Gå till innehåll

Tivolis akvarium 270 000 liter


Henke

Rekommenderade inlägg

Det här är säkert gamla nyheter för er, annars en rolig överrasking. Tivoli i Köpenhamn har skaffat ett tämligen stort akvarium:

Fakta

Længde: 30 meter

Højde: 3 meter

Dybde: 3 meter

Liter vand: 270.000

Ruden: Akryl (15 cm tyk og 13,5 tons)

Antal fisk: 1600

Antal koraller: 2500

http://www.tivoli.dk/composite-2913.htm

Är det någon som har varit där och sett det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Akvariumet var en liten besvikelse. Mycket fina fiskar att titta på. Svartfenad revhaj skulle jag också vilja ha. Däremot var hela akvariumet förutom fiskarna och ett tunt lager grus på bottnen bara fusk. 2500 plastkoraller är inget som imponerar på mig. Belysningen var mycket dämpad, troligen för att slippa algbekymmer.

Slutkommentar - Är man ändå på Tivoli så är akvariumet värt 30 DKR annars inte.

En sista fundering jag hade angående revhajarna....är det inte lite dyrt att låta dem glufsa i sig av alla kirurgerna som fanns i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det var verkligen synd på plastkorallerna, hade hoppats få se lite nya korallarter.... kul och fått se det iallafall. Har för mig att jag läste på skylten att de hade 50 arter fisk.

Sen är ju Tivoli i sig väldigt vackert nu när det är julmarknad där, tog några bilder får se om jag kan lägga upp dem.

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lurar på vart man kan få tag på plastkoraller.. Skulle ju spara en del strul.. Inga problem med att ha MH, låga elräkningar och inte så noga med vattenvärden.. Eller så kanske man bara skall satsa på en plansh på väggen så slipper man problemet med möblemang och vatten också ? ;) (Nejdå ironin flödar inte..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med plastkoraller är att de går att tvätta i en diskmaskin och om man vill bli av med alger så är det bara att släcka ner karet i några veckor

Säg vilka diskbara du vill ha så kan jag komma upp och byta ut lite sånnadär jobbiga dödliga kolonier som du har nu.. Kan tom tänka mig att skicka med en flaska yes och en diskborste i bytet.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Måste säga att jag är grymt besviken på universeums salt anläggning(var där igår) tycker faktiskt att den var riktigt kass... hajar.. visst men inga direkt fina fiskar eller koraller, många av fiskarna hade även bitmärken och trasiga fenor, sedan tycker jag att de var rätt mörkt i den stora tanken så att man såg inte så bra!

däremot är övriga anläggningen på universeum fantastigt tjusig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...