Mr_Ewing Postat 10 maj 2015 Postat 10 maj 2015 Du har slut på nitrat. Mina knappar drar alltid ihop sig nitraten är slut. Lita inte på ditt nitrattest är mitt bästa råd. Citera
Zapf Postat 13 maj 2015 Författare Postat 13 maj 2015 Ja det är en klok tanke. Testade 10 igår igen. Bjomat föreslog kol men på 3 dagar ser jag ingen förändring.Den som kunde ta fram pålitliga tester skulle kunna tjäna en rejäl hacka. Tidigare har jag ändå tyckt mig kunna förlita mig på Saliferts nitrattest. Men man kanske ska förlita sig på knapparna mer?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Zapf Postat 13 maj 2015 Författare Postat 13 maj 2015 Jultomten kom tidigt i år :-)Men herregud vilket drag, även på lägsta. Vi pratar i tsunamitermer här. Skulle lätt kunna ordna med en malström på högsta. Ev felköp? RW-15 hade räckt. Får rikta strålen mot mittpelaren för att inte sanden ska blåsa bort (inställd på lägsta). Jag gillar att dom går att ställa in så att dom alternerar.Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Citera
bjomat Postat 24 augusti 2015 Postat 24 augusti 2015 Hur har det gått under sommaren? Berätta lite för oss hur det går i karet Citera
Zapf Postat 21 november 2015 Författare Postat 21 november 2015 HejHar legat lågt ett tag. Haft strul med trasig termometer som lurade mig att skruva upp doppvärmarna lite väl mycket i somras Citera
Zapf Postat 21 november 2015 Författare Postat 21 november 2015 Bild på burken idag. Kessil ger ett vansinnigt tråkigt fotograferingsljus. Ibland funderar jag på att byta belysning bara pga av detta. Citera
mamadubba Postat 21 november 2015 Postat 21 november 2015 Tycker det ser riktigt bra ut, de flest akvariebelysningar ger dåligt fotograferingsljus så gräset är nog inte grönare i detta fallet tyvärr. Citera
bjomat Postat 22 november 2015 Postat 22 november 2015 Skönt det verkar vänt Pelle!! Snart får du komma och rota i fraggkaret Citera
Zapf Postat 24 november 2015 Författare Postat 24 november 2015 Min recirkulerande BPreaktor. Erfarenheten hittills är väl att den är svår att kalibrera. Man hamnar lätt på 0 No3. Men skam den som ger sig.https://vimeo.com/146835098Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
bjomat Postat 25 november 2015 Postat 25 november 2015 Du kan du Pelle Berätta gärna hur en sådan recirkulerande reaktor fungerar. Säkert flera som är nyfikna! Citera
Zapf Postat 7 december 2015 Författare Postat 7 december 2015 (ändrat) På Björns begäran kommer här en egenhändigt ipadkonstruerad bild :-)Hoppas den går att förstå något sånär.Kan tillägga att jag fram tills nu låtit det droppa vatten från utloppet. Nyligen ökat flödet något då No3 stigit lite den senaste tiden.Sent from my iPad using Tapatalk Ändrat 7 december 2015 av Zapf 1 Citera
Zapf Postat 12 december 2015 Författare Postat 12 december 2015 Fann varandra idag Tog några veckor.Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Citera
Zapf Postat 16 december 2015 Författare Postat 16 december 2015 (ändrat) Idag kom domen!Inte så illa som jag trodde men ligger alldeles för högt i fosfor och fosfat. Nån som vet om det finns ett samband mellan dom?Sent from my iPad using Tapatalk Ändrat 16 december 2015 av Zapf Citera
ormet Postat 17 december 2015 Postat 17 december 2015 Ja det är i praktiken samma sak. De mäts med olika skala.Fosfor är grundämnet. Fosfat är den förening vi har i akvariet.Doserar du kväve eller kör du med remover som komplement till bp-reaktorn? Citera
Zapf Postat 17 december 2015 Författare Postat 17 december 2015 (ändrat) Inte för tillfället. Kommer att öka andelen pellets och prova pellets för fosfat. Ligger runt 10-15 i No3 också. Det värdet skall också ner.Nån som har erfarenhet kring pellets för fosfat?Sent from my iPhone using Tapatalk Ändrat 17 december 2015 av Zapf Citera
ormet Postat 18 december 2015 Postat 18 december 2015 Nej, men vet att de skräpar ner så det är viktigt att fånga utflödet i en filtersocka. Men med dina värden på no3 & po4 så behöver du nog bara öka recircen eller lägga i lite mer pellets. När något värde börjar närma sig 0 är det dags att fundera på hur det skall fintrimmas, Citera
bjomat Postat 19 december 2015 Postat 19 december 2015 Håller med ormet - öka mängden biopellets litegrann och släpp ut mer från reaktorn. Ta det varligt bara... Citera
Zapf Postat 4 februari 2016 Författare Postat 4 februari 2016 Jo en hel drös med koraller . Supertack Björn. Dekorerade framförallt min högra pelare med Röd Digitata blev verkligen ett lyft. Tack igen! Sent from my iPhone using Tapatalk 3 Citera
bjomat Postat 5 februari 2016 Postat 5 februari 2016 Snyggt Pelle. Tack för hjälpen igår också Citera
Rameau Postat 5 februari 2016 Postat 5 februari 2016 Snyggt! Får du hålla extra koll på KH några dagar fram över då Citera
Zapf Postat 5 februari 2016 Författare Postat 5 februari 2016 Will do! Och det behövs nog. Tror jag ökade min korallmängd med 500-600% igår. Har legat stadigt på 9,9 i flera månader men nu får jag nog vara alert. Sent from my iPad using Tapatalk Citera
bjomat Postat 5 februari 2016 Postat 5 februari 2016 Japp. Typ om ett par dagar borde det märkas. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.