Tobbe77s Postat 14 mars 2015 Dela Postat 14 mars 2015 Har idag köpt 2st ocellaris och 2 eld räkor, tänkte köra med det i några veckor innan jag tillsätter nån mer fisk, frugan vill ha nån färgstark fisk, men alla jag kollade på va ju antingen aggressiva eller för stora för mitt 200 liters kar, skulle vilja ha 2-3 fiskar till.Nån som har nått tips, frugan är inne på "doris fisk" men den blir ju alldeles för stor, och är inge sugen o ha fisken nått år för att sedan behöva sälja den pga platsbrist. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 14 mars 2015 Dela Postat 14 mars 2015 Pseudochromis fridmanigobidon okinawaeGobidon HistrioPseudocheilinus hexataenia Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe77s Postat 14 mars 2015 Författare Dela Postat 14 mars 2015 Pseudochromis fridmanigobidon okinawaeGobidon HistrioPseudocheilinus hexataeniaDom var faktiskt riktigt snygg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 14 mars 2015 Dela Postat 14 mars 2015 samtliga revsäkra vad jag vet. Six line wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) kan vara lite dryg mot nya fiskar och vara lite bossig (men den jag har är det inte) Pseudochromis brukar äta borstmaskar om du har problem med såna/inte vill bli av med dina Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe77s Postat 14 mars 2015 Författare Dela Postat 14 mars 2015 Då blir det nog en Pseudochromis ifall jag har borst mask då jag tycker dom är obehagliga=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 14 mars 2015 Dela Postat 14 mars 2015 mer läsning om demhttp://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+38+1116&pcatid=1116 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 14 mars 2015 Dela Postat 14 mars 2015 (ändrat) Nu vet jag inte vad du har för annat, (i korallväg) men Acropora och Gobiodon (släktet) går inte så jättebra ihop, gobiesarna tenderar att störa korallerna, och tro mig, det är inge kul att försöka få ur snabba fiskar ur karet sen Finns andra gobies som fungerar bättre i så fall Skulle absolut rekommendera en gobie + pistolräkekombo, riktigt fascinerande Ändrat 14 mars 2015 av blackizzz Stavning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 14 mars 2015 Dela Postat 14 mars 2015 Har ju inga sps-er i mitt kar, och mina lps blir inte störda av dem. Men bra heads-up Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe77s Postat 15 mars 2015 Författare Dela Postat 15 mars 2015 Kommer iaf köpa 2st Pseudochromis fridmani, men sen då. kan man ha 1 sort till eller bör man nöja sig med 2 sorter i så litet kar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Manks Postat 15 mars 2015 Dela Postat 15 mars 2015 " If more than one Pseudochromis will be maintained together in the aquarium, it is important to add them at the same time."Du kan ha ett par små fiskar till. Jag skulle satsa på en pistolräka/goby som Blackizzz sa. Yellow watchman goby är en bra räkgoby som är tålig och inte så dyr.här kan du se 5 minuter om hur symbiosförhållandet funkar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe77s Postat 15 mars 2015 Författare Dela Postat 15 mars 2015 ingen risk att pistol räkar dödar mina eldräkor och eremiter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 15 mars 2015 Dela Postat 15 mars 2015 ingen risk att pistol räkar dödar mina eldräkor och eremiter?Risken är näst intill obefintlig, så länge du inte köper en pistolräka som är rejält större än dina eldräkor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 mars 2015 Dela Postat 16 mars 2015 De vanliga pistolräkorna som Alpheus bellulus eller randalli kan du se som ofarliga. Jag har tre Thor ambionensis ihop med en dubbelt så stor Alpheus bellulus och den gör inget även om en Thor sätter sig 2 cm utanför den ingången den just kommer ur.Men om handlaren har köpt in mixade pistoler kan de vara våldsamt rovgiriga. Jag har haft blåkloade sådana som var våldsamt rovgiriga.Även denna är inte att rekommendera: Men som sagt de vanliga bellulus och randalli är absolut att rekommendera även om man kan vakna någon gång på natten innan man vant sig. Helt underbara att se när de jonglerar med sina stenar och dessutom ofta håller ett spröt över ryggen på symbiosfisken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fabhellmyrs Postat 16 mars 2015 Dela Postat 16 mars 2015 Hej! Jag gjorde en video på mina �� dem är fantastiskt roliga att kolla på ändra till HD om ni skall kolla Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe77s Postat 16 mars 2015 Författare Dela Postat 16 mars 2015 Kollade med mitt lokala zoo om do kunde ta hem Pseudochromis fridmani, det kunde dom, men ingen garanti o få ett fungerande par, triton kunde iaf fixa det, men är ju så långt o åka till Stockholm. Kanske inte är lika kul o bara köra 1 av dom? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fabhellmyrs Postat 16 mars 2015 Dela Postat 16 mars 2015 Få ett fungerande par? Av fridmani? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe77s Postat 16 mars 2015 Författare Dela Postat 16 mars 2015 Detta fick jag till svar iaf "Vi brukar få ihop par när vi tar hem dom." Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 mars 2015 Dela Postat 16 mars 2015 Japp. De är snälla. Köper man 10 så är det bara att sätta ihop dem hona med hane så sköter naturen resten. Det går också att sätta flera honor med en hane. Men hanarna bör separeras. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe77s Postat 16 mars 2015 Författare Dela Postat 16 mars 2015 Nån som har erfarenhet av Ecsenius midas samt Gramma Loreto? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 16 mars 2015 Dela Postat 16 mars 2015 Nån som har erfarenhet av Ecsenius midas samt Gramma Loreto?Midas sägs vara en trevlig fisk, en av de få escenius som fungerar med alla koraller. Har själv en bicolor som tyvärr börjat noppa på SPS, en fantastiskt trevlig fisk annars. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MagnusJ Postat 16 mars 2015 Dela Postat 16 mars 2015 Midas är en finfin fisk. Aktiv och lättskött. Rekommenderas! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fabhellmyrs Postat 16 mars 2015 Dela Postat 16 mars 2015 Jag har en gramma loreto, fantastiskt fina fiskar den har varit inne i en sten i en månad sen jag köpte den men när jag drog av cirkulationen så kom den fram och simmade länge och såg att det inte var farligt så nu är den framme hela tiden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tobbe77s Postat 19 mars 2015 Författare Dela Postat 19 mars 2015 Jag har en gramma loreto, fantastiskt fina fiskar den har varit inne i en sten i en månad sen jag köpte den men när jag drog av cirkulationen så kom den fram och simmade länge och såg att det inte var farligt så nu är den framme hela tiden.Dom va snygg, kan man ha 2 gramma Loreto i karet, eller är dom agressiva mot varandra?' Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fabhellmyrs Postat 19 mars 2015 Dela Postat 19 mars 2015 Vet faktist inte, jag tror det men det får någon annan svara på Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 20 mars 2015 Dela Postat 20 mars 2015 Dom va snygg, kan man ha 2 gramma Loreto i karet, eller är dom agressiva mot varandra?'Jag hade två Gramma loreto i mitt RSM 130 och hade inga problem med dem. De höll sig mest i olika delar av akvariet och ignorerade varandra i de flesta fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.