Postat 25 oktober 200520 Ă„r HejKöpte en Lineatus igĂ„r ca 5 cm lĂ„ng, kommer upp idag Ă„ ser att han ligger uppĂ„nepĂ„ Ă„ nĂ€r han simmar sĂ„ vet han varken upp eller ner misstĂ€nker att simblĂ„san hade rykt pĂ„ den lille stackarn antagligen sĂ„ har han blivit rĂ€dd Ă„ simmat in i en sten eller nĂ„t för han mĂ„dde prima igĂ„r Ă„ Ă„t gjorde han med en gĂ„ng. Ăr detta nĂ„t man fĂ„r rĂ€kna med inom saltvatten eller Ă€r det speciellt svĂ„rt med smĂ„ fiskar
Postat 25 oktober 200520 Är Lineatus Àr absolut ingen nybörjar fisk. En av de svÄraste jag har haft med liknande utfall Att jÀmföra en lineatus med all annan saltvattensfisk som erbjuds i handeln Àr som att jÀmföra guppy med vildfÄngad Heckel Discus el dyl. Man bör ha optimala förhÄllanden till den fisken enligt min mening.
Postat 25 oktober 200520 Är Författare Nu tror inte jag att det var fel pÄ mitt vatten eftersom jag har en palettkirurg som mÄr hur fint som helst Ä den skall ju inte heller vara en nybörjarfisk tror mer pÄ att den har krockat med nÄt, har en pincettfisk som var pÄ den lite men inget allvarligt ville bara veta om sÄnt hÀr förekommer mer i salt Àn sött med tanke pÄ att man har mer sten Ä cirkulation
Postat 25 oktober 200520 Är överlevnads-statistiken för just lineatus verkar vÀl vara ungefÀr 5%.denÀr vÀl rent allmÀnt accepterad som hopplös,den Àr avsevÀrt mycket svÄrare Àn hepatus och tillsammans me achilles en av dom tvÄ svÄraste kirurgerna
Postat 25 oktober 200520 Är sannolikheten att den krockat till sig skadorna Àr ganska lite, det lÀr nog ligga nÄgot annat bakom problemen
Postat 25 oktober 200520 Är Författare Att den skulle vara sÄ svÄr visste jag faktiskt inte. FÄr se vad det blir nÀsta gÄng men lineatus hör till mina absoluta favoriter inom kirurger
Postat 26 oktober 200520 Är Ett litet tips till er som gillar kirurger!LÀs dessa sidor de ger en bra fingervisning om vad som man kan förvÀnta sig av de olika arterna!http://www.wetwebmedia.com/acanthurTngs.htmhttp://www.wetwebmedia.com/badacanthurusaq.htm
Postat 26 oktober 200520 Är Författare jag fÄr se hur det blir med lineatusen kanske vÀntar ett tag med den men ska göra ett försök till med en större sÄ smÄningom
Postat 27 oktober 200520 Är Lineatus bör vara större nÀr du köper dem Àn 5 cm, de mÄste Àta och dÄ allra helst granulat som innehÄller allt de behöver annars kommer du fÄ problem med nÀringen hos fisken och den kan inte tillgodose sig all föda.Problemet Àr att ju större de Àr ju aggressivare blir de ocksÄ. RÀkna med att den inom loppet av 1 Är har vuxit till sig sÄ den Àr cirka 70 % av sin normala storlek.Sist men störst - köp aldrig en lineatus som inte Àter i affÀren, om de just har matat be om att fÄ komma tillbaka senare och nöj dig inte med att den Àter "massor" av artemia för det Àr totalt vÀrdelöst. Den skall Àta riktig mat
Postat 27 oktober 200520 Ă„r Tjenare!Ok,vad Ă€r riktig mat?.LĂ„nar trĂ„den lite.Jag har en Koppar bandad pincett fisk som bara Ă€ter Artemia.Ăr Artemia en nĂ€rings fattig kost?.Vad ska en sĂ„n fisk Ă€ta mer?.MVH Jocke
Postat 27 oktober 200520 Är Författare Ang Lineatus ofta nÀr dom fÄr in dom sÄ vill dom ha dom i butiken sÄ kort tid som möjligt vilket Àr en stor nackdel för oss konsumenter Ànda man har att gÄ pÄ Àr hur fisken ser ut just nÀr dom fÄtt in den. Har hÀnt att jag har fÄtt ta fisken direkt ur lÄdan nÀr den kommer till butiken vilket Àr imot mina principer men vill man ha en speciell firre sÄ fÄr man ju göra sÄ den firren dog efter 2 dagar sÄ det blir inte att göra sÄ igen dÄ hoppar jag hellre den firren
Postat 27 oktober 200520 Är Just nÀr det gÀller Lineatus, Pygoplites och Achilles skall man kanske aldrig köpa fisken i sÀcken utan se till att man vet vad man fÄr. Du kan ju *tjinga* fisken men sÀg dÄ till affÀrens Àgare att du vill hÀmta den först om 1 mÄnad.GÄr han inte med pÄ detta sÄ vet han vÀl innerst inne att fisken kanske inte Àr sÄ lysande som han/hon vill pÄskina och förtjÀnar dÄ inte att du eller nÄgon annan konsument handlar hos denna igen.Jag brukar handla mina dyra fiskar av en kille som har fÄtt mycket kritik pÄ forumet för dÄlig salthalt. Men hade folk lagt lite möda pÄ att kritisera sÄ hade man kollat upp fakta först.Han kör sina fiskar i 3 system för att de skall koppas upp ifrÄn jÀtte extremt lÄg salthalt till mer normal akvarienivÄ. PÄ sÄ sÀtt kan man avlÀgsna mycket av de parasiter som annars kan följa med och skada fisken. NÀr han har haft fisken i karantÀn i nÄgon vecka sÄ att han ser att den Àter och hÄller fin kvalite sÄ kan man "boka" den.I och med att han anser att fisken hÄller bra kvalite och bokning Àr möjlig sÄ kan man ha sin fisk "stÄende" hos honom ett bra tag. Jag sÄg till exempel till att min lineatus var hos honom i nÀstan 1 mÄnad innan den kom hem till mig. Den Àter allt som slÀngs ner och kom fram efter 12 timmars leverans ur fin som helst och framförallt tjock som en gris vilket tyder pÄ att handlaren inte har ljugit nÀr han sÀger att fisken Àter det den skall och mÄr bra.Allt för mÄnga handlare kan lÀtt sÀga att fisken har gÄtt i systemet i 2 veckor och Àter mycket bra. Sen förhÄller det sig kanske sÄ att fisken har Àtit artemia i tvÄ veckor trots att den livnÀr sig pÄ grön foder och pÄ sÄ sÀtt Àr helt utmÀrglad inombords.Svar till Jocke:Artemia kakor Àr inte det bÀsta. I första hand sÄ innehÄller en sÄdan "kaka" sÀkert 50%, om inte mer, fukt/vatten och det som verkligen Àr artemiadjur innehÄller inte mycket nÀring.Det finns toppfoder i nÀstan alla affÀrer idag och alla som har kontakt med simontorp eller nÄgon annan lite större grossist kan ta hem nÄgot av följande:Fryst foder:Ocean nutrition formula one Ocean nutrition formula twoSan Fransisco bay butterfly and angelfish dietTorr foder:Ocean nutrition, vad som helst frÄn serien slÄr det mesta annat pÄ marknadenSalifert energy plusFrysfodret Àr det som rÀknas som mest perfekt men det kan vara svÄrast att fÄ tag pÄ och krÀvs kanske bara om man har extremt tjuriga fiskar eller kÀnsliga sÄdana som behöver foder som baserar sig pÄ speciella komponenter som svamp eller dylikt.Granulatet Àr det som jag verkligen kan rekommendera och det gÄr att skicka efter nÀstan varifrÄn som helst. Din lokala affÀr kan ta hem det Àven om de inte har saltvatten i sitt sortiment.Dessa granulat innehÄller hur mycket som helst och ser till att fiskens fÀrger, immunförsvar och fet reserver byggs upp.SÀrskilt Salifert har jag haft stora framgÄngar med nÀr det gÀller uppmatning av tunna tjuriga fiskar.Hoppas det gav lite svar.
Postat 27 oktober 200520 Är Dimorb, du verkar vÀl insatt i det hÀr med matmÀrken. Jag anvÀnder Omega One marine och kelp flakes. KÀnner du till om detta Àr ett bra mÀrke? Vet du hur OSIs produkter Àr?Mvh Peter
Postat 27 oktober 200520 Är SÀrskilt Salifert har jag haft stora framgÄngar med nÀr det gÀller uppmatning av tunna tjuriga fiskar.Detta kör jag med Ä kan hÄlla med att de Àr verkligen ett toppen foder. Fiskarna verkligen Àlskar det. I början sÄ han de knappt se vad det var eftersom det sjunker direkt men nu sÄ stÄr de Ä vÀntar med högst hugg.Kör med den som heter Salifert Energy plus
Postat 27 oktober 200520 Är Författare kör med formula 2 Ä detta funkar fint för mig, sjunker direkt Ä precis som wrang sÄ tog det ett par gÄnger innan dom fattar att det Àr kÀk
Postat 27 oktober 200520 Är Ocean nutrition sjunker snabbare Àn salifert men det spelar mindre roll. Fiskarna fÄr börja Àta frÄn botten.TyvÀrr vet jag inte hur de mÀrkena Àr eftersom jag sjÀlv inte har anvÀnt dem.Men OSI:s tycker jag mig kÀnna igen. Tror det har varit uppe pÄ forumet tidigare.
Postat 27 oktober 200520 Är Det som john w beskriver Àr ju sorgligt, men sÀkert inte helt ovanligt - men det finns tack Ä lov seriösa handlare ocksÄ!!I min mattebok sÄ Àr det billigare att betala 500 för en fisk som överlever Àn 250 för en som inte gör det!
Postat 27 oktober 200520 Är Författare NÀr jag höll pÄ med sötvatten sÄ hittade jag vÀrldens bÀsta butik den ligger i nol hos den handlaren var det aldrig nÄgra problem han tar sig tid för sina kunder Ä dör fisken sÄ fÄr man en ny direkt. Men saltbutikerna Àr ju inte sÄ mÄnga om man jÀmför med sötvatten sÄ chansen att fÄ en likadan handlare inom salt Àr ju sÄ gott som obefintlig
Postat 27 oktober 200520 Är Tjenare!Har kollat runt pÄ webb shopparna men hittar det inte vart köper ni Salifert Energy plus?.MVH Jocke
Postat 27 oktober 200520 Är Nja, hitta en handlare som ersÀtter en fisk som dött lÀr vÀl vara svÄrt inom salthobbyn,med tanke pÄ alla parametrar som kan fela hemma hos den enskilde kunden, sÄ vore det ungefÀr som att sÀlja toapapper för turbosniglar.Men emellan det och nÄn som sÀjer direkt ur kartong Àr det ju en bra bit!
Postat 27 oktober 200520 Är Författare Kom ju en lag för inte sÄ lÀnge sedan att garantin Àven gÀllde levande men jag tror det blir svÄrt att fÄ rÀtt för som sagt sÄ kan det ju vara ens eget kar det Àr fel pÄ
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.