Gå till innehåll

Lineatus


john.w

Rekommenderade inlägg

Hej

Köpte en Lineatus igår ca 5 cm lång, kommer upp idag å ser att han ligger uppånepå å när han simmar så vet han varken upp eller ner misstänker att simblåsan hade rykt på den lille stackarn antagligen så har han blivit rädd å simmat in i en sten eller nåt för han mådde prima igår å åt gjorde han med en gång. Är detta nåt man får räkna med inom saltvatten eller är det speciellt svårt med små fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lineatus är absolut ingen nybörjar fisk. En av de svåraste jag har haft med liknande utfall :(

Att jämföra en lineatus med all annan saltvattensfisk som erbjuds i handeln är som att jämföra guppy med vildfångad Heckel Discus el dyl. Man bör ha optimala förhållanden till den fisken enligt min mening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror inte jag att det var fel på mitt vatten eftersom jag har en palettkirurg som mår hur fint som helst å den skall ju inte heller vara en nybörjarfisk tror mer på att den har krockat med nåt, har en pincettfisk som var på den lite men inget allvarligt ville bara veta om sånt här förekommer mer i salt än sött med tanke på att man har mer sten å cirkulation

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lineatus bör vara större när du köper dem än 5 cm, de måste äta och då allra helst granulat som innehåller allt de behöver annars kommer du få problem med näringen hos fisken och den kan inte tillgodose sig all föda.

Problemet är att ju större de är ju aggressivare blir de också. Räkna med att den inom loppet av 1 år har vuxit till sig så den är cirka 70 % av sin normala storlek.

Sist men störst - köp aldrig en lineatus som inte äter i affären, om de just har matat be om att få komma tillbaka senare och nöj dig inte med att den äter "massor" av artemia för det är totalt värdelöst. Den skall äta riktig mat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang Lineatus ofta när dom får in dom så vill dom ha dom i butiken så kort tid som möjligt vilket är en stor nackdel för oss konsumenter ända man har att gå på är hur fisken ser ut just när dom fått in den. Har hänt att jag har fått ta fisken direkt ur lådan när den kommer till butiken vilket är imot mina principer men vill man ha en speciell firre så får man ju göra så den firren dog efter 2 dagar så det blir inte att göra så igen då hoppar jag hellre den firren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just när det gäller Lineatus, Pygoplites och Achilles skall man kanske aldrig köpa fisken i säcken utan se till att man vet vad man får. Du kan ju *tjinga* fisken men säg då till affärens ägare att du vill hämta den först om 1 månad.

Går han inte med på detta så vet han väl innerst inne att fisken kanske inte är så lysande som han/hon vill påskina och förtjänar då inte att du eller någon annan konsument handlar hos denna igen.

Jag brukar handla mina dyra fiskar av en kille som har fått mycket kritik på forumet för dålig salthalt. Men hade folk lagt lite möda på att kritisera så hade man kollat upp fakta först.

Han kör sina fiskar i 3 system för att de skall koppas upp ifrån jätte extremt låg salthalt till mer normal akvarienivå. På så sätt kan man avlägsna mycket av de parasiter som annars kan följa med och skada fisken. När han har haft fisken i karantän i någon vecka så att han ser att den äter och håller fin kvalite så kan man "boka" den.

I och med att han anser att fisken håller bra kvalite och bokning är möjlig så kan man ha sin fisk "stående" hos honom ett bra tag. Jag såg till exempel till att min lineatus var hos honom i nästan 1 månad innan den kom hem till mig. Den äter allt som slängs ner och kom fram efter 12 timmars leverans ur fin som helst och framförallt tjock som en gris vilket tyder på att handlaren inte har ljugit när han säger att fisken äter det den skall och mår bra.

Allt för många handlare kan lätt säga att fisken har gått i systemet i 2 veckor och äter mycket bra. Sen förhåller det sig kanske så att fisken har ätit artemia i två veckor trots att den livnär sig på grön foder och på så sätt är helt utmärglad inombords.

Svar till Jocke:

Artemia kakor är inte det bästa. I första hand så innehåller en sådan "kaka" säkert 50%, om inte mer, fukt/vatten och det som verkligen är artemiadjur innehåller inte mycket näring.

Det finns toppfoder i nästan alla affärer idag och alla som har kontakt med simontorp eller någon annan lite större grossist kan ta hem något av följande:

Fryst foder:

Ocean nutrition formula one

Ocean nutrition formula two

San Fransisco bay butterfly and angelfish diet

Torr foder:

Ocean nutrition, vad som helst från serien slår det mesta annat på marknaden

Salifert energy plus

Frysfodret är det som räknas som mest perfekt men det kan vara svårast att få tag på och krävs kanske bara om man har extremt tjuriga fiskar eller känsliga sådana som behöver foder som baserar sig på speciella komponenter som svamp eller dylikt.

Granulatet är det som jag verkligen kan rekommendera och det går att skicka efter nästan varifrån som helst. Din lokala affär kan ta hem det även om de inte har saltvatten i sitt sortiment.

Dessa granulat innehåller hur mycket som helst och ser till att fiskens färger, immunförsvar och fet reserver byggs upp.

Särskilt Salifert har jag haft stora framgångar med när det gäller uppmatning av tunna tjuriga fiskar.

Hoppas det gav lite svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Särskilt Salifert har jag haft stora framgångar med när det gäller uppmatning av tunna tjuriga fiskar.

Detta kör jag med å kan hålla med att de är verkligen ett toppen foder. Fiskarna verkligen älskar det. I början så han de knappt se vad det var eftersom det sjunker direkt men nu så står de å väntar med högst hugg.

Kör med den som heter Salifert Energy plus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ocean nutrition sjunker snabbare än salifert men det spelar mindre roll. Fiskarna får börja äta från botten.

Tyvärr vet jag inte hur de märkena är eftersom jag själv inte har använt dem.

Men OSI:s tycker jag mig känna igen. Tror det har varit uppe på forumet tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag höll på med sötvatten så hittade jag världens bästa butik den ligger i nol hos den handlaren var det aldrig några problem han tar sig tid för sina kunder å dör fisken så får man en ny direkt. Men saltbutikerna är ju inte så många om man jämför med sötvatten så chansen att få en likadan handlare inom salt är ju så gott som obefintlig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, hitta en handlare som ersätter en fisk som dött lär väl vara svårt inom salthobbyn,

med tanke på alla parametrar som kan fela hemma hos den enskilde kunden, så vore det ungefär som att sälja toapapper för turbosniglar.

Men emellan det och nån som säjer direkt ur kartong är det ju en bra bit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...