Gå till innehåll

Tips på sällskap till clowner


Tobbe77s

Rekommenderade inlägg

Har idag köpt 2st ocellaris och 2 eld räkor, tänkte köra med det i några veckor innan jag tillsätter nån mer fisk, frugan vill ha nån färgstark fisk, men alla jag kollade på va ju antingen aggressiva eller för stora för mitt 200 liters kar, skulle vilja ha 2-3 fiskar till.

Nån som har nått tips, frugan är inne på "doris fisk" men den blir ju alldeles för stor, och är inge sugen o ha fisken nått år för att sedan behöva sälja den pga platsbrist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samtliga revsäkra vad jag vet. Six line wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) kan vara lite dryg mot nya fiskar och vara lite bossig (men den jag har är det inte)

Pseudochromis brukar äta borstmaskar om du har problem med såna/inte vill bli av med dina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte vad du har för annat, (i korallväg) men Acropora och Gobiodon (släktet) går inte så jättebra ihop, gobiesarna tenderar att störa korallerna, och tro mig, det är inge kul att försöka få ur snabba fiskar ur karet sen :P Finns andra gobies som fungerar bättre i så fall :P

Skulle absolut rekommendera en gobie + pistolräkekombo, riktigt fascinerande :)

Ändrat av blackizzz
Stavning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

" If more than one Pseudochromis will be maintained together in the aquarium, it is important to add them at the same time."

Du kan ha ett par små fiskar till. Jag skulle satsa på en pistolräka/goby som Blackizzz sa.

Yellow watchman goby är en bra räkgoby som är tålig och inte så dyr.

här kan du se 5 minuter om hur symbiosförhållandet funkar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De vanliga pistolräkorna som Alpheus bellulus eller randalli kan du se som ofarliga. Jag har tre Thor ambionensis ihop med en dubbelt så stor Alpheus bellulus och den gör inget även om en Thor sätter sig 2 cm utanför den ingången den just kommer ur.

Men om handlaren har köpt in mixade pistoler kan de vara våldsamt rovgiriga. Jag har haft blåkloade sådana som var våldsamt rovgiriga.

Även denna är inte att rekommendera:

Men som sagt de vanliga bellulus och randalli är absolut att rekommendera även om man kan vakna någon gång på natten innan man vant sig. Helt underbara att se när de jonglerar med sina stenar och dessutom ofta håller ett spröt över ryggen på symbiosfisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade med mitt lokala zoo om do kunde ta hem Pseudochromis fridmani, det kunde dom, men ingen garanti o få ett fungerande par, triton kunde iaf fixa det, men är ju så långt o åka till Stockholm. Kanske inte är lika kul o bara köra 1 av dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som har erfarenhet av Ecsenius midas samt Gramma Loreto?

Midas sägs vara en trevlig fisk, en av de få escenius som fungerar med alla koraller. Har själv en bicolor som tyvärr börjat noppa på SPS, en fantastiskt trevlig fisk annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en gramma loreto, fantastiskt fina fiskar den har varit inne i en sten i en månad sen jag köpte den men när jag drog av cirkulationen så kom den fram och simmade länge och såg att det inte var farligt så nu är den framme hela tiden.

Dom va snygg, kan man ha 2 gramma Loreto i karet, eller är dom agressiva mot varandra?'

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom va snygg, kan man ha 2 gramma Loreto i karet, eller är dom agressiva mot varandra?'

Jag hade två Gramma loreto i mitt RSM 130 och hade inga problem med dem. De höll sig mest i olika delar av akvariet och ignorerade varandra i de flesta fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...