johannes.k Postat 6 mars 2015 Postat 6 mars 2015 Vet inte vad som händer, har varit borta på jobb å nått är fel men hittar inget.Tillväxten har minskat så värdena var lite höga.KH 10,4 ca 460 mg 1400 pH 8,2 fosfat 0,16 nitrat 3 temp 25Har funkat kanon och haft bra tillväxt men nu verkar alla sps tappa vävnad från roten montiporan är brun.Inga förändringar på tekniksidan. Kör balling orginal på doserpumpSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
johannes.k Postat 6 mars 2015 Författare Postat 6 mars 2015 Har minskat på ljuset för att vänja in en ny 30% med 20 dagars upptrappning är fullt drag igen på onsdagSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Henric Postat 6 mars 2015 Postat 6 mars 2015 Sps:er hatar förändringar. Ljuset är nog boven. Bra cirkulation är ett måste ocksåSkickas från min iPhone via Tapatalk Citera
hansson_1985 Postat 6 mars 2015 Postat 6 mars 2015 Har du minskat med 30% (alltså kör du med 70%) eller kör du med 30% ljus?jag tror inte att det är ljuset. Det dör inte så fort. Det skulle bara stanna i tillväxt av minskat ljus i några dagar. Det borde inte vara några problem med ca mg KH då det har höjts under en längre tid. Jag skulle gjort ett par stora vattenbyten och kört på med lika mycket ljus som innan och sett över vattenvärdena och justerat in ballingen. Citera
stigigemla Postat 6 mars 2015 Postat 6 mars 2015 Vad du nu än gör så gör inga stora förändringar. När koraller minskar vävnad på det sättet ruttnar det inte bort. Det är korallen som har flyttat näringsämnen dit det gör mest nytta. Jag ser alltså ingen anledning att stressa korallerna med stora vattenbyten. Och nu har korallerna mer eller mindre vant sig vid det lägre ljuset. Öka inte mer än 10% i veckan. Citera
johannes.k Postat 7 mars 2015 Författare Postat 7 mars 2015 Ljuset var minskat med 30%, har minskat på ballingen så får ja hålla tummarnaSkickat från min iPhone med Tapatalk Citera
jhjelm Postat 8 mars 2015 Postat 8 mars 2015 Hej,Har haft liknande problem. När mina Montipora ser ut så har jag alltid haft lågt nitrat. Senaste gången jag hade dessa symtom så mitt mätvärde 10 men efter en dubbelkoll, med ett annat test, 0. Du kan ju alltid pytsa i lite nitrat och testa.Jocke Citera
Flygrc Postat 13 mars 2015 Postat 13 mars 2015 Är detta ett motsvarande problem som TS har?Den är en vecka i mitt kar. Citera
Reuben Postat 13 mars 2015 Postat 13 mars 2015 Helt 100 på att värdena du tagit stämmer? gör ett till test på allt och verifiera att allt stämmer många gånger Citera
Ted Camenius Postat 14 mars 2015 Postat 14 mars 2015 Du har höga värden på både kh,ca,mg. Har de skenat iväg under veckan samt fosfaten stigit till 0,16 så har du nog boven där. Jobba ner fosfaten och kör bara 50-75% av din ballingdos tills värdena sakta sjunkit. Fragga av de koraller som börjat dö. Klipp en bit in på den friska vävnaden. Så komer de bitarna klara sig. När det börjat stna så brukar det vara svårt o få stopp på. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.