Gå till innehåll

Tunze Turbel stream kit


Anders/Bo

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

såg i din profil att du har ett 450L. till det räcker det med en TS07 kit. 7000L/timmen. med dubbelkontroller.

annars kan du köpa till en sådan pump till. men kör du fullt flöde med 7000L/timmen så räcker det ganska långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg i din profil att du har ett 450L. till det räcker det med en TS07 kit. 7000L/timmen. med dubbelkontroller.

annars kan du köpa till en sådan pump till. men kör du fullt flöde med 7000L/timmen så räcker det ganska långt.

Hur vet du det? Har du provat? De som svarat i tråden talar om vad de har i sina kar och om det är lagom/för mycket/för lite.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Hur vet du det? Har du provat?

nej jag har inte provat det till 450L. men det är ganska bra sprutt på 7000L/H.

men, vill man ha lite kraftigare cirkulation så är det ju bara att välja modellen större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*lånar tråden lite*

Har själv varit inne på och skaffa Tunze TS7 7000l/h Kit till mitt 400 liters. Men här verkar det inte så positivt med de kitet till ett akvarium i den storleken. Vad skulle ni rekommendera? En stor pump, eller två mindre eller, två större? Fortfarande inom Tunze kit. Hur skulle ni placera två pumpar i varsin ände på akvariet eller på bägge på samma sida, en bit från varandra?

Nu ska det ju vara någorlunda ekonomiskt med =), dessa Tunze kit är ju ganska dyra, speciellt om man ska ha flera pumpar och en större controller.

Mvh,

Alex

Ps. Var beställer ni sådana här grejer billigast? Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ som jag tycker fungerar bra är Tunze Turbelle 4002 pumpar.

Fördelar:

- Inga anemoner m.m. fastnar i insuget =>

Inget haveri med söndermalda anemoner och påföljande nitritbomber

- Bra extra filtrering (skumplast), då pumpen har högt vattenflöde

- Ingen värmeutveckling i karet

Nackdelar

- Dålig spridning på vattenstrålen

- Lite mera oljud

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade på tunzes hemsida och tex kitt TS24 som verkar vara det mest intresanata

kostar runt 7000 Jag undrar om det går att driva dom med ett separt nätagregat,

så man kan köpa 1 pump i taget och sedan komplitera med styrningen senare.(Sparar

pengar till dykresa Sharm El Sheik) MVH Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade på tunzes hemsida och tex kitt TS24 som verkar vara det mest intresanata

kostar runt 7000 Jag undrar om det går att driva dom med ett separt nätagregat,

så man kan köpa 1 pump i taget och sedan komplitera med styrningen senare.(Sparar

pengar till dykresa Sharm El Sheik) MVH Anders

Visst kan du detta. Börja med en modell som heter 6100 denna är utan styrning sedan är det bara att köpa till fler pumpar och jacka in dessa i Multicontrollern

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6100 är den starkare pumpen på kapacitet mellan 4000-12000l/h. Du kan justera flödet genom en skruv på styrenheten på pumpen tills du köper en multicontroller som kan simulera olika lägen. Kostar dock säkert mer att köpa de separata än om du köper som paket (fast hittar du andra hand så blir det billigare ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...