Gå till innehåll

Sugande pump ovanför karet?


Datate

Rekommenderade inlägg

Funderar på hur tusan man skall få upp vattnet från karet till skummaren som skall stå i ett skåp ca 20-30cm över karet.

Hade tänkt köra med en Eheim 1250, men jag gissar att en sån inte kan suga vattnet, utan måste vara i karet.

Visst kan man ha pumpen i karet, men en 1250 är ju inte direkt liten...

Finns det någon pump över huvud taget, runt 1000-1500L/H, som kan suga vattnet ca 20-40cm ovanför ytan?

Börjar lite smått fundera i tankarna att ställa ett ytterfilter under karet och därifrån pumpa upp vattnet till skummaren...dock handlar det om en höjdskillnad på mellan 1.6-1.8m.

Hittade en Sacem MT 2000 som skall pumpa ca 2000L/H (billig är den oxå med ett pris på under 800kr). En sån borde väl fortfarande ha ca 1000L/H kvar i pumpkapacitet när det når skummaren?

Med en sån lösning hade man ju även ett utrymme att ha Rowaphos å kanske aktivt kol i...

Tanken är att köra skummaren och ett Deltec 20W UVC i serie, och UVCn ska ju ha ca 1000L/H för å funka optimalt.

Är jag ute och cyklar, eller är det en troligt fungerande lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

problemet med din ide, är att ingen av nämnda powerheads(eller nåra andra heller) har så mycket som ett snyft sugkraft om dom kommer ovanför vattenytan.

Så efter ett strömavbrott så går dom torrt och uvet kan paja!

så på nåt sätt måste pumpen under vattenlinjen, i eller utanför karet- eheimen kan ju trycka flera meter på utblås-sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

Klart att du kan ha pumpen ovanför ytan, men varje gång den ska start så måste det finnas vatten i propellern.

lösningen är enkel. en slang ut ur karet som går neråt mot golvet där en pump väntar. då får du hävert effekten och den kan inte gå torr.

men då blir ju problemet att du måste ha en stark pump. en pump som skickar 4000L/H borde vara lagom när man har en höjd på 1-2m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lysröret: Jag, självklart! lika smart som det är enkelt. Ställa en pump av något slag i ett av skåpen under bänken och sen upp i skåpet. Svårare var det ju inte. Hade ju endå tänkt koppla den till en "ytvattenrenare" från Eheim, å den är ju anpassad för att köras med ett filter utanför karet...även om jag vet att det finns folk som kör den med invändiga pumpar...

1250an har ju en lyftkraft på upp till 2m, men den tappar nog duktigt med kraft när det börjar gå upp mot 1½m. Jaja, får la skaffa en brutalare pump sen när ekonomin tillåter och karet är på plats...

Tackar för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fluval ytavrinnare kopplat till ett power head i akvariet.

Jag lyfter ett varningens finger här: Om du kopplar ytavrinningen till en pump utanför akvariet och en slang brister (ålder, saltveständigheten, påverkan av UVC, slarv mm)

Vad händer då? Jo, akvariet tömms till det undre insuget kommer ovanför vattenytan (ca 2 dm). Bara som ett "bra att veta".

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

häverten är en slang från akvariet över kanten och ner till golvet. där pumpas det uppåt.

är det lufttätt så funkar det. finns det bara vatten nere vid pumpen så suger de själv från karet. häverten lyfter ju inte vattnet i sig utan pumpen drar ner det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När pumpen stannar så kommer vattnet ställa sig i samma nivå som vattnet i akvariet, alltså luft i kröken över akvariekanten. Luft och hävert blir alltid problem. Men jag kan ha fel, ingen jag nånsin skulle ha i akvariet. Å andra sidan så funkar ju ytterfilter på detta sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

låt oss säga att pumpen stannar...vattnet i uppifrån skummaren åker ner till mumpen. allt lägger sig i kröken. när pumpen börjar trycka vattnet upp till skummaren så suger den igen från karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...