har du bara för att fylla slangen med vatten till pumpen (som står ovanför vattenytan) Citera
aerie Postat 23 oktober 2005 Postat 23 oktober 2005 Varför inte bara köra en Maxijet på 1200L/h och sätta längst upp i karet i ett hörn som pumpar upp till skummaren? Citera
Datate Postat 23 oktober 2005 Författare Postat 23 oktober 2005 Grejjen är väl att jag tänkte jag skulle köpa mig en begagnad 1250 och Deltec UVC...Är Maxijeten mindre än 1250an? Citera
greger Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 problemet med din ide, är att ingen av nämnda powerheads(eller nåra andra heller) har så mycket som ett snyft sugkraft om dom kommer ovanför vattenytan.Så efter ett strömavbrott så går dom torrt och uvet kan paja!så på nåt sätt måste pumpen under vattenlinjen, i eller utanför karet- eheimen kan ju trycka flera meter på utblås-sidan. Citera
Guest lysröret Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Klart att du kan ha pumpen ovanför ytan, men varje gång den ska start så måste det finnas vatten i propellern.lösningen är enkel. en slang ut ur karet som går neråt mot golvet där en pump väntar. då får du hävert effekten och den kan inte gå torr.men då blir ju problemet att du måste ha en stark pump. en pump som skickar 4000L/H borde vara lagom när man har en höjd på 1-2m. Citera
Datate Postat 24 oktober 2005 Författare Postat 24 oktober 2005 lysröret: Jag, självklart! lika smart som det är enkelt. Ställa en pump av något slag i ett av skåpen under bänken och sen upp i skåpet. Svårare var det ju inte. Hade ju endå tänkt koppla den till en "ytvattenrenare" från Eheim, å den är ju anpassad för att köras med ett filter utanför karet...även om jag vet att det finns folk som kör den med invändiga pumpar...1250an har ju en lyftkraft på upp till 2m, men den tappar nog duktigt med kraft när det börjar gå upp mot 1½m. Jaja, får la skaffa en brutalare pump sen när ekonomin tillåter och karet är på plats...Tackar för hjälpen! Citera
petrol Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Jag har en fluval ytavrinnare kopplat till ett power head i akvariet.Jag lyfter ett varningens finger här: Om du kopplar ytavrinningen till en pump utanför akvariet och en slang brister (ålder, saltveständigheten, påverkan av UVC, slarv mm)Vad händer då? Jo, akvariet tömms till det undre insuget kommer ovanför vattenytan (ca 2 dm). Bara som ett "bra att veta".Lycka till. Citera
greger Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 och då undrar jag, lysröret - hur har du räknat ut att en hävert ska kunna lyfta vatten ovan vattenytan????? Citera
Guest lysröret Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 häverten är en slang från akvariet över kanten och ner till golvet. där pumpas det uppåt.är det lufttätt så funkar det. finns det bara vatten nere vid pumpen så suger de själv från karet. häverten lyfter ju inte vattnet i sig utan pumpen drar ner det. Citera
metcrue Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Denna hävert kommer att sluta fungera om det blir strömavbrott. Citera
Niclas Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Jag körde så till mitt UV o den stannade aldrig även fast det stack en propp då o då. För mig gick det bra eller så hade jag bara tur... Citera
Guest lysröret Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Denna hävert kommer att sluta fungera om det blir strömavbrott.den kommer att funka. har erfarenheter. Citera
metcrue Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 När pumpen stannar så kommer vattnet ställa sig i samma nivå som vattnet i akvariet, alltså luft i kröken över akvariekanten. Luft och hävert blir alltid problem. Men jag kan ha fel, ingen jag nånsin skulle ha i akvariet. Å andra sidan så funkar ju ytterfilter på detta sätt? Citera
MattiasN Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 har man båda ändarna under vatten hela tiden finns ju ingen möjlighet att luft kommer in, borde väl funka utan problem Citera
Niclas Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Vattenpelaren ner i slangen/röret räcker för att dra igång häverten från burken när pumpen startar. Citera
Guest lysröret Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 låt oss säga att pumpen stannar...vattnet i uppifrån skummaren åker ner till mumpen. allt lägger sig i kröken. när pumpen börjar trycka vattnet upp till skummaren så suger den igen från karet. Citera
metcrue Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Problemet är ju att den är kopplad till en skummare som kommer att tömmas och dra ner luft i pumpen? Det är ju inget slutet system, för inga skummare är slutna. Citera
Guest lysröret Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 ingen luft kommer ner till pumpen. den står hela tiden i vatten. Citera
metcrue Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 Sant, luften är uppe i kröken, men jag är ändå bekymrad över denna installation. Nästan så jag funderar på att göra ett prov här hemma för att hur det funkar:). Citera
Guest lysröret Postat 25 oktober 2005 Postat 25 oktober 2005 kunde ju vara kul. men har du en pump och 2 slangar? Citera
petrol Postat 26 oktober 2005 Postat 26 oktober 2005 Nu blir jag förvirrad av alla tankar.. Men: Ett vanligt ytterfilter borde fixa saken? För enkel lösning? Citera
metcrue Postat 26 oktober 2005 Postat 26 oktober 2005 Om man kopplar ytterfiltret till en skummare, som det är tänkt med pumpen, så blir det kanske en annan sak. Jag skall se om jag kan gräva fram lite grejer i gömmerna här hemma, och köra ett test. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.