Gå till innehåll

Pelles 1,12 kubiksrev


Zapf

Rekommenderade inlägg

Dags att starta min första akvarietråd. Saltvattensresan har varit lång och krokig :) I sommar blev det flytt till radhus och stora akvariedrömmar väcktes till liv :) mao håller ett Percula 120 på att avvecklas. En 1 år gammal burk inhandlad av en skön kille som kroknat och behövde lägga ner.

Det blev en burk på 200x80x70h med tillhörande ställning i stål och sump. Det inhandlades även en RE Supermarine 200 plus lite snygga LS och enstaka koraller.

I skrivande stund håller jag på och ljudisolerar underskåp och planerar för att det skall bli så snyggt som möjligt. Tråkigt jobb men som man förhoppningsvis inte kommer ångra sen.

Vid flytten var oturen framme och två flisor lossnade, tråkigt ful lagning men som jag får leva med.

Mina Kessil 360n kommer att flyttas över till nya burken men dom kommer att behöva utvärderas. Jag är inte helt säker på att 360n kommer att funka över en 80 bred burk?

Så här ser det ut nu:

cda298ae3e84042a94abbe6cc36e6e9f.jpg

3fb718d2a88917f0b8067e0e54c8bb60.jpg

Lagning:

e9e62cc48c7f76e24a565c64c20ddc26.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis du är redan utsedd till utrikes och säkerhetsministerposten för det här akvariet. Två mycket ansvarsfulla poster. Vi får fixa blåljus till nån av dina kärror. Kan behövas vid låga calciumvärden, fisksorg mm etc och vice versa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för visat intresse. Jag kommer skynda långsamt. Väggen bakom akvariet måste målas inan den förvinner utom räckhåll.

Colan du borde åka på hembesök hos Bjomat. Han har också borrat hål i vardagsrumsgolvet :)

Problem nr 1: konstaterade just att sumpen smiter in med 1 cm frihöjd. Ena sidan är visserligen 15 cm lägre men det blir helt oåtkomligt. Måste kapas ner på nåt vis. Nån 08 här som är grym med glasskärare som vill bli bjuden på middag nån kväll? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl åka på studebesök hos er båda då ( Björn har jag varit hemma hos, men inte kollat dragningen )

Ang Problem 2, får du ur skummarkoppen vid rengöring?

Kör du fortfarande med ATS/Ska du fortsätta med det ? Hur blev slutsatsen innan du flyttade ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror koppen går ur med nöd och näppe. Inte provat än, bara mätt. Om jag lyckas med att få in ATSen och rensa nätet smidigt så fortsätter jag med den ett tag till. Den är lite väl stor :-/

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror koppen går ur med nöd och näppe. Inte provat än, bara mätt. Om jag lyckas med att få in ATSen och rensa nätet smidigt så fortsätter jag med den ett tag till. Den är lite väl stor :-/

Sent from my iPad using Tapatalk

Lösningen blir således automatisk nackrengörare och koppla på en extern behållare till skummarkoppen :) Inga problem Pelle!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avsågade IKEAgarderobsdörrar på plats. Nu saknas bara sidostycken och lite mer ljudisolering och massor av annat fix :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ett tips.. Den där ljudisoleringen gör inte nån direkt effekt. Den är till för att reflektera/isolera ut ljud och inte att absorbera.

jag har samma i min sump och fick besök av en ljudtekniker som sågade idén helt.

Mattan som det är små pyramider på är bättre om man vill absorbera ljud.

i övrigt så ser det bra ut! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...