Gå till innehåll

Pelles 1,12 kubiksrev


Zapf

Rekommenderade inlägg

Den som lever får se helt enkelt. Ljustekniken tar ju stormsteg nuförtiden. Men så länge tror jag att jag kommer bli nöjd med Kessil. Olika saker är viktiga för olika människor. Jag föredrar det glitter som uppstår från mer koncentrerade ljuskällor så det får bli Kessil nu ett tag. Work in progress :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som lever får se helt enkelt. Ljustekniken tar ju stormsteg nuförtiden. Men så länge tror jag att jag kommer bli nöjd med Kessil. Olika saker är viktiga för olika människor. Jag föredrar det glitter som uppstår från mer koncentrerade ljuskällor så det får bli Kessil nu ett tag. Work in progress :)

Ok, var det blue fish controller du körde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker ordna med ett smidigt och snyggt påfyllnads och avloppssystem från burken i vardagsrummet till toan intill utan att dra för mycket rör.

Tror ni att det här kan funka? Vill få in osmosreturvattnet i samma rör som pumpdrivna vattentömningen. Jag tänker att det borde funka så länge rören/kopplingarna vid akvariet sitter högre än själva utloppet i badrummet. Kom gärna med tankar och idéer.

Slarvig ritning:

094517fdc3147c3053547cb849efa0c6.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En backventil kan va på sin plats. Får kolla så den inte kräver för mycket tryck och påverkar osmosen felaktigt. En enkel kulbackventil kan kanske funka?

Hävert borde inte bli ett problem precis som laggeman tänkt, nån deciliter på sin höjd.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sakta men säkert rör sig projektet framåt. Sump hamnat hos Sture för förminskning. Onödigt dyra vvs prylar inhandlade, nya hål i badrumskaklet. Förhoppningsvis kommer detta resultera i smidiga enkla vattenbyten. Underskåpet närmar sig färdigställande (lite ljudisolering kvarstår).

Ända in i kaklet:

d10984e96e63641022b26206bfe508a3.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har velat fram och tillbaka. Skall jag ha osmosen under akvariet eller i ett skåp under handfatet i badrummet. Ett bättre kondensalternativ är att ha osmosen under handfatet. Då skulle jag kunna dra osmosvattenpåfyllning i ett rör tillsammans med elsladd som styr ventil till osmosen under handfatet. Vill inte dra fler rör eller sladdar. Det skulle också kunna funka men krångligare. Tänkte slå till på tunzes nivåstyrning och ventil. Den använder väl sig inte av nån stark spänning man behöver oroa sig för. Eller är det dumt? korkat? El och kondenserande slang i samma rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Nike. Antar att fuktspärren nu är bruten i badrummet. Det brukar försäkringsbolag inte se med blida ögon på om det händer något. Har tyvärr erfarenhet från detta sista året. Det anses som en enhet och bryts den någonstans skall allting egentligen göras om, iaf enligt Bygg & keramikrådet. Ska inte måla fan på väggen men verifiera med ditt försäkringsbolag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där oroar jag mig inte jättemycket över, tätar lite med silikon runt rören. Jag har bestämt mig för att ha osmosen under handfatet i badrummet så kondensen kommer bli minimal under sträckan mot akvariet. Men tack ändå för inlägg. Sånt där är viktigt att informera om och ta hänsyn till. Jag är dock inte den försiktiga typen och orkar inte hålla på och ringa försäkringsbolag m.m. (får man väl äta upp en vacker dag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jaa du. Äntligen börjat fylla burken men hade ett bakslag i fredags. Tydligen var sumpen lite konisk (tjockare nertill) och jag min nöt hade bara mätt upptill där den skulle gå in med någon millimeters marginal. Det gick åt helvete! Hade gärna önskat att säljaren informerat om detta (han hade den i ett rum bredvid).

Dags att börja spåna på en ny sump.

Sent from my iPad using Tapatalk

Ändrat av bjomat
modererad
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om den här sumpen jag Sketchat på? Facken till höger är för osmosvatten och längst till höger för att blanda saltvatten i.

[ATTACH=CONFIG]125454[/ATTACH]

hur får du vatten till de högra facken? det kan vara svårt att hälla i om du har tänkt gå med hinkar, då hinkar tar i ramen på sumpen. jag tänkte göra lika som dig, men beslutade mig för att gå med dunk istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dragit slangar och ledningar till badrummet intill. Där kommer tunzes osmosmagnetventil kopplas in och styra vattennivån i osmosdelen. Sen kommer ytterligare en tunze styra nivån i sista facket i sumpen från osmosvattendelen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Ändrat av Zapf
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...